Pages

Come and be with me

20101224

Politik dan goreng pisang .....

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 3:22 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Politik oh politik...

Memandangkan hari ini jumaat, hari terkahir dalam minggu yang agak akhir di hujung DIsember 2010... dengan keadaan dunia yang terus bergolak oleh kerana tangan-tangan manusia yang bobrok ini....
maka aku terlihat bukti nyata yang diperlihatkan kepada dunia...

hal yang utama adalah tentang perangai manusia.. yang sentiasa ingin dilihat terkehadapan.. tidak kira baik atau pun jahat.. asal saja namanya menjadi sebutan.
Ini lah dunia hari ini yang gemar sangat diprovok..

haha...

sudah la begitu... lidah yang tajam itu juga.. sering gemar memutar belitkan fakta di media2.. di koran, di majalah...

Bukan itu saja, dengan manusia-manusia bejat yang ingin kaya dalam memusnahkan kebedaban dunia masyarakat ini... dimasukkan apa saja yang asal bisa menguntungkan kantungnya sendiri. Sikap tamak yang bermaharajalela....

Disana dicanang kebaikan, ditutup segala keburukan... tetapi masih ada yang keras hatinya.. dan semakin kotor dan gelap.. berjalan segak melihat dunia yang semakin kelam.. asal saja namanya dikenang...

antara kawan dan lawan.. itu hanyalah permainan dunia. sengaja dikotorkan pandangan2 itu, sehingga tidak mampu lagi untuk dibezakan yang mana baik dan mana yang buruk.

Hilang akal kah kita? Ya, mungkin..

Ramai si gila di alam maya ini... semuanya gilakan sesuatu.. bukan sengaja dan bukan tidak sengaja..

Solusinya untuk semua ini.. sentiasa rajin untuk belajar, mengkaji dan bukan hanya menjadi pendengar, memerhati dan membuat analisis. dan bukan copy and paste.
Dalam dunia ini, tidak pernah ada perkara yang mudah untuk digapai. Indahnya diri itu dan dipandang diri itu, bukan kerana ilmunya yang hanya tinggi tetapi penghayatan ilmu itu digunakan sebaik-baiknya dalam melestarikan alam maya pada ini.

Salam.

20101217

Mengapa Kau Sakiti Ibu seperti ini, Nak..?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:18 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Dicapai daripada: http://fiksi.kompasiana.com/prosa/2010/05/16/mengapa-kau-sakiti-ibu-seperti-ini-nak/

Diusia ku yang masuk kepala dua, aku rasa, aku adalah makhluk yang paling beruntung di dunia ini. Dengan fisik yang sangat luar biasa, yang bisa membuat lelaki lain merasa iri, karena tidak di kurnia fisik seperti fisikku, materi yang membuwat aku tidak mengalami kesulitan sedikitpun untuk mendapatkan barang-barang yang aku ingin, pun kini aku genggam.

Anugerah fisk dan materi yang memadai, membuwat aku dengan sangat gampangnya untuk bisa gunta-ganti cewek, se suka ku. Dari mulai cewek yang masih bersegam Putih-Abu, sampai dengan cewek yang sudah berstatus sebagai istri laki-laki lain. Ketika aku menginginkan, aku tidak pernah mengalami kesulitan sedikitpun.

Dalam satu bulan, tidak jarang aku menjalin dan melakukan hubungan sedikitnya dengan 4 orang cewek, tanpa harus merasa terbebani harus bertanggung jawab, toh mereka sendiri merasa beruntung bisa menjalin hubungan dengan aku. Bahkan, kalau lebih dari hanya sekedar menjalin hubungan, mereka merasakan mendapat anugerah yang super besar, karena merasa telah terpilih oleh aku.

Namun, kemudian masalah kecil muncul, ketika aku merasa mencintai pada salah seorang “temen” ku, yang sebelumnya tidak pernah terjadi. Masalah muncul bukan karena dia tidak mau menerima kehadiran Aku. Tapi, karena dia meminta konskwensi dari aku. Karena aku merasa telah “jatuh,” dengan sangat berat hati, akhinya aku sanggupi syarat itu, meskipun sangat berat: Aku harus setia dengan dia, dan melangkah ke jenjang pernikahan.

Dia pengen anak yang dia kandung hasil hubungan nya dengan aku ini mendapatkan status sebagai anak ku.

Masalah besar mncul, ketika aku mencoba memberi tau orang tua ku seputar rencana pernikahan kami. Dengan penuh ke takutan, aku mencoba mencari kata-kata yang pas untuk disampaikan kepada orang tua ku, bahwa, calon menantunya ini telah mengandung anak aku, yang juga calon cucunya.

Dengan penuh ke Grogian, akhirnya kami, aku dan calon istriku, perempuan yang telah mengandung anakku, mendapatkan kesimpulan untuk menceritakan semuanya, tanpa ada yang di buwang sedikitpun dari orang tua ku.

Seketika, kegagahan yang aku bangga-bangakan selama ini, seakan-akan menghilang, laksana biola tak berdawai, tak ada artinya sedikitpun. Aku, yang selama ini telah di sanjung dan dihoramti oleh orang banyak, seketika, merasa teramat sangat kecil, saat ibu mencoba menangapi kabar yang aku berikan, telingaku laksana mendengar gemerincing lonceng yang di deraikan persis di telingaku.

“Nak, kenapa kamu sampai melakukan itu semua, Nak…. Selama ini, Ibu tidak pernah menuntut kamu untuk memenuhi kebutuhan hidup Ibu, meskipun kamu telah lebih dari cukup. Ibu tidak memaksa kamu untuk pulang tiap bulan untuk mengobati kerinduan ibu, karena ibu tau, kamu sibuk. Ibu rela dan ikhlas, tetap mengandalkan usaha Ibu untuk memenuhi kehidupan sehari-hari ibu. Ibu, hanya bisa memandangi photo mu, untuk sedikit mengobati kerinduan padamu Nak. Ibu rela, dan tidak berharap kamu mengganti biaya yang ibu berikan untuk sekolah dan kuliah mu, Nak..Ibu rela… karena itu kewajiban Ibu, Nak…”

“Tapi, kenapa lantas kamu tega menyakiti hati Ibu, Nak… kamu telah melukai hati Ibu, yang entah apakah sangup untuk diobati… Kamu telah mengkhianti Ibu, Nak…. Kamu, yang selama ni Ibu banggakan, ternyata kamu tidak pernah bangga dengan dongeng-dongeng ibu saat kecil sampai dewasa ini, Nak…”

“Nak, Ibu tau, kamu manusia modern yang hidup di kota besar, Nak… kehidupan kamu sekarang sangat jauh berbeda dengan kehidupan kamu di kampong dulu, Nak.. dan itu yang membuat Ibu bangga… kamu telah sukses dan berhasil secara materi.. tapi kenapa justru itu mengalahkan Spiritual dan Emosi mu, Nak..kenapa???”

“Nak, kapan pun dan dimanapun, yang namnya berhubungan badan diluar nikah itu adalah dosa, Nak..Dosa besar… Tidak ada suatu agama pun yang membolehkan itu, Nak… Bukan.. bukan hanya dikampung saja, hokum itu berlaku, Nak..tapi juga berlaku untuk orang-orang yang hidup di kota seperti kamu, Nak… Nak, Ibu sangat terpukul dan merasa sakit hati, dengan kabar yang kamu samapaikan, Nak… Sangat terpukul”

“Entah, apakah Ibu bias memaafakan mu, Nak….meskipun mungkin kamu sudah tidak menghiraukan aku, Ibu mu Nak… Entah, apakah Ibu tidak menaruh dendam, dengan cara membiarkan kamu menginjak rumah yang telah di bangun oleh aku dan Bapakmu ini, Nak… Entah, Nak….”

Sampai dengan kata-kata itu, Ibu tiba-tiba terjatuh. Aku, yang didampingi oleh calon istriku yang juga mengandung calon anakku, mencoba untuk menolong ibu, dengan membawa Ibu ke kamar tidur ibu.

Ketakutanku semakin memuncak, ketika tubuh Ibu tidak memperlihatkan bergerak dengan normal, sebagai cirri nafas yang normal. Detik-demi detik, denyut itu semakin pelan, dan akhirnya…… sama sakli tidak ada….

Ibu, yang saat aku datang beberapa menit yang lalu, menyambut dengan wajah penuh senyum dan sumingah itu, benar-benar telah ditingalkan oleh Ruh nya.

Ruh meninggalkan Ibu, beberapa saat setelah aku memberi kabar bahwa aku akan menikah dengan seorang perempuan yang saat ini telah mengandung anakku…

Ibu, maafkanlah aku, yang selama hidup Mu, aku tidak pernh sekalipun membahagiakan Mu, Ibu…

Ibu, aku tau, perbuatanku telah jauh dari kata-kata “maaf” dari Mu, Ibu….

Tapi, Ibu.. Demi Tuhan yang Nyawaku berada di Tangna-Nya, Aku tidak akan pernah merasa bahagai dalam hidup dan matiku kelak, jika aku tidak mendapatkan maaf, dan restu Mu, wahai malhluk yang sangat di Mulikan Tuhan di dunia ini, Engkau Ibu….

Ibu, maafkan aku, yang telah melupakan nilai-nilai moral dan agama yang senantiasa kau berikan pada ku, sejak aku belajar bicara dan mampu mendengar, Ibu…

Ibu, maafkan aku Ibu…maafkan aku….maafkan aku Ibu…..

20101213

10 sifat menjadi Isteri Solehah

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:19 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Tatkala melihat foto kawan2 yang dah berkahwin, hatiku terdetik untuk menyingkap rahsia menjadi isteri yang solehah..

Mari hayati pesanan isteri ‘Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:

Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.

Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.

Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Kerana itu, jadilah 'budak' wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi 'budak' bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.

Peliharalah sepuluh sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.

Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.

Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.

Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.

Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.

Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.

Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.

Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.

Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu.”

Nasihat di atas seharusnya diterima dengan beberapa asas penting:

l Suami yang dicari adalah suami yang beriman lagi taat kepada perintah Allah.

l Ketaatan kepada suami adalah wajib dengan syarat beliau tidak melakukan perkara yang bertentangan dengan syariat Allah.

l Begitulah hukum Allah, di sana sentiasa ada ‘dua bahagian muka syiling’. Kalau diperhati setiap nasihat di atas, perbuatan kita yang positif akan menghasilkan reaksi dan tindak balas positif juga dengan izin Allah.

Saya sering mengingatkan diri sendiri sebagai isteri dari muda hingga sekarang dan masih sangat mempercayai bahawa: "Kita hanya boleh mengubah diri sendiri. Percayalah apabila kita berubah, persekitaran dan orang di sekeliling juga akan berubah secara positif.”


Diperoleh:
http://jendelahikmah05.blogspot.com/2005/08/isteri-solehah-pasti-pelihara-10-sifat.html
Penulis ialah doktor perubatan persendirian dan AJK JIM Pusat

serta boleh dihubungi melalui wanitajim0@yahoo.com

Hak Seorang Anak

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:42 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Sabda Rasulullah saw :
" Di antara tanggungjawab ibu bapa terhadap anaknya ada tiga iaitu pertama memberikan nama yang baik , kedua, mengajarkan tulisan (ilmu dan adab ) dan ketiga mengahwinkan apabila telah baligh".

A. Berikan nama yang baik kepada anak-anak. Berdasarkan kajian yang telah dilakukan oleh seorang pengkaji Jepun (Dr. Masaru Emoto) telah melakukan ujikaji terhadap molekul-molekul air.

Ini menunjukkan bahawa tindak balas molekul air terhadap kalimah-kalimah yang baik adalah positif dan sebaliknya.

Badan kita kita juga terdiri daripada 70% air (darah).


B. Adalah tanggungjawab ibu bapa untuk mengajarkan ilmu dan adab kepada anak-anak. Ilmu, maksudnya di sini ibu bapa memberi pendidikan kepada anak-anak (fardu ain dan fardu kifayah).

Sabda Rasullullah

"Sesungguhnya seseorang kamu yang mengajar adab kepada anaknya adalah lebih baik baginya daripada beliau bersedekah setengah gantang setiap hari."


C. Mengahwinkan anak apabila telah baligh. Bila ibu bapa mendapat si anak sudah cukup syarat untuk bergelar isteri atau suami maka si ibu dan bapa bolehlah mengahwinkan anak mereka dengan pasangan yang sekufu yang dinilai dari 4 perkara iaitu agamanya, keturunannya, rupanya dan hartanya.

1. Rupa, yang kurang cantik boleh menjadi cantik. Yang kurang handsome boleh menjadi handsome kerana begitu banyak produk kecantikan yang dijual di pasaran.
2. Harta, harta boleh dicari dengan kepesatan teknologi dan ilmu. Banyak perniagaan yang boleh diceburi jika mahu apatah lagi kini banyak peluang-peluang perniagaan yang muncul bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Tambahan pula 9/10 pintu rezeki adalah daripada berniaga.
3. Keturunan, keturunan atau nasab yang ada pada hari ini sudah banyak yang bercampur-baur. Yang berketurunan Syed mahupun Sharifah juga sudah banyak yang berkahwin dengan orang biasa, yang kerabat diraja juga dah banyak yang berkahwin dengan rakyat jelata.
4. Agama, jadi yang tinggal hanyalah AGAMA yang menjadi kayu ukur dalam pemilihan pasangan.

Oleh itu, ibu dan bapa wajib mengahwinkan anak mereka dengan pasangan yang tepat.

Rasulullah saw pernah bersabda yang maksudnya:
"Sesiapa yang mengahwinkan akan perempuannya dengan lelaki yang fasik maka sebenarnya dia telah memutuskan silaturrahim dengan anaknya."

Rasulullah saw bersabda lagi:
"Jika datang kepada kamu pinangan daripada seseorang lelaki yang kamu redha terhadapnya agama dan akhlaknya, hendaklah kamu terima. Kalau kamu menolaknya, padahnya adalah fitnah dan kerosakan di muka bumi."


Hadis ini lebih merujuk kepada anak gadis, namun kepada si lelaki janganlah kamu menjadi lelaki yang fasik itu.

Namun kita sebagai seorang anak pasti ini yang kita mahukan.

Wahai ayah dan ibuku,

1. Berikan daku makanan daripada sumber yang halal.
2. Sihatkan dan suburkan tubuhku dengan beridah bersama
3. Hindari daku daripada segala bahaya terutama azab neraka
4. Awasi kecenderunganku agar selari dengan syariat
5. Pastikan ilmu fardhu ain daku sempurna
6. Dorongilah daku agar memiliki akhlak yang terpuji
7. Nasihatilah daku dalam menjauhi sifat yang keji
8. Tanamkan rasa bertuhan dan kehambaan di dalam hatiku
9. Suburkan kecintaanku kepada Allah
10. Didiklah daku dengan sunnah Rasullullah
11. Bimbinglah daku dengan ajaran Islam yang lengkap dan sempurna
12. Latih dan Jadikan daku Pejuang Kebenaran
13. Ingatkan daku peranan sebagai khalifah Allah SWT di dunia
14. Doakan daku semoga menjadi anak yang soleh dan solehah.
15. Doakan semoga kita akhirnya berjumpa lagi di Syurga Allah.

Sumber diperoleh: http://www.iluvislam.com/keluarga/ibu-bapa/1277-hak-seorang-anak.html

Kisah Seorang GURU Tadika

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:28 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Ada seorang cikgu tadika yang tak percaya wujudnya Tuhan. Dia pun berfikir bagaimana hendak mempengaruhi kanak-kanak di tadika tersebut supaya tak percaya wujudnya Tuhan. Tiba-tiba, dia mendapat satu akal...

Guru tadika : Anak-anak, nampak tak pen ini?
Murid-murid : Nampak cikgu.
Guru tadika : Pen ada kan?
Murid-murid : Ada cikgu.

Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen itu ke dalam poket dia dan kemudian bertanya lagi..

Guru tadika : Anak-anak, nampak tak pen?
Murid-murid : Tak nampak cikgu.
Guru tadika : Pen ada tak?
Murid-murid : Tak ada cikgu.
Guru tadika : Anak-anak nampak Tuhan tak?
Murid-murid : Tak nampak cikgu.
Guru tadika : Tuhan ada tak?
Murid-murid : Tak ada cikgu.

Guru tadika itu sangat gembira kerana tujuannya untuk mempengaruhi kanak-kanak itu berjaya. Tetapi.. dalam kumpulan kanak-kanak itu ada seorang budak yang pintar yang bernama Amin lalu dia pun mengangkat tangan...

Amin : Cikgu, boleh saya cakap sesuatu?
Guru tadika : Boleh, mari ke depan.
Amin : Kawan-kawan nampak cikgu tak?
Murid-murid : Nampak.
Amin : Cikgu ada kan?
Murid-murid : Ada.
Amin : Kawan-kawan nampak otak cikgu tak?
Murid-murid : Tak nampak.
Amin: Cikgu ada otak tak?
Murid-murid : Tak ada.

- Artikel iluvislam.com

20101210

Sinar Jumaat

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:12 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Alhamdulillah, hari Jumaat telah kembali lagi.. Semoga lembaran hari ini menjanjikan ibadah yang lebih berkualiti dengan Hijrah baru tahun 1432.


" Tazkirah "

Ubat Pencuci Dosa

Hassan Basri telah bercerita bahawa suatu hari dia bersama seorang pemuda ahli ibadah berkeliling melalui jalan-jalan kecil dan beberapa pekan di negeri Basrah. Tiba-tiba ia bertemu dengan seorang tabib yang sedang duduk di atas sebuah kerusi, di hadapannya ada beberapa orang lelaki, perempuan dan kanak-kanak yang sedang memegang botol berisi air di tangan mereka. Setiap orang meminta tabib itu menyebutkan ramuan ubat bagi penyakit masing-masing.

Hassan Basri mara ke hadapan tabib itu dan berkata, “Tuan tabib! Adakah tuan mempunyai ubat yang boleh mencuci dosa serta menyembuhkan penyakit hati?”.
Berkata tabib itu, “Ya, saya ada”. Lalu pemuda itu berkata, “Berikanlah pada saya”.
 Berkata tabib itu, “Ambillah dari saya sebagai ramuannya sebanyak 10 perkara iaitu :

Ambil olehmu akar kayu fakir dan akar kayu tawaduk dan campurkan dengan pencuci kotoran perut bernama taubat.
Lalu masukkan semua ke dalam lesung redha dan giling sampai halus dengan pengetam.

Qana’ah. Kemudian masukkan ke dalam periuk taqwa dan tuangkan ke dalamnya air hayak (malu).
Lalu didihkan dengan api mahabbah (cinta). Selepas itu pindahkan dia ke dalam mangkuk syukur dan kipaskan dengan kipas angin rajak (harapan). Kemudian minumlah dia dengan sudu pujian. Jika engkau perbuat semua itu, maka dia bermanfaat bagimu, untuk melindungi dirimu dari semua penyakit serta bala di dunia dan di akhirat.



Mendoakan Saudara

Dari Abu Darda ra bahawasanya ia mendengar Rasulullah SAW bersabda, “Tiada seorang muslim yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan saudaranya, kecuali malaikat berkata, dan untuk kamu pula seperti itu”. (HR Muslim).



Mutiara Kata

Abdullah Antaqi berkata 5 perkara termasuk ubat bagi hati iaitu :

* duduk bersama-sama orang soleh
* membaca Al-Qur’an
* mengosongkan perut dengan berpuasa
* solat malam
* merendahkan diri ketika menjelang Subuh

Petua Imam Syafie : Empat Perkara Menajamkan Mata

* duduk menghadap kiblat
* bercelak sebelum tidur
* memandang yang hijau
* berpakaian bersih

4 Jenis Ibu

* ibu kepada ubat adalah kurangkan makan
* ibu kepada kesopanan adalah sedikit berbicara atau bercakap
* ibu kepada segala ibadah adalah sedikit dosa
* ibu segala cita-cita adalah sabar

Renungan

Sesungguhnya hati orang yang beriman itu dapat merasakan betapa sakitnya membuat dosa. Setitik dosa dirasakan bagai gunung yang menimpa. Terasa jaraknya dari Allah makin jauh. Jalannya semakin terpesong. Hatinya resah gelisah. Dia bagaikan mencari sesuatu yang telah hilang. Lalu Allah menunjukkan jalan. Allah memimpinnya. Allah melihatnya. Allah terima taubatnya. Allah mengasihinya. Alangkah indah hidup bersama Ilahi.

Ya Allah, tidakku sedari selama ini cintaMu tak pernah menyepi,
Rahmat dan kasih sayangMu yang tiada bertepi,
Setiap hambaMu tetap Kau sayangi,
Biarpun banyak dosa yang menghimpit diri ini,
Janji pada hambaMu tak pernah Kau mungkiri,
Maafkanlah,
Redhailah.


Sumber diperoleh: http://sinar.cikedis.com/sinar-jumaat

20101203

Sepetang di bulan Disember...

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 3:23 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Sebenarnya memang tak ada topik yang nak dibualkan, tapi disebabkan waktu ini agak lapang.. dan belum pun aku nak fikir beban.. jadi menulis sebentar semasa teringat.

Musim hujan dah melanda di Johor Bahru ni, bersiap sedia la eak, mana tahu banjir datang. Tak sempat pulak nak alih barang.

Memang sibuk mana pun, mata aku suka nak baca blog orang lain. tengok bahasa dan penulisan mereka. Cara mengolah ayat dan menimbulkan isu. Tapi, yang pastinya isu politik menjadi pilihan. Ye, tiba-tiba mataku terbaca alkisah penulis blog ni cakap pasal "Betina Bodoh". Wah, bukan main hebat ayatnya. Sekaligus menunjukkan sikap sebenar sang penulis itu. Mungkin dia benar-benar marah. Rata-rata ramai yang tidak setuju dengan corak pemerintahan negara ini.

Pun aku masih belum pasti di mana tahap kematangan sebenar penulis atau pemerintahan negara ini. Yang kadang-kadang terfikir di benakku ini, selagi pemerintah tidak mengagihkan saluran dana (kewangan) kepada parti-parti pembangkang dan mencabar mereka untuk menggunakan bajet yang ada untuk disalurkan ke jalan yang dirancang, parti pembangkang tidak dapat menunjukkan kehebatan masing-masing.

Memanglah, apa yang diharap adalah kualiti kepimpinan. Namun, secara tidak langsung, modal kewangan adalah hal yang penting untuk terus membangunkan sesebuah parti.

Hakiktnya, aku menulis tidak pro mana-mana. Melihat senario yang terjadi di negaraku ini membuatkan kadang-kadang naluri ini ingin bercakap juga.

Kalau hanya menuding jari kepada pihak sebelah, tidak akan ada jalan penyelesaiannya. Kenapa tidak bersama-sama mencari sesuatu yang mewujudkan jalan persatuan? Adakalanya kita terlalu berat sebelah. Menyatakan hal ke dunia luar untuk menunjukkan siapa kita di mata mereka. Namun, kita tidak sedari masalah yang sebesar gajah di mata kita.

Kita katakan hal yang remeh. Tapi sebenarnya, itulah kuman. Kuman yang akan menjadi virus. Sampai bila kita dilihat mementingkan diri sendiri, dan rela dicemuh? Kenapa tidak kita bersatu dalam keamanan dan kedamaian?

Bukankah ini hal yang menguntungkan?

Jumaat yang Mulia

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:09 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Salam Jumaat saudara saudari semua..
Semoga akhir jumaat ini telah memberikan kita pelbagai ilmu dan pengalaman.
Tidak lupa juga,sekiranya ada hari-hari yang bakal datang...
Ingatlah kita dalam mempersiapkan diri di hari Jumaat yang mulia ini.

Bukan menanti cuti di hari Sabtu & Ahad saja ye.. Semoga amalan kita sebelum hari Jumaat ini benar-benar berkualiti dan diterima. Insya Allah.

Selamat Menunaikan Solat Jumaat kepada kaum Adam. Jangan ada yang tak ke masjid pulak ye...

20101202

Terima Kasih...

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 3:12 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Sebagai rakyat Malaysia, saya merasa sangat bertuah dan bersyukur.
Bersyukur kerana hidup selepas zaman merdeka. Pun begitu, saya bersyukur kerana lahir pada pertengahan tahun 80an. Masih dikatakan zaman yang baru nak meningkat naik dan membangun negara Malaysia yang tercinta ini.

Saya merasa bertuah dan bangga kerana lahir dalam keadaan yang cukup sifat. Mempunyai kedua ibu bapa yang perhatian dan mengambil berat tentang pendidikan saya. Begitu juga mempunyai adik-adik yang mampu berfikir secara terbuka. Tida ada manusia yang sempurna di dalam dunia ini. Namun, alangkah indahnya jika kita menghargai kehadiran setiap individu yang ada di sisi kita. Tidak kira sesiapa pun.

Dengan rasa yang sangat bersyukur, walaupun pernah merasa sedikit kehidupan yang payah, namun berkat didikan agama dan asuhan ibu bapa, saya dapat menahan segala perasaan yang kadang-kadang membuak-buak. Zaman beralih zaman. Keinginan manusia melampaui segala-galanya. Namun, saya bersyukur kerana masih hidup dalam keadaan sederhana. Mungkin biarlah perkataan sederhana ini pada saya.

Melihat kehidupan insan-insan lain sering membuatkan saya pasrah untuk menempuh hari-hari yang mendatang. Bukan kita saja yang susah. Dan kesusahan orang lain itu lebih lagi. Maka, bersyukurlah kita.

Ayat "SYUKUR" ini banyak benar saya gunakan kali ini.

Alhamdulillah.. Berada di negara sendiri.. saya melihat telatah ramai manusia. Walaupun belum rezeki saya untuk ke luar negara kecuali Singapura. Saya rasa memadai dengan melihat perangai manusia negara kita sendiri yang pelbagai rencam dan budaya. Persaudaraan yang telah diciptakan ini hasil daripada migrasi dan imigran kaum-kaum sebelum saya.. Malah, hingga kini masih ramai yang suka akan Malaysia. Bukan sebagai destinasi pelancongan, perdagangan, mahupun pekerjaan.

Saya bersyukur melihat ramai orang luar negara sanggup bekerja sebagai tukang sapu di tepi jalan. Buruh binaan yang membuat KLCC dan rumah-rumah yang kita diami ini. Tukang cuci jalanan yang menaiki basikal dari rumah ke rumah. Bai jual roti. Penjual tikar, permaidani dari Pakistan. orang kemboja yang menjual aiskerim di halaman rumah. Orang filipina, bangladesh,yang bekerja dikilang elektronik dan pelbagai kilang di Malaysia. Tidak lupa juga kepada pembantu-pembantu rumah.

Nah, bersyukurlah kita.. dan jangan terlalu memanjakan diri sendiri.
Kadang-kadang kita terlalu berfikiran sempit. Sentiasa mengharapakan simpati. Sedangkan ramai orang luar negara yang susah sanggup datang ke negara ini demi mencari sesuap nasi. Walaupun ada diantara mereka yang tidak makan nasi.


P/s: renung-kan.... betapa besarnya sumbangan....kita atau mereka???

20101130

Khas utk Perokok Tegar...

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 1:47 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Sila layari laman ini utk keterangan lanjut...

"Adakah Anda Seorang Perokok ??
Tahukah anda terdapat cara merokok yang lebih Sihat, Jimat dan Selamat !!!"


http://www.rokokonline.com/

Sayangi Perut Anda setiap Hari ~ VITAGEN

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 1:44 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
V untuk Vitagen. Baik untuk penghadaman anda!

Soalan-soalan yang berkaitan dengan kesihatan.



Bolehkah wanita yang sedang mengandung minum Vitagen?

Ya, Vitagen adalah minuman yang sihat.



Bolehkah pesakit asma/lelah minum Vitagen ?

Pesakit asma/lelah adalah dinasihati untuk merujuk kepada doctor.



Bolehkah pesakit kencing manis minum Vitagen ?

Pesakit kencing manis adalah dinasihati untuk merujuk kepada doctor.



Bolehkah Vitagen menyebabkan kerosakan gigi ?

Tidak. Vitagen tidak mengandungi dektran yang merupakan factor utama dalam kerosakan gigi. Dektran akan melekat kepada lapisan enamel gigi dan menyebabkan kerosakan gigi atau kereputan enamel.



Bolehkah Vitagen menyebabkan kahak ?

Tidak.



Adakah Vitagen mempunyai kesan sampingan selepas diminum ?

Tidak.



Jika kerap minum Vitagen, bolehkah ia menyebabkan cirit-birit ?

Tidak. Walau bagaimanapun, daripada pandangan pakar pemakanan, seseorang itu dinasihati untuk tidak mengambil apa-apa jenis makanan secara keterlaluan.



Mengapakah Vitagen bagus untuk diminum oleh pesakit ?

Apabila seorang pesakit makan ubat antibiotik, keseimbangan di antara bakteria yang baik dan bakteria yang bahaya akan terganggu. Dengan meminum Vitagen, ia dapat menambahkan bakteria yang baik didalam kolon dan menindas penggandaan bakteria yang bahaya yang boleh menyebabkan jangkitan sekunder.



Adakah Vitagen sesuai untuk diminum apabila sedang cirit-birit ?

Ya, Vitagen boleh diminum apabila sedang mengalami cirit-birit. Gangguan terhadap flora usus merupakan satu di antara sebab-sebab yang menyebabkan cirit-birit. Laktobasilus di dalam Vitagen boleh menolong mengembalikan keseimbangan dantara bacteria yang baik dan bacteria yang bahaya di dalam usus kita.



Apakah itu ‘sikap tiada toleransi laktosa’ ?

Orang yang tiada toleransi terhadap laktosa adalah orang yang tidak boleh menghadam laktosa yang berada di dalam produk pengeluaran tenusu. Orang-orang ini adalah dilahirkan tanpa enzim penghadaman atau kehilangan enzim penghadaman yang membolehkan mereka menghadam laktosa yang terkandung di dalam produk pengeluaran tenusu atau susu. Simptom tiada toleransi terhadap laktosa termasuk kejang, mengembung, cirit-birit dan gas.



Bolehkah seseorang yang tiada toleransi terhadap laktosa minum Vitagen ?

Seorang yang tiada toleransi terhadap laktosa boleh minum minuman susu berkultur dengan tiada masalah. Ini adalah disebabkan kandungan laktosa yang telah dikurangi di dalam minuman ini.



Enzim daripada laktobasilus boleh menolong menghuraikan laktosa semasa proses fermentasi di dalam pemprosesan susu berkultur.



Soalan-soalan yang berkaitan dengan kanak-kanak.



Adakah Vitagen sesuai diberi kepada bayi-bayi yang berumur satu tahun?

Ya. Vitagen boleh diberi kepada bayi-bayi yang berumur satu tahun atau kepada bayi-bayi telah dilahir beberapa bulan bergantung kepada kesihatan bayi-bayi dan keadaan najisnya. Mula dengan sedikit Vitagen yang dicairkan dengan air suam (sebagai contoh: satu sudu Vitagen dicairkan dengan dua sudu air suam).



Tujuan memberikan Vitagen kepada bayi-bayi adalah untuk membekalkan mereka dengan laktobasilus yang hidup dan bukan untuk mengganti susu ibu atau susu formula/rumusan.



Bimbang dengan kanak-kanak minum minuman sejuk ?

Ibubapa yang bimbang dengan anak-anak mereka minum minuman sejuk, boleh mengeluarkan Vitagen daripada peti sejuk sebelum anak-anak mereka makan. Apabila anak-anak mereka habis makan, suhu Vitagen sudah hampir sama dengan suhu bilik.



Bimbang dengan kanak-kanak yang sedang batuk ?

Ibubapa yang bimbang dengan anak-anak mereka yang sedang batuk, adalah dinasihati bahawa semua jenis minuman sejuk tidak sesuai diminum. Akan tetapi Vitagen boleh diminum apabila sudah diambil keluar daripada peti sejuk selama ½ jam



Adakah Vitagen Cuma untuk kanak-kanak ?

Setiap orang tidak kira umurnya boleh menikmati manafaat Vitagen. Ia adalah minuman berkhasiat untuk sekeluarga.








Tempoh hayat / Hayat simpanan



Berapa lamakah Vitagen boleh disimpan pada suhu bilik selepas dibuka ?

Tidak lebih daripada 2 hingga 3 jam.



Berapa lamakah Vitagen boleh disimpan pada suhu bilik selepas dibeli daripada pasaraya sebelum disimpan didalam peti sejuk ?

Tidak lebih daripada 2 hingga 3 jam.



Corak meminum



Berapa botol Vitagen boleh seorang minum dalam satu hari ?

Sekurang-kurangnya satu botol sehari untuk membekalkan badan dengan bakteria yang baik diperlukan sehari. Akan tetapi kalau ada simptom ketidakselesaan usus seperti sembelit, cirit-birit. Ulser/bisul. Keletihan/fatig, mengembung, sedawa, nafas yang berbau, pedih hulu hati ataupun rasa mual, dengan minum lebih daripada satu botol Vitagen boleh mengurangkan ketidakselesaan tersebut.



Bilakah masa yang paling sesuai untuk minum Vitagen ?

Vitagen paling sesuai diminum selepas makan apabila keasidan di dalam perut adalah kurang daripada keasidan sebelum makan. Keasidan yang kurang di dalam perut boleh menolong laktobasilus di dalam Vitagen sampai ke dalam usus dalam keadaan hidup.



Mengenai Vitagen



Mengapakah Vitagen tidak sama dengan yang lain ?

Setiap botol Vitagen mengandungi lebih daripada 10 bilion bakteria baik. Ia mengandungi jus buah-buahan sebenar dan dikulturkan di dalam susu yang berkualiti tanpa bahan pengawet.



Mengapakah Vitagen perlu diminum setiap hari ?

Vitagen perlu diminum setiap hari untuk mengekalkan keseimbangan yang baik di antara bakteria yang baik dan bakteria yang bahaya. Apabila keseimbangan ini tidak diganggu, kita akan berasa sihat dan segar. Vitagen juga membekalkan flora usus kita dengan bekalan tetap laktobasilus. Laktobasilus di dalam Vitagen bersama dengan bakteria yang baik ddi dalam usus kita akan menindas bakteria yang bahaya daripada merosakan kesihatan kita.



Berapa lamakah Vitagen boleh tahan ?

Vitagen boleh tahan selama lebih kurang tujuh (7) minggu jikalau disimpan dalam keadaan yang sesuai pada suhu 4 darjah Celsius atau dibawah 4 darjah Celsius.


Apakah kultur laktobasilus hidup dari Makmal Chr. Hansen Denmark ?

Kultur laktobasilus hidup adalah bakteria bermanafaat yang berupaya mengekalkan kesihatan di dalam sistem penghadaman kita terutama di kolon dan isi perut. Mereka adalah cukup tegap untuk menentangi bendalir penghadaman seperti hempedu dan jus perut yang berasid dan kekal wujud semasa perjalanan melalui perut dan sampai ke usus besar dalam keadaan hidup. Mereka juga menghalang pertumbuhan bakteria yang bahaya di dalam usus.



Makmal Chr. Hansen terkenal di dunia sebagai sebuah syarikat yang mengetuai bidang bioteknologi. Ia telah membekal bakteria kultur yang berkualiti tinggi kepada industri tenusu lebih dari pada 100 tahun.



Dibawah keadaan yang manakah bakteria yang bahaya akan berganda di dalam sistem usus kita ?

Bakteria yang bahaya akan berganda apabila diet seseorang mengandungi banyak protein dan kurang gentian.


Soalan-soalan Umum



Apakah tahap di antara bakteria yang baik dan bakteria yang bahaya di dalam kolon yang sihat ?

Di dalam keadaan yang unggul, bakteria di dalam kolon yang sihat perlu mengandungi sekurang-kurangnya 85 % bakteria yang baik dan tidak melebihi 15 % bakteria yang bahaya. Akan tetapi, bilangan bakteria di dalam kolon yang tipikal dalam masyarakat kini cuma mengandungi 15 % bakteria baik dan 85 % bakteria yang bahaya.



Oleh yang demikian, minumlah Vitagen bagi menambahkan bilangan bakteria yang baik di dalam badan kita. Apabila laktobasilus bergabung dengan bakteria yang baik di dalam badan kita, bilangan mereka akan berganda dengan banyak. Akibatnya, persekitaran di dalam flora kolon menjadi tidak sesuai untuk pertumbuhan bakteria yang bahaya.





Promote sikit la ... minuman sihat

20101119

kenapa terlalu berkira?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:39 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
"While i'm drop the words on that monitor,.. tap..tap.tap.."

Agak lama tak mengemaskini keseluruhan blog ini. Mungkin aku saja yang fikir begitu kot.. Di pagi hari Jumat yang cerah, aidiladha ke-3..

Saja tangan ni mengetik blog-blog orang lain.. politik issues.. sound goods.. aku akui tak pernah ambil pengajian Sains Politik. Tapi minat yang mendalam terhadap sejarah dan pemerintahan... Mungkin suatu masa nanti niat aku akan tercapai.

Mataku terarah pada satu kenyataan dari blog yg tak perlu aku sebut. Sekilas aku terfikir akan Islam dan agama2 lain di dunia ini. Negara kita boleh dikatakan liberal dan sekular. Ditambah lagi dengan penduduk Malaysia yang berbilang kaum ni. Dengan slogan 1 Malaysia lagi. Tak boleh la kita nak cerita pasal 1 agama sahaja. Dan tak patut untuk kita mengutuk agama lain. Ia adalah hak manusia untuk menganuti agamanya.

Sebagai muslim yang dilahirkan Islam, kita patut bersyukur kerana dikurniakan agama yang indah ini. Seharusnya kita tidak mengutuk agama lain. Dari sisi Islam, kita tahu hukum hakamnya. Tapi jangan pula mendiskriminasikan agama yang lain. Islam menghormati agama lain di dunia ini. Dan kita duduk di Bumi yang sama.

Jadi, mengapa kita sentiasa persoalkan agama? Mengapa kita pertikai program yang baik dianjurkan walaupun kita memiliki agama yang berbeza? Kenapa kita terlalu memandang tinggi terhadap agama kita walhal, kadang2 kita sambil lewa mengamalkan ajaran agama kita sendiri?

Islam tidak menghalang sekiranya kita boleh mengekalkan kebaikan bersama. Apa yang penting adalah persaudaraan dan sikap saling hormat menghormati. Jadi, mengapa kita terlalu pertikaikan anjuran program yang menyatu padukan bangsa. Cinta kepada tanah air, sama juga cinta kepada agama kerana sanggup untuk mempertahankan agama.

Jangan semudahnya meremehkan hal2 yang sebenarnya kita pun tak pasti. Kita gemar mengutuk dan mencari salah orang lain. Tapi pernahkan kita berusaha untuk mengeratkan hubungan persaudaraan hatta dengan jiran tetangga kita sendiri? Boleh dikira berapa orang yang bertegur sapa dengan jiran sebelah.

Perpaduan bukan boleh dibentuk satu hari. Dan apa yang kita cuba buat hari ini adalah utk seratus tahun lagi. Kenapa kita asyik nak pecah belahkan persaudaraan walaupun tidak seagama? Allah tidak memandang kebaikan kita hanya kerana kita baik dari segi luaran. baik dan buruknya kita ini, hanya Allah saja yang berhak memberi penilaian.

Oleh itu, berbuat baik lah kita kepada semua manusia. Sekiranya kita mengakui manusia ada hak2 masing yang perlu dihormati. Hormati juga agama yang ada di dunia ini. Supaya kita dapat merasa kemanisan persaudaraan itu.

20101112

Etika Makan : 3 Aturan Agar Sukses Berdiet

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 3:34 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Tidak hanya sekadar buah-buahan, sayuran, ataupun daging tanpa lemak, yang dapat mempengauhi berat badan Anda. Para peneliti menemukan bahwa cara kita makan juga dapat memiliki dampak besar pada lingkar pinggang.
Cuba Anda ingat, apakah Anda sering makan sambil berdiri di meja dapur? Atau kerap menikmati makanan ringan di depan TV? Atau langsung merasa lapar ketika Anda mencium sesuatu yang beraroma sedap?

Tiga penelitian terbaru menunjukkan bahwa sedikit kesadaran mungkin dapat membantu Anda menurunkan berat badan.

1.
Duduklah, dan nikmati sendiri.
Gaya makan sambil berdiri atau sambil duduk ternyata memberi kontribusi besar pada banyaknya makanan yang Anda asup. Dalam sebuah percobaan, para psikolog dari Kanada memberikan makanan dalam jumlah yang sama kepada orang-orang, baik yang duduk di meja atau berdiri di dapur meja.

Para peneliti menemukan bahwa partisipan yang makan sambil berdiri, 30 persen makan lebih banyak dibanding mereka yang duduk. Menurut Patricia Pliner, PhD, seorang profesor psikologi di University of Toronto Mississauga dan penulis utama studi tersebut, salah satu alasannya mungkin karena makan sambil berdiri membuat makanan lebih terasa seperti camilan. Ia juga mengingatkan untuk tidak makan dijalan. Karena, saat Anda makan dijalan maka Anda akan merasa seperti tidak makan, sehingga membuat Anda mempertimbangkan untuk makan kembali.

2.
Menghirup, tetapi bukan menikmati.
Para ilmuwan di Yale University School of Medicine baru-baru ini menemukan bahwa ketimbang rasa, aroma makanan lebih dapat memicu area otak yang berbeda. Tentu saja ini, dapat menimbulkan masalah besar bagi orang-orang yang mudah sekali mengalami berat badan.

Aroma mengaktifkan sirkuit yang dirancang untuk membuat kita mencari makanan, yang secara psikologi dapat memicu hasrat untuk makan, kata Dana Small, PhD, seorang profesor di Yale yang melakukan penelitian. Dalam penelitiannya dia menemukan bahwa aroma makanan dapat menempatkan seseorang ke dalam kondisi gelisah, seperti mengebu-ngebu ingin memakan coklat.

Karena itu, Anda perlu menyedari kekuatan hidung Anda. “Anda dapat mengurangi rasa terpengaruh terhadap aroma makanan yang menggoda - pada otak Anda dengan berulang kali mengabaikannya," ungkap Dana.

3.
Makan dengan Sadar.
Sebuah penelitian yang diterbitkan dalam jurnal Physiology & Behavior menemukan bahwa asupan kalori seseorang dapat meningkat hingga 71 persen ketika mereka makan di depan televisyen. Brian Wansink, PhD, seorang profesor di Cornell University dan penulis Mindless Eating, menjelaskan bahawa mengunyah sambil menonton TV atau bahkan membaca akan menjadi idea yang buruk karena dua alasan.

Pertama, Anda cenderung tidak memperhatikan berapa banyak makanan atau sukatan bekas yang sudah Anda makan.

Kedua, Anda sering tidak berhenti makan sampai akhir acara, terlepas apakah perut Anda sudah penuh.

Jika Anda terbiasa memakan camilan selama acara kesayangan Anda, pilihlah camilan rendah kalori namun kaya serat, seperti buah anggur ketimbang makanan padat kalori seperti es krim atau keripik.

Dan jangan pernah membawa atau meletakan seluruh kemasan makanan di sofa, tempat Anda duduk. Cukup ambil segenggam atau letakan di mangkuk kecil.

diperoleh daripada: http://conectique.com/tips_solution/diet_nutrition/diet/article.php?article_id=8912 (bahasa ditukar supaya lebih mudah difahami)

sayangi mata anda

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:01 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
1. Sekiranya anda menonton televisyen, pastilan anda duduk tegak dan jarak anda tujuh kali lebih jauh dari televisyen.

2. Semasa membaca dibilik bacaaan, pastikan lampunya tiga kali labih terang daripada lampu diruang tamu. Jangan sesekali membaca ditempat yang gelap.

3. Elakkan mata terdedah terlalu lama dihadapan komputer. Masa yang banyak terdedah kepada komputer biasanya akan lebih cepat rabun. Sebagai penyelesaian, rehatkan mata beberapa minit dari mengadap komputer. Duduk tegak dan pastikan komputer berada diparas mata yang sesuai, bukannya mendongak mahupun menunduk.

P/s:Elak sebelum teruk.

Untuk yang buta Sejarah Malaysia

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:12 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Malaysia ialah sebuah negara raja berperlembagaan persekutuan di Asia Tenggara yang terdiri daripada tiga belas negeri dan tiga wilayah persekutuan, yang menduduki bumi berkeluasan 329,847 kilometer persegis (127,350 batu²).

Malaysia terbahagi kepada dua kawasan yang mengapit Laut China Selatan, iaitu Semenanjung Malaysia dan Borneo Malaysia (juga Malaysia Barat dan Timur).[2] Malaysia berkongsi sempadan darat dengan Thailand, Indonesia, dan Brunei dan juga sempadan laut dengan Singapura dan Filipina. Ibu negara Malaysia ialah Kuala Lumpur, manakala Putrajaya merupakan pusat kerajaan persekutuan.

Pada tahun 2009, Malaysia diduduki 28 juta orang.

Ketua negara Malaysia ialah Yang di-Pertuan Agong, iaitu raja elektif yang terpilih dari kalangan sembilan raja negeri Melayu.

Ketua kerajaannya pula ialah Perdana Menteri.Sistem kerajaan Malaysia banyak berdasarkan sistem parlimen Westminster, dan sistem perundangannya juga berasaskan undang-undang am Inggeris.

Malaysia terletak berdekatan dengan khatulistiwa dan beriklim tropika,[2] serta mempunyai kepelbagaian flora dan fauna, sehingga menjadi salah satu daripada 17 negara megadiversiti.

Di Malaysia terletaknya Tanjung Piai, titik paling selatan di seluruh tanah besar Eurasia.

Malaysia ialah sebuah negara perintis Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara dan Pertubuhan Persidangan Islam, dan juga anggota Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik, Negara-Negara Komanwel, dan Pergerakan Negara-Negara Berkecuali.

Asal-usul nama

Perkataan Melayu berasal daripada perkataan malaiur atau malayadvipa dalam bahasa Sanskrit yang mungkin membawa erti "tanah bergunung"; perkataan tersebut digunakan oleh para saudagar India sebagai gelaran untuk Semenanjung Melayu.

Pada tahun 1850, seorang ahli ethnologi Inggeris, George Samuel Windsor Earl mencadangkan agar kepulauan Indonesia dinamakan Melayunesia atau Indunesia ketika mengarang Journal of the Indian Archipelago and Eastern Asia (Jurnal Kepulauan Hindia dan Asia Timur). Beliau menggemari Melayunesia demi kemudahan pihak kolonial. Berikutan ekspedisinya di Oceania pada tahun 1826, pelayar Perancis, Jules Dumont d'Urville mencipta istilah Malaysia, Micronesia dan Melanesia untuk membezakan budaya dan gugusan pulau Pasifik daripada istilah Polynesia yang sedia ada. Pada tahun 1831, beliau mengusulkan istilah-istilahnya kepada Société de Géographie (Persatuan Geografi). Dumont d'Urville menyifatkan Malaysia sebagai "kawasan yang lebih dikenali sebagai Hindia Timur".

Ketika itu, adalah dipercayai bahawa kesemua penduduk kawasan berkenaan boleh dipanggil "orang Melayu" sama sekali, selaras dengan konsep kaum Melayu ketika itu, yang bertentangan dengan takrifan masa kini yang memerikan "Melayu" sebagai kelompok etnik yang seragam budayanya, bertutur bahasa Melayu dan tinggal di pantai timur Sumatera, Kepulauan Riau, Semenanjung Melayu dan pesisiran pulau Borneo. Istilah "Dunia Melayu" pula digunakan sebagai gelaran kepada keempat-empat kawasan tersebut pada keseluruhannya, iaitu bersinonim dengan Nusantara.


Malaysia ialah sebuah negara beraja elektif berperlembagaan persekutuan yang diketuai oleh Yang di-Pertuan Agong, ketua negara persekutuan. Yang di-Pertuan Agong dipilih dari kalangan sembilan Raja Melayu untuk sepenggal lima tahun; tanpa penyertaan empat negeri lain (Pulau Pinang, Melaka, Sarawak dan Sabah) yang hanya dipimpin oleh Yang di-Pertua Negeri.[45] Sistem kerajaan di Malaysia banyak berasaskan sistem parlimen Westminster yang diwarisi daripada zaman penjajahan British.[12]

Kuasa perundangan diagihkan kepada badan perundangan persekutuan dan negeri.

Parlimen Malaysia yang dwidewan terdiri daripada Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Dewan Rakyat dianggotai oleh 222 Wakil Rakyat, iaitu ahli-ahli yang dipilih oleh kawasan pengundian masing-masing untuk penggal maksimum lima tahun.

Kesemua 70 Senator (ahli Dewan Negara) dilantik untuk penggal tiga tahun; 26 daripadanya dipilih oleh 13 Dewan Undangan Negeri, manakala 44 yang selebihnya dilantik oleh raja atas syor Perdana Menteri.

Parlimen Malaysia mengikuti sistem pelbagai parti dan ahli-ahlinya dipilih menerusi sistem pemenang undi terbanyak. Semenjak mencapai kemerdekaan, Malaysia ditadbir oleh parti campuran Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan).

Selain Parlimen persekutuan, setiap negeri ada sebuah Dewan Perundangan Negeri ekadewan yang mendapat ahli-ahlinya daripada pilihan raya peringkat negeri.

Kerajaan negeri diketuai oleh Menteri Besar untuk negeri-negeri Melayu atau Ketua Menteri di negeri-negeri tanpa raja, yang merupakan ahli dewan undangan negeri dari parti majoriti di Dewan Undangan Negeri. Di setiap negeri beraja, Menteri Besar diwajibkan berketurunan Melayu, dan dilantik oleh Sultan atas nasihat Perdana Menteri.

Pilihan raya parlimen diadakan lebih kurang sekali dalam empat atau lima tahun; pilihan raya umum terkini diadakan pada Mac 2008.

Pengundi berdaftar yang berusia 21 tahun ke atas boleh mengundi ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri. Rakyat tidak diwajibkan mengundi.

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kuasa eksekutif terletak di tangan jemaah menteri pimpinan perdana menteri; Perlembagaan Malaysia menetapkan bahawa perdana menteri mestilah seorang ahli Dewan

Cabang kehakiman Malaysia bebas daripada pengaruh eksekutif dan perundangan. Badan kehakiman tertinggi ialah Mahkamah Persekutuan yang dibawahi oleh dua mahkamah tinggi, iaitu satu untuk Semenanjung dan satu lagi untuk Malaysia Timur. Sistem undang-undang Malaysia berasaskan undang-undang am Inggeris.

Sistem mahkamah syariah berasingan dari mahkamah awam, untuk menerima kes-kes yang melibatkan umat Islam di Malaysia.

Mahkamah syariah sama paras dengan sistem mahkamah biasa, dan menjalani pembaharuan yang menyaksikan pelantikan hakim-hakim wanita yang pertama.

Di Malaysia wujudnya perbahasan sama ada negara ini wajar mengamalkan kerajaan sekular atau Islam,memandangkan ada negeri yang meluluskan undang-undang Islam, tetapi tidak berkuatkuasa kerana ditentang oleh kerajaan persekutuan.

Organisasi Antarabangsa

Berikut merupakan senarai organisasi antarabangsa yang Malaysia sertai:

* EAEC sebelumnya EAEG
* EAF
* ASEAN + 3
* ASEAN
* OIC
* Negara-Negara Komanwel
* Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
* NAM

Tokoh utama di Malaysia
Tunku abdul Rahman

1. Dato' Onn bin Jaafar
2. Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Al-Marhum Sultan Abdul Halim Hamid Shah
3. Tun Abdul Razak Hussein
4. Tun Hussein Onn
5. Tun Dr Mahathir Mohamad
6. Tun Abdullah Ahmad Badawi
7. Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak

Agama

Semua orang Melayu dikira beragama Islam mengikut Perkara 160 Perlembagaan Malaysia.

Menurut statistik Banci 2000, 75.9% orang Cina mengaku beragama Buddha, diikuti ramai penganut Taoisme (10.6%) dan Kristian (9.6%), di samping sebilangan kecil Hui-Muslim di tempat-tempat tertentu seperti Pulau Pinang.

Majoriti orang India Malaysia beragama Hindu (84.5%), diikuti ramai penganut Kristian (7.7%) dan Islam (3.8%), lebih 150,000 beragama Sikh, dan 1,000 penganut Jain. Kristian merupakan agama utama masyarakat Bumiputera bukan Melayu (50.1%), di samping 36.3% lagi umat Islam dan 7.3% pengikut agama tradisional.

Umat Islam diwajibkan menurut keputusan Mahkamah Syariah untuk perihal berkenaan agama Islam. Hakim syariah sewajarnya mengikuti fahaman perundangan Syafii selaku mazhab utama di Malaysia.

Bidang kuasa mahkamah Syariah terhad kepada hal-ehwal umat Islam seperti pernikahan, pewarisan, perceraian, kemurtadan, mualaf, hak penjagaan anak dan lain-lain lagi.

Tiada kesalahan jenayah atau awam lain yang terletak dalam bidang mahkamah Syariah yang serupa hierarkinya dengan Mahkamah Sivil.

Mahkamah-Mahkamah Sivil (termasuk Mahkamah Persekutuan) selaku mahkamah agung negara pun tidak melayan perihal amalan Islam.

Bahasa

Bahasa rasmi Malaysia dikenali sebagai Bahasa Malaysia, iaitu bahasa Melayu dalam bentuk yang piawai. Bahasa Inggeris pernah dijadikan bahasa pentadbiran negara de facto untuk suatu ketika dahulu, dan masih kekal sebagai bahasa kedua yang kukuh dalam sesetengah masyarakat Malaysia di samping menjadi matapelajaran wajib di sekolah awam.

Penggunaan bahasa Inggeris di Malaysia berasal dari bahasa Inggeris British, dan banyak digunakan secara meluas dalam bidang perniagaan. Sesetengah rakyat Malaysia cenderung bertutur dalam bahasa rojak atau Manglish, iaitu campuran pelbagai bahasa di Malaysia. Ramai rakyat Malaysia yang fasih berbahasa Inggeris, walaupun sekadar dalam bentuk 'Manglish'. Kerajaan Malaysia menegah penggunaan bahasa rojak dan Manglish.

Rakyat Malaysia bertutur dalam sejumlah 137 bahasa hidup, yang mana 41 daripadanya dipertuturkan di Semenanjung.Kaum peribumi Malaysia Timur bertutur dalam bahasa tersendiri yang ada hubungan tetapi berbeza sekali dengan bahasa Melayu.Bahasa Iban ialah bahasa etnik utama di Sarawak manakala bahasa-bahasa Dusun menjadi bahasa asli utama di Sabah.

Bahasa Tamil merupakan bahasa utama masyarakat India di Malaysia. Kaum Cina pula bertutur dalam pelbagai loghat selatan China, seperti bahasa Hokkien, Hakka, Kantonis, Teochew, Fuchow dan Hainan.

Pendidikan

1. Prasekolah
2. UPSR (darjah 6)
3. PMR (tingkatan 3)
4. SPM (tingkatan 5)
5. STPM (tingkatan 6)

Skop pendidikan adalah luasa di mana warga Malaysia boleh menyambung pelajaran di dalam negara atau luar negara di universiti tempatan (IPTA) atau swata (IPTS).


Negeri
Peta negeri dan wilayah persekutuan di Malaysia
Negeri dan wilayah persekutuan di Malaysia

Berikut adalah tiga belas negeri dan ibu negeri masing-masing (dalam kurungan):

1. Johor Darul Takzim (Johor Bahru)
2. Kedah Darul Aman (Alor Setar)
3. Kelantan Darul Naim (Kota Bharu)
4. Melaka Bandaraya Bersejarah (Bandar Melaka)
5. Negeri Sembilan Darul Khusus (Seremban)
6. Pahang Darul Makmur (Kuantan)
7. Perak Darul Ridzuan (Ipoh)
8. Perlis Indera Kayangan (Kangar)
9. Pulau Pinang Pulau Mutiara (Georgetown)
10. Sabah Negeri Di Bawah Bayu (Kota Kinabalu)
11. Sarawak Bumi Kenyalang (Kuching)
12. Selangor Darul Ehsan (Shah Alam)
13. Terengganu Darul Iman (Kuala Terengganu)

Wilayah Persekutuan

1. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
2. Wilayah Persekutuan Labuan
3. Wilayah Persekutuan Putrajaya


untuk info lebih lanjut, sila ketik http://ms.wikipedia.org/wiki/Malaysia.
Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:53 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

20101110

Guru dan kemana Posting nya?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:21 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Hai.. bila baca comment kawan2 di fb, aku selalu terfikir.. apa yang lebih, apa yang kurang, apa salahnya kami?

Kenapa wujudkan course yang macam bagu tapi tak dapat tempat pun dalam pengambilan.
Masa aku nak di'interview' hari tu pun aku dikhabarkan dengan perkara yang sama...
Kenapa ya?

Kenapa KPLI yang memang ada ilmu tertentu, tapi kami yang belajar lama dalam course kami ni macam dianaktirikan?
Apa yang bagus sangat dengan mereka? Mereka sama je dengan kami. Kenapa mereka didahulukan?

Kami pun belajar di tempat yang sama? CUma bezanya kami ni tahap sarjana muda pendidikan.

Masa nak ditemuduga tu pun, pegawai sumber manusia pendidikan bahagian perlantikan cakap mereka nak yang dah ada Sarjana atau berserta diploma pendidikan?

Apa yang kureng sangat tentang kami? Mengapa kami menjadi mangsa eksperimen Universiti2 seperti ini? Kami rasa macam terkilan...
Kalau begitu, mengapa tidak dijumudkan sahaja course ini? Terus di "space"kan untuk Sarjana Pendidikan sahaja.. Kan mudah! Tak menyakitkan hati, membazir duit dan membuang masa kami.

Mereka (yang dimaksudkan saya) ibu bapa kami, amat berharap supaya kami dapat menjadi guru, dan mengajar anak didik. tapi orang lain, tak tahu apa nasib kami....

Kami menunggu dan terus menunggu.... ibarat pungguk yang rindukan sang bulan....

Kemudian, bila keputusan dikeluarkan.... Dicampaknya kami ke merata-rata...
Sedangkan kami tahu keperluan sekolah di Semenanjung...

Yang paling lawak sekali adalah, mereka melihat keputusan SPM yang sudah 8-10 tahun tu. Zaman dah berubah, kalau ye pun, takkan la nak tengok keputusan yang 10 tahun sudah. Penguasaan bahasa inggeris dah pun semakin meluas. Kenapa tidak dilihat keputusan paling terkini? Sekurang2nya upgrade keputusan MUET.

Tak mengapa kawan2 sekelian... Kita berdoa... dan dalam pada itu, jangan merasa kecewa... buatlah apa sahaja yang boleh.. kalau mungkin terus berharap... entahkan jadi.. entahkan tidak...


p/s: bersabar sebahagian daripada iman.

20101027

Pemergian Tukang Tilik (Paul Si Sotong)

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 3:43 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Pick from: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11626050

P/S: Lepas Sotong.. ape pulak la diorang ni nak guna utk dapat keputusan bola..


Paul the octopus, an unlikely star of the 2010 World Cup who predicted the outcome of eight matches, has died at an aquarium in Germany.
Staff at the Sea Life centre in Oberhausen said they were devastated to learn that he had passed away during the night.
Paul made his name by successfully choosing a mussel from one of two boxes bearing the flags of competing nations.
Octopuses rarely live beyond two years so his death was not unexpected.
Continue reading the main story

“Start Quote
We are consoled by the knowledge that he enjoyed a good life”
End Quote Stefan Porwoll Manager, Oberhausen Sea Life centre

* Paul backs England World Cup bid
* What are the chances Paul the octopus is right?

Paul was two-and-a-half years old and had been hatched at another centre at Weymouth in England in 2008.


Uncanny knack

The centre's manager, Stefan Porwoll, said that Paul had correctly guessed the outcomes of seven of Germany's World Cup matches, including their defeats, and had "enthused people across every continent".
As the tournament progressed, the octopus's uncanny knack of selecting the correct box drew increasing interest from the world's media, culminating in his choice of Spain as the eventual winner.
He became an instant hero in Spain, prompting a request to have him put on display at Madrid zoo.

Agent pays tribute to Paul the octopus.
Amid the euphoria, he was even made an honorary citizen of a Spanish town before being made an ambassador for England's 2018 World Cup bid.
The Oberhausen centre said he had seemed fine when last checked on Monday night but was found dead on Tuesday morning.
"We are consoled by the knowledge that he enjoyed a good life," Mr Porwoll said.

Memorial

The prophetic cephalopod's brief but extraordinary life is unlikely to be forgotten.
A documentary has been filmed, and books and toys are already planned for the Christmas market.
"It's a sad day. Paul was rather special but we managed to film Paul before he left this mortal earth," said his agent, Chris Davies.
A memorial is to be erected at the aquarium in his memory.

20101026

Siapa Lelaki Dayus?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 4:22 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
dipetik: http://duniacacamarba.blogspot.com/2010/10/1malaysia-tahu-artis-ini-curang-apa-nak.html



ERTI DAYUS

Dayus telah disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadith yang lain iaitu :-

1) Sabda Nabi : -
وعن عمار بن ياسر عن رسول الله قال ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا الديوث والرجلة من النساء والمدمن الخمر قالوا يا رسول الله أما
المدمن الخمر فقد عرفناه فما الديوث قال الذي لا يبالي من دخل على أهله


Ertinya : Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata : " Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaiatu Si DAYUS, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak"

 lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu DAYUS? ,

 berkata nabi : "IAITU ORANG YANG TIDAK MEMPERDULIKAN SIAPA YANG MASUK BERTEMU DENGAN AHLINYA (ISTERI DAN ANAK-ANAKNYA) -
 ( Riwayat At-Tabrani ; Majma az-Zawaid, 4/327 dan rawinya adalah thiqat)
 
 

Dari hadith di atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki DAYUS adalah si suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh sebarangan lelaki lain.

2) Pernah juga diriwayatkan dalam hadith lain, soalan yang sama dari sahabat tentang siapakah dayus, lalu jawab Nabi:-

قالوا يا رسول الله وما الديوث قال من يقر السوء في أهله

Ertinya : Apakah dayus itu wahai Rasulullah ?. Jawab Nabi : Iaitu seseorang ( lelaki) yang membiarkan kejahatan ( zina, buka aurat, bergaul bebas ) dilakukan oleh ahlinya ( isteri dan keluarganya)


Penerangan Ulama Tentang Lelaki Dayus
Jika kita melihat tafsiran oleh para ulama berkenaan istilah Dayus, ia adalah seperti berikut :-
هو الذي لا يغار على أهله

Ertinya : "seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya (isteri dan anak-anaknya)
(An-Nihayah,2/147 ; Lisan al-Arab, 2/150)

Imam Al-‘Aini pula berkata : "Cemburu lawannya dayus" ( Umdatul Qari, 18/228 )

Berkata pula An-Nuhas :
قال النحاس هو أن يحمي الرجل زوجته وغيرها من قرابته ويمنع أن يدخل عليهن أو يراهن غير ذي محرم

Ertinya : cemburu ( iaitu lawan kepada dayus ) adalah seorang lelaki itu melindungi isterinya dan kaum kerabatnya dari ditemui dan dilihat (auratnya) oleh lelaki bukan mahram "
(Tuhfatul Ahwazi, 9/357)

Disebut dalam kitab Faidhul Qadir :
فكأن الديوث ذلل حتى رأى المنكر بأهله فلا يغيره

Ertinya : Seolah-olah takrif dayus itu membawa erti kehinaan (kepada si lelaki) sehingga apabila ia melihat kemungkaran (dilakukan) oleh isteri dan ahli keluarganya ia tidak mengubahnya"
 ( Faidhul Qadir, 3/327 )
 
 
 
 

Imam Az-Zahabi pula berkata :-
فمن كان يظن بأهله الفاحشة ويتغافل لمحبته فيها فهو دون من يعرس عليها ولا خير فيمن لا غيرة فيه

Ertinya : Dayus adalah sesiapa yang menyangka ( atau mendapat tanda) bahawa isterinya melakukan perkara keji ( seperti zina) maka ia mengabaikannya kerana CINTAnya kepada isterinya , maka tiada kebaikan untuknya dan tanda tiada kecemburuan ( yang diperlukan oleh Islam) dalam dirinya"
( Al-Kabair, 1/62 )

Imam Ibn Qayyim pula berkata :-
قال ابن القيم وذكر الديوث في هذا وما قبله يدل على أن أصل الدين الغيرة من لا غيرة له لا دين له فالغيرة تحمي القلب فتحمى له الجوارح فترفع السوء والفواحش وعدمها يميت القلب فتموت الجوارح فلا يبقى عندها دفع البتة

Ertinya : Sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat (protective) atau kecemburuan ( terhadap ahli keluarga) , dan barangsiapa yang tiada perasaan ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana perasaan cemburu ini menjaga hati dan menjaga anggota sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara keji, tanpanya hati akan mati maka matilah juga sensitiviti anggota ( terhadap perkara haram), sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan dan menghindarkannya sama sekali.

Dayus adalah DOSA BESAR

Ulama Islam juga bersetuju untuk mengkategorikan dayus ini dalam bab dosa besar, sehingga disebutkan dalam satu athar :
لَعَنَ اللَّهُ الدَّيُّوثَ ( وَاللَّعْنُ مِنْ عَلَامَاتِ الْكَبِيرَةِ فَلِهَذَا وَجَبَ الْفِرَاقُ وَحَرُمَتْ الْعِشْرَةُ)

Ertinya : Allah telah melaknat lelaki dayus ( laknat bermakna ia adalah dosa besar dan kerana itu wajiblah dipisahkan suami itu dari isterinya dan diharamkan bergaul dengannya)
(Matalib uli nuha, 5/320 )

Walaupun ia bukanlah satu fatwa yang terpakai secara meluas, tetapi ia cukup untuk menunjukkan betapa tegasnya sebahagian ulama dalam hal kedayusan lelaki ini.

Petikan ini pula menunjukkan lebih dahsyatnya takrifan para ulama tentang erti dayus dan istilah yang hampir dengannya :
والقواد عند العامة السمسار في الزنى

Ertinya : Al-Qawwad ( salah satu istilah yang disama ertikan dengan dayus) di sisi umum ulama adalah broker kepada zina"
(Manar as-sabil, 2/340 , rawdhatul tolibin, 8/186 )

Imam Az-Zahabi menerangkan lagi berkenaan perihal dayus dengan katanya :-
الديوث وهو الذي يعلم بالفاحشة في أهله ويسكت ولا يغار وورد أيضا أن من وضع يده على امرأة لا تحل له بشهوة

Ertinya : Dayus, iaitu lelaki yang mengetahui perkara keji dilakukan oleh ahlinya dan ia sekadar senyap dan tiada rasa cemburu ( atau ingin bertindak), dan termasuk juga ertinya adalah sesiapa yang meletakkan tangannya kepada seorang wanita yang tidak halal baginya dengan syahwat"
(Al-kabair, 1/45 )
 
 
 


BILA LELAKI MENJADI DAYUS?
Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila :-

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber'dating' dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa 'spoting' yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktoraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Terlalu banyak lagi jika ingin saya coretkan di sini. Kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit 'dayus' kepad dirinya.



Mungkin kita akan berkata dalam hati :-
" Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku"

Lebih penting adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong dalam salah satu yang disebut tadi.

Awas wahai lelaki beriman..jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini.

Wahai para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah SWT.





Sayangilah dirimu dan keluargamu. Jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.
Akhirnya, wahai para suami dan ayah, pertahankan agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Nabi SAW bersabda :
من قتل دون أهله فهو شهيد

Ertinya : "Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid" ( Riwayat Ahmad , Sohih menurut Syeikh Syuaib Arnout)-

20101020

Institusi agama perlu jadi nadi memperkasa jati diri rakyat

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:01 pm
Reactions: 
1 komen dari pembaca Links to this post
diperoleh : http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Institusiagamaperlujadinadimemperkasajatidirirakyat/Article/

AKHBAR Berita Minggu pada 22 Ogos lalu melaporkan 221 orang terjebak dalam kancah dadah sejak Januari 2009. Sepanjang tahun ini golongan muda dikatakan paling ramai terjebak dengan dadah dan dianggarkan 25 peratus daripada jumlah keseluruhan 12,079 penagih dadah baru dan berulang. Golongan profesional dan yang agak stabil dalam pekerjaan juga mencatat kes tinggi dengan mencatatkan sejumlah 18.2 peratus daripada statistik yang dikeluarkan Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (PUSPEN) kelolaan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).

Laman Web Majlis AIDS Malaysia pula masih meletakkan amaran bahawa kira-kira setiap hari lebih 10 rakyat Malaysia dikesan HIV positif. Antara 1986-2009 sebanyak 87,710 kes HIV, 15,317 kes Aids dan 13,394 kematian berkaitan HIV/Aids dicatatkan di negara kita. Daripada keseluruhan kes jangkitan HIV mengikut kaum di Malaysia, 70 peratus dikatakan dihidapi orang Melayu.
Semua ini adalah apa yang dianggap sebagai gejala sosial yang merunsingkan kita. Ini belum lagi diambil kira masalah pembuangan bayi dan kes maksiat yang menjengkelkan seperti dipaparkan akhbar saban hari. Oleh kerana ia begitu banyak dipaparkan, nampaknya ramai yang menerimanya sebagai perkara biasa, rutin harian dan masing-masing menuding jari satu sama lain dalam memperkatakan mengenai sebab, tanggungjawab dan siapa yang harus mengambil tindakan sewajarnya.
Click Here
Selaras dengan kedudukan Kepercayaan kepada Tuhan sebagai asas terpenting dan prinsip pertama Rukun Negara, institusi agama sewajarnya digemblengkan untuk memainkan peranan dalam menjalankan usaha bersama-sama membantu mereka yang tersalah jalan dan perlukan bimbingan. Institusi agama perlu menjadi nadi dalam memperkasakan jati diri rakyat dan menjadi tempat untuk dituju apabila berhadapan dengan masalah yang membawa mereka terjebak ke kancah dadah mahu pun masalah lainnya.

Institusi agama meliputi semua yang terbabit secara langsung dalam hal urusan agama dan bagi umat Islam, institusi seperti masjid, surau dan pertubuhan mahu pun agensi amanah yang berkaitan dengan agama, wajar digembleng dengan sepenuhnya. Institusi ini perlu cukup mesra dengan kumpulan sasaran mereka sehingga berupaya menarik orang ramai, termasuk belia, remaja dan yang dianggap bermasalah untuk mendampinginya.

Oleh kerana itu, langkah pertama ialah dengan menukar persepsi yang ada pada institusi agama serta persepsi terhadap mereka yang berada di dalamnya dan persekitarannya untuk lebih mesra pelanggan. Institusi agama tidak wajar hanya dilihat sebagai badan yang menjatuhkan hukuman dari segi undang-undang syariah mahu pun hukuman moral berdasarkan dosa dan pahala semata-mata, tetapi lebih daripada itu sebagai institusi pembangunan sosial yang dapat menjana seluruh kekuatan yang untuk masa depan negara.

Institusi agama bukan didekati hanya untuk tujuan keagamaan seperti menguruskan jenazah, solat dan nikah kahwin semata-mata, tetapi melangkauinya, apatah lagi bagi Islam sebagai agama syumul yang menggembleng kekuatan semua aspek hidup, ekonomi, sosial, budaya, kemasyarakatan malah dapat dirumuskan sebagai apa jua yang berkaitan dengan hubungan sesama manusia dan insan, hubungan dengan alam, apatah lagi hubungan dengan pencipta-Nya.
Institusi agama wajar menjadi tempat teduh mereka yang berhadapan dengan tekanan hidup melalui bimbingan dan sokongan mereka yang mempunyai ilmu agama yang tinggi. Malah, mereka yang mempunyai ilmu ini wajar berkawan dan berusaha memahami golongan ini dengan cara paling berhemah dan berhikmah. Menuding jari kepada mereka yang dianggap melakukan dosa dan membuat kesilapan dalam hidup adalah ibarat memangsakan orang yang sudah sedia menjadi mangsa. Sekali gus jika ini dapat dilakukan, kita dapat menukar persepsi yang ada kepada agama yang bagi sesetengah orang yang melihatnya secara dangkal dan sinis.

Oleh itu, institusi agama wajar mempunyai mereka yang kreatif dan inovatif dalam mendekati sesiapa saja untuk berdamping dengannya. Malah, ada ketikanya, perlu proaktif untuk keluar dan mendekati mereka yang melalui lorong kehidupan yang dianggap salah yang mungkin dia sendiri pun tidak mengingininya, tetapi berlaku atas pelbagai alasan yang tidak perlu diperkatakan. Yang ketara ialah kesan daripada keruntuhan sistem kekeluargaan, pegangan agama yang nipis, pelbagai pengaruh luar dan banyak lagi.

Kreativiti dan inovasi melalui institusi agama harus berlaku dalam semua urusan dan dipermudahkan melalui apa jua teknologi yang ada. Kemudahan internet dan khidmat pesanan ringkas (SMS), misalnya harus dimanfaatkan sepenuhnya. Alangkah eloknya jika institusi agama mahu pun institusi amanah yang berkaitan dengan agama mempunyai sistem rangkaian yang canggih yang berupaya membolehkan orang berkomunikasi dengan mudah untuk berkongsi masalah dan tekanan hidup yang dihadapi, malah tanpa perlu pengenalan diri.

Jika berupaya mewujudkan rangkaian secara talian di institusi agama, banyak usaha boleh dilakukan secara bersama, mengoptimumkan tenaga yang ada dan dapat membantu masyarakat untuk memanfaatkannya ketika berhadapan dengan situasi hidup yang dilalui sekarang ini, malah juga aktiviti ekonomi, bimbingan pelajaran dan khidmat kaunseling.

Melengkapkan institusi agama dengan kemudahan rangkaian dan talian seperti ini juga sesuai dengan wujudnya pelbagai kemudahan talian sosial yang ada, yang malangnya bagi sesetengah pihak menganggapnya sebagai dosa, tetapi sepatutnya dimanfaatkan untuk faedah umat seluruhnya. Soal penyalahgunaan apa jua kemudahan yang ada bukan alasan untuk menolak teknologi yang ada, sebaliknya proses pendidikan yang berterusan akan membantu untuk menjadikannya sebagai satu medium sosial yang amat menarik dan berkesan.

Institusi agama yang mempunyai banyak pendapatan (daripada aktiviti ekonomi seperti bazar Ramadan) atau sumbangan amal oleh korporat besar berupaya melengkapkan kemudahan yang ada untuk menjadikan institusi agama sebagai yang tercanggih dan hebat dengan prasarananya, bukan sekadar membeli jam yang mahal sebagai hiasan dinding atau sesetengah kemudahan yang tidak terurus. Kawasan yang ada, termasuk anjungnya dan persekitaran boleh dibangunkan dengan aktiviti yang memberi faedah kepada masyarakat, termasuk untuk tujuan komersial.

Dalam konteks sama, institusi agama wajar memanfaatkan apa jua hasil penyelidikan saintifik yang dilakukan di pelbagai institusi termasuk universiti untuk melaksanakan usaha ini. Hasil penyelidikan dalam mengenal pasti kehadiran unsur haram dalam makanan seperti babi sudah sedia ada dan boleh dimanfaatkan untuk membantu masyarakat. Begitu juga perisian faraid dan telesidang yang boleh digunakan secara meluas untuk tujuan membantu masyarakat. Menggemblengkan kepakaran seperti ini juga akan menambahkan bilangan mereka yang boleh mendekati institusi agama, sekali gus meningkatkan jaringan yang ada secara jangka panjang.

Paling penting usaha ini perlu dilakukan dengan penuh tulus ikhlas untuk agama dan menunaikan amanah yang ada. Keikhlasan bahawa usaha ini untuk menyelamat ummah, tanpa ada sikap buruk sangka dan putus asa akan banyak membantu menghadapi masalah yang ada. Ini juga dapat mengelakkan daripada menggunakan institusi agama untuk kepentingan dan kelompok tertentu. Jika misalnya masjid dan surau yang ada hampir di setiap kampung di negara kita dapat diuruskan secara profesional, cekap dan berkesan tentunya banyak usaha boleh dilakukan bersama setiap anggota masyarakat yang ada.

Malangnya, dalam banyak keadaan, mereka yang dianggap beragama dilihat sebagai menjauhkan diri daripada golongan ini. Institusi agama dikatakan lebih banyak menghukum daripada berusaha untuk mendekati dan memahami masalah yang timbul dan diperlukan hanya ritual dan ibadah khusus semata-mata. Kita enggan menerima hakikat bahawa masalah dan kesilapan dalam memilih jalan yang dianggap ‘betul’ boleh berlaku kepada sesiapa saja, malah juga dalam kalangan mereka yang hebat ilmu agamanya sekali pun.

Penulis ialah Timbalan Pendaftar Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang

20101019

Narkotika, Cara Baru Israel Melumpuhkan Pemuda Palestin

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 5:29 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Analis Rusia mengumumkan, Dinas Rahasia Israel (Mossad) terlibat dalam penyediaan dan penyebaran narkotika di kawasan Palestina

Hidayatullah.com--Seorang analis Rusia di bidang Narkotika, Dmitry Sumarkov, dalam laporannya menyebut Israel sebagai pusat perdagangan narkotika terbesar di dunia. Sumarkov menjelaskan bahwa Dinas Rahasia Israel (Mossad) bahkan terlibat dalam penyediaan dan penyebaran narkotika di kawasan Palestina.

Menurut Sumarkov, setiap tahunnya, Israel mengimpor lebih dari 100 ton mariyuana, lima ton heroin, tiga ton kokain, satu juga pil ekstasi, dan ratusan ribu pil narkotika lainnya.

Dalam laporan ini disebutkan pula bahwa Israel merupakan transit internasional jalur perdagangan narkotika dan penyebarannya ke seluruh Eropa dan negara-negara di Teluk Persia.

Para pejabat tinggi Komisi Pemberantasan Narkotika dan Kriminal yang berafiliasi dengan Perserikatan Bangsa-Bangsa juga menyatakan, Israel termasuk di antara negara yang memiliki tingkat konsumsi narkotika tertinggi di dunia khususnya di kalangan pemuda.

Dua persen remaja Israel berusia antara 12 hingga 18 tahun juga tercatat sebagai pecandu narkotika.

Namun di sisi lain, Organisasi Internasional Al-Quds dalam laporannya menyatakan, Zionis Israel memerangi para pemuda Palestina dengan narkotika dan berupaya untuk merusak kekompakan dan persatuan di antara mereka.

Narkotika, mungkin modus baru Israel melawan pemuda-pemuda Palestina yang dikenal agresif melawan Israel. Sebelum ini, sebuah koran Israel melaporkan, Israel telah menyediakan situs-situs porno untuk merusak anak-anak Mesir, Saudi, Tunis, Yordania, dan Palestina.

Koran Yediot Aharonot menyebutkan bahwa pengguna internet dari kalangan pemuda Arab, khususnya Mesir, Israel melaporkan, ia menyediakan situs-situs porno berbahasa Arab dengan tujuan pemuda-pemuda Mesir, Saudi, Tunis, Yordania, dan Palestina. [cha, berbagai sumber/www.hidayatullah.com]


P/s: tengok saja perangai buruk Zionnnnss.. mereka ni tak amik drug. tp sebar2 kat orang lain supaya akal mereka lemah. daya juang mereka musnah

Marah???

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 5:18 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
"(Termasuk kalangan orang yang bertaqwa ialah ) orang yang menafkahkan harta mereka semasa senang dan susah, orang yang sabar menahan marah dan orang yang memaafkan kesalahan manusia. Dan Allah menyukai orang yang berbuat baik. [ Ali Imran : 134 ]

________________________________________________________________________________
HURAIAN

Sifat pemarah itu berasal daripada sifat sombong (ego). Lagi besar ego seseorang lagi besar marahnya. Ini berkaitan pula dengan kedudukan seseorang. Kalau tinggi kedudukan seseorang, besar pangkatnya, banyak hartanya, ramai pengikutnya, maka akan tinggilah ego seseorang dan akan menjadi-jadilah pemarahnya. Sebaliknya jikalau kurang segalanya, maka akan kuranglah egonya dan akan kurang jugalah pemarahnya.

Kita mesti ubati hati kita. Kita kita mesti membuang rasa 'ketuanan' kita yang menyebabkan kita menjadi pemarah dengan melakukan mujahadatun nafsi. Di antara langkah yang perlu kitahadapi untuk menghilangkan marah ialah :

a) Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s.w.t akan segala tindak-tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadab kita.

b) Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.
c) Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.

d) Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.

e) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah. Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda di dalam keadaan yang marah.

f) Apabila datang marah, banyakkan baca Ta'awwuz ( A'uzubillahi minas Syaitanirrajim ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.

g) Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu kerana wudhu dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.

h) Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan marah apabila bangkit daripada tidur

i) Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah.

Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah orang lain yang melakukan kesilapan, juga tidak suka dimarahi. Tegurlah dengan lemah lembut dan kasih sayang.

Dikeluarkan oleh Syukbah Dakwah dan Pendidikan, Masjid Negeri Sabah. Siri 22/05

20101018

Tentera Salib: Manusia Tidak Bertamadun Yang Menginjak Agamanya Sendiri

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 2:35 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
http://us1.harunyahya.com/Detail/T/F98V7T9P299/productId/3690

Isi kandungan agama yang benar atau sistem kepercayaan adakalanya boleh diseleweng oleh penganutnya yang palsu (pseudo-adherents). Contoh yang tepat boleh dilihat ketika zaman kegelapan dalam sejarah Kristian yang diputarbelitkan oleh tentera perang salib.

Tentera salib yang terdiri dari penganut Kristian Eropah yang bermatlamat untuk menjajah Holy Land (Palestin) dari tangan orang Islam di akhir abad ke-11 sebenarnya dikatakan berjuang atas nama agama. Tetapi mereka telah memanipulasi pengikutnya dengan memasuki tanah itu dengan keganasan dan kekejaman. Orang ramai yang tidak bersalah menjadi mangsa pembunuhan dan banyak kampung dan kota diceroboh.

Jerusalem yang menjadi kediaman orang Islam, Yahudi dan Kristian di bawah pentadbiran Islam yang aman telah bertukar menjadi medan pertumpahan darah yang amat dahsyat. Kekejaman mereka tidak berhenti setakat itu sahaja malah kota Istanbul yang merupakan kota Kristian juga diceroboh dan habis emas permata dicuri dari gereja-gereja.

Tanpa disangkal bahawa keganasan ini amat bertentangan dengan ajaran Kristian kerana agama Kristian yang dimaksudkan Bible ialah 'Gospel of Love'. Di dalamnya menurut Matthew, Jesus mengatakan, "Kasihilah musuh kamu dan berdoalah bagi mereka yang menganiaya kamu" kepada penganutnya (Matthew, 5/44). Menurut Luke pula, Jesus mengungkapkan "Jika seseorang memukul pipi kamu, balaslah dengan cara yang lain" (Luke, 6/29). Di dalam bahagian New Testament pula tidak ada langsung rujukan yang melegitimasi keganasan.
Yang menjadi persoalan ialah jika Kristian adalah agama yang berteraskan kasih sayang, bagaimana boleh terjadi peristiwa berdarah yang dilakukan tentera salib? Punca utama berlaku sedemikian ialah kerana tentera salib itu dibentuk dari mereka yang jahil tentang agama, yang tidak pernah membaca atau melihat Bible sepanjang hayat atau mereka yang tidak menghayati ajaran yang terkandung di dalam Bible.
Mereka dihimpunkan menjadi tentera salib di bawah slogan "God wills it".

Mengikut sejarah, pada zaman itu kehidupan penganut Kristian di Timur lebih bertamadun jika dibandingkan dengan Kristian di Barat. Cuma selepas peristiwa berdarah itulah barulah Kristian Ortodoks mengambil pendekatan untuk hidup bersama orang Islam. Menurut Terry Johns, pengulas BBC, dengan berakhirnya perang salib di timur tengah 'telah mewujudkan kehidupan bertamadun dengan gabungan tiga agama di bawah satu bumbung keamanan'. Nyata bahawa tentera salib itu bukanlah penganut sejati Kristian tetapi mereka terdiri dari orang yang jahil dalam segala ilmu lalu dipergunakan untuk menjayakan sesuatu ideologi walaupun tidak wujud langsung sebarang kepentingan ideologi itu dalam agama. Kekejaman Khmer Rouge di Kemboja menjadi contoh kerana terpengaruh dengan ideologi komunis yang cenderung kepada keganasan. Sebabnya juga kerana mereka terdiri dari orang yang jahil. Mereka yang jahil ini sebenarnya keliru dengan tujuan keganasan yang kononnya digunakan untuk membanteras keganasan (atau untuk agama).

ISLAM SEBAGAI SOLUSI ATAU PUNCA KEGANASAN?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 2:35 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Al-Quran Menganjurkan Kebaikan, Keadilan dan Keamanan
http://us1.harunyahya.com/Detail/T/F98V7T9P299/productId/3690

Jika dikaji dengan terperinci dapat disimpulkan bahawa keganasan itu dilakukan seseorang bagi mengejar target dalam agenda politiknya. Dalam erti kata lain, mangsa keganasan bukanlah sasaran utama tetapi yang sebenarnya ditujukan kepada pihak lain. Perbuatan keji yang dilakukan Hitler dan Stalin menjadi contoh yang tepat dan sememangnya bertentangan dengan moral keadilan manusia.

Al-Quran diturunkan untuk memandu manusia menurut kebenaran dan Allah memerintah hamba-Nya supaya mengadaptasikan akhlak dalam kehidupan. Akhlak yang merangkumi cinta, belas kasihan, toleransi, dan keamanan boleh diamalkan ke seluruh dunia:

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam keamanan (Islam) secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.
(Surah al-Baqarah: 208)

Ajaran dari Al-Quran yang diimani orang Islam bukan sahaja menjadi panduan hidup mereka tetapi sesuai juga untuk bukan Islam kerana isi kandungannya mencakupi keadilan, memelihara orang yang memerlukan dan bersalah serta mencegah dari segala kerosakan. Allah juga berfirman, "Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakan.
(Surah al-Qasas: 77)


Membunuh seseorang tanpa sebab yang diterima merupakan salah satu contoh kerosakan. Allah mengulangi di dalam Al-Quran seperti yang pernah diungkapkan kepada Yahudi di dalam Old Testament:

Oleh karena itu Kami tetapkan (suatu hukum) bagi Bani Israil, bahawa: barangsiapa yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan kerana membuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia seluruhnya. Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya.

Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka rasul-rasul Kami dengan (membawa) keterangan-keterangan yang jelas, kemudian banyak di antara mereka sesudah itu sungguh-sungguh melampaui batas dalam membuat kerosakan di muka bumi.
(Surah al-Maidah: 32)

Jelas diperkatakan bahawa membunuh seseorang kecuali jika orang itu membuat kekacauan di muka bumi adalah satu jenayah yang diibaratkan seperti membunuh manusia seluruh alam. Begitu juga dengan kes yang membunuh manusia beramai-ramai dengan cara serangan membunuh diri (suicide attacks) juga terlibat sekali. Allah memberitahu kita akan balasan di akhirat bagi mereka yang sekejam ini:

Sesungguhnya dosa itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih.
(Surah ash-Shura: 42)

Justeru, bagaimana boleh timbul satu tema 'Keganasan Islam'? Dari apa yang dijelaskan adalah mustahil jika dikaitkan Islam dengan keganasan. Apa yang jelas di sini ialah punca keganasan bukanlah dari agama tetapi dari faktor fenomena sosial.
 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea