Pages

Come and be with me

20110426

4SS/2011

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:57 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Pengenalan pelajar

Pelajar kelas ini terdiri daripada hampir keseluruhannya lelaki, perempuan lebih kurang 8 orang daripada 33 pelajar lelaki. Kelas ini menggabungkan 2 kelas iaitu Pendidikan Seni & Ekonomi Asas. Yang nyatanya tidak terlalu berbeza perangai mereka.

Seperti yang sedia maklum bahawa kelas ini paling bermasalah. Kes ponteng sekolah (seorang dua saja yang suka buat mcm tu) tapi satu kelas dapat nama. Suka ponteng kelas (tak dinafikan kelas lain pun sama jugak). Tapi paling selalu dengar, pelajarnya malas dan tak mahu belajar. Suka buat bising sesama sendiri.

Seminggu dua kali aku masuk ke kelas ni, hari pertama sekejap sebab ada Ceramah Anti Dadah.

Adapun sekali pernah aku masuk ke kelas ni, aku marah sebab mereka terlalu bising. Tidak memberi perhatian, terjerit-jerit sesama sendiri seperti aku tidak wujud. Dan satu masa suaraku memecah kebisingan kelas itu membuatkan mereka terdiam mendengarkan suaraku yang seakan-akan tersekat. Tersekat antara nada marah dan tangis. Tak mungkin aku mengalirkan air mataku ini. Aku tetap bertahan melihat telatah mereka. Terkaku tidak menyangka aku juga akan seperti itu.

Sungguhpun mereka dilabel macam-macam, aku rasa terpukul untuk cuba membantu mengatasi apa sebenarnya masalah mereka.

Pemerhatian

Melalui pemerhatian setiap kali kelas, didapati memang ada segelintir pelajar yang tidak berminat utk belajar.
Ada juga yang berminat utk belajar tetapi terganggu oleh pelajar yang tidak mahu belajar.
Ada juga pelajar yang ada niat belajar tapi M yang terlalu merajai hatinya.
Ada juga pelajar yang kurang kasih sayang ibu bapa (ibu bapa tidak memberi perhatian)
Pelajar lebih suka ke perpustakaan kerana terdapat banyak ruang utk berehat dan menyejukkan badan.

Kaedah yang cuba dilakukan.....
Melalui pemerhatian sebegini, mungkin ada banyak cara yang boleh dilakukan oleh guru.
Aku cuba selagi termampu, menggali, mencangkul kaedah2 yang sesuai untuk mereka.

Memang tak dinafikan ada pelajar yang memang tak sepatutnya berada di sini. Mereka layak mengikuti kursus MPV. Mereka tidak ada minat nak belajar, tetapi disuruh oleh ibu bapa masing-masing. Sayangnya pelajar seperti ini....

Aku pernah cuba menguji mereka dengan aktiviti mencari perkataan tersembunyi, rata-rata mereka gemar aktiviti ini kerana dijanjikan dengan hadiah2.
(Mungkin utk jangka masa tertentu sesuai)

Selain itu, aktiviti yang lain seperti biasa dengan menguji minda pelajar, meminta mereka mengeluarkan pendapat. Yang nyatanya pelajar ini tidak lemah seperti yang disangkakan. Mereka sebenarnya mampu berfikir dengan baik. Cuma mereka perlu didorong dengan ayat-ayat positif.

Mungkin kerana mereka telah diisyhtiharkan sebagai pelajar-pelajar bermasalah dan suka membuat masalah, menyebabkan mereka terus leka dengan perasaan malas dan inginkan perhatian.

Pada pendapat aku, memang bukan mudah untuk menjadikan manusia menjadi manusia. Kita sebagai guru, perlu sentiasa berfikir keadah-kaedah yang terbaik untuk pelajar-pelajar ini.

Aku cuba memberi dorongan positif selagi termampu kerana mereka sebenarnya mampu untuk berubah. Harap Allah membuka pintu hati mereka supaya menjadi insan yang berguna terutama kepada diri mereka sendiri.

Insya Allah...

P/S: tiada manusia sempurna di dunia ini.. usahlah kita terlalu berprasangka negatif dan bersangka buruk. Buruk rupanya.

20110425

Pesan Guru ku, untuk Mu guru-guru

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:19 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Itulah hakikat bahawa menjadi guru bukan seenteng yang dilihat. Semudah yang nampak di mata. Sesenang pandangan mata selintas lalu. Banyak kepayahannya yang mesti ditangani. Teori apapun perlu disesuaikan. Psikologi hanya jika sesuai. Variabelnya terlalu banyak untuk digabunglan. Untuk diharmonikan. Akhirnya kau kenalah kembali kepada dasarnya. Asasnya sahaja.


1 Didiklah dengan seikhlasnya.
2 Nasihat kepada yang memerlukan. Atau yang bersedia mendengarnya.
3 Elakkan marah kerana itu bukan mode guru masa kini. Perbuatan itu hanya membina dendam di hati pelajar.
4 Ambil tindakan yang perlu sahaja. Jangan suka mengadu kepada guru kelas atau guru disiplin atau GPK atau Pengetua.
5 Jangan membebel. Bebelan ibu di rumah sudah cukup melemaskan.
6 Jangan emosi kerana emosi menjangkit kepada amarah.
7 Belajar membina kemahiran memenangi hati pelajar. Beri maklumat seerapa banyak. Tetapi jangan diberi peluang untuk memijak kepala.
8 Jangan garang tetapi tegas.
9 Pamerkan kekuatan semangat. Jangan mudah patah.
10 Pelajar yang nakal layan seperlunya sahaja. Jika perlu diabaikan, silakan. Takut jika diambil tindakan ibu bapanya mengamuk. Latah. Melenting tidak tentu pasal. Tetapi ajar tetap ajar.
11 Jika terssa hendak marah, gagahkan untuk senyum. Mudah-mudahan terbina kekuatan dalaman.
12 Bincang dan mintalah nasihat daripada guru-guru yang berpengalaman.
13 Banyakkan solat malam. Mohn dipermudahkan menjadai guru. Mohon supaya pelajar-pelajar mematuhi, akur dan tunduk kepada asuhan.
14 Banyak mengadu kepada Allah. Luahkan segalanya kepadaNya. Mohon bantuanNya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. InsyaAllah.

http://mdyusofjamarblogspotcom.blogspot.com/

20110416

Masa belajar yang sangat menyeronokkan...

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:25 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Mungkin kenyataan di atas tu memberi gambaran kepada setiap orang. yang nyata itulah pendapat aku. Masa sekarang, mereka yang bergelar pelajar memang la rasa bosan giler.. kalau boleh nak cepat2 je habis sekolah.. tak mo dah tengok buku.. belek2 buku setiap hari.. ada yang sampai kata malas da nak tengok buku...

ERmmm... terpulang la pada setiap individu tu kan.. tapi pendapat aku sendiri, waktu sekolah tu la masa yang sangat menyeronokkan.. masa yang sangat berharga, dan masa yang sangat seronok untuk melalui perkara2 yang menyeronokkan...

Mestilah, selain dapat jumpa kawan, tak ada hal lain yang nak kena fikir. Masa yang ada hanya nak diperuntukkan untuk belajar. Ye, ada masa kadang2 kena uruskan hal rumah, macam tolong ibu bapa kemas rumah, jaga adik2 yang masih kecil. Tapi semua tu kan ibadah. Anggap semua tu pengalaman kite. Dan kite perlukan kemahiran2 asas tu ntuk masa2 akan datang. Apa salahnye pun.. tak payah nak berkira...

Masa sekolah plak, belajar je la... tak tau tanya.. bila ada masalah belajar tanya je la pada guru. Tak susah macam bila dah keje.. banyak perkara nak fikir. TU belum yang dah kahwin, ada lagi tanggungjawab lain yang nak kena pikul. Nak kena cari duit, berlawan antara keinginan dan keperluan.

Ah, pelajar sekarang kurang fikir kesusahan ibu bapa. Masing2 hanya tau mintak itu ini. Kemudian, tak fikir langsung nak bersungguh2 dalam pelajaran. Bila keputusan keluar, gagal.. salahkan saja guru.. Padahal semua perkara dia ambil mudah.

Tak sedar diuntung..
Rugi jadi manusia yang tidak berfikir dan kurang menggunakan akal untuk berfikir. Sedangkan Allah dah bagi otak untuk digunakan. tapi masih tak nak menggunakan dengan sebaiknya. Suka buat sesuatu perkara tanpa berfikir. yang kemudiannya merosakkan diri sendiri.. pulak tu tak sedar dengan kekurangan diri...

Sesungguhnya, belajar masa peringkat sekolah memang sangat seronok, lepas dah habis sekolah, tak mungkin akan masuk semula ke sekolah.. Lumrah...

Kerenah, Gelagat, dan terGELIAT

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:55 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Dunia hari ni terlalu mencabar bagi seorang guru. Mcm aku. Tak pasti la kawan2 yang lain. Memang setiap kerja ada cabaran masing2.. Apepun bersyukur la sebab kite dapat jugak kerja akhirnya. Dan aku paling bersyukur sbb tak pernah tak bekerja...

Bersyukur sebab masih guna sebahagian otak ni utk berfikir ke arah yang baik dan menjana sesuatu tindakan yang baik.

Erm.. hari2 aku melihat tingkah laku pelajar yang diluar bandar. Jauh dari bandar yang pesat. Jauh dari hiruk pikuk deretan kereta yang sibuk Beruntung sangat mereka ni. Tapi apa yang aku perhatikan, mereka ni adalah kebanyakannya anak peneroka. Boleh dihitung dengan jari penjaganya yang bekerja selain tu. Namun, masih lagi mereka lupa akan sesuatu hal yang penting. Kebanyakan mereka masih berada di zon selesa.

Berada pada ZOn Selesa yang aku maksudkan disini adalah dari segi tujuan utama (niat) mereka. Amat malang bagi mereka kerana tak sedar akan kelemahan diri sendiri. Puas aku bagitau pd mereka yang bahawasanya jika mereka tidak mahu mengubah nasib mereka, tidak akan ada orang lain yang dapat mengubahnya.

Sebagai guru dan pendidik, melihat anak bangsa menjadi orang yang berjaya adalah harapan kami dengan tulus ikhlas. Aku tak pernah ada niat lain datang ke sekolah. Memang tujuannya untuk menyedarkan anak bangsa ini dari terus leka dibuai mimpi indah yang masih belum kesampaian. Aku masih cuba dari hari ke hari.

Marahku tidak pernah berpenghujung niat untuk melukakakn hati mereka. Tetapi niatku hanya untuk menyedarkan mereka. Aku harap suatu hari nanti mereka pasti sedar dan diharap kesedaran itu belum terlewat.

Yang nyata, bila pelajar tidak berjaya, guru disalahkan. Mengapa? Sedangkan guru sudah bertungkus lumus untuk mendidik pelajar, menggunakan kepelbagaian keadah2 pengajaran, menganalisis pelajar dari pelabagai aspek perwatakan dan masalah. Namun, guru masih terus dianggap SALAH.

Ibu bapa yang nyata mengharapkan kejayaan anak2 ini, kurang menyedari bahawa anak mereka terdapat sebilagannya mengambil kesempatan di atas kepercayaan yang diberikan. Kalaula mereka tahu akan usaha ibu bapa mereka ini, sudah tentu mereka sedar dan bangun untuk keluar dari kehidupan disini. Tapi masih ramai yang lupa akan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada mereka. Mereka ambil mudah. Mereka tidak pernah berfikir akan kesusahan ibu bapa mereka. Allahuakbar!

Aku masih di sini, mencari jalan terbaik untuk mengeluarkan mereka dari mimpi indah yang ngeri ini. Semoga jalan penyelesaiannya mereka temui.

Insya Allah

Selamat Pagi

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:36 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Kedengaran macam pelik kan bunyi nya sbb masa aku taip tulisan ni pada pukul 12.34pg. Betul la dah pagi..
Agak lama tak 'update' tulisan ni.. dah 5 minggu aku biarkan. rasa dah berkulat..
aku tengok blog kawan2 semua 'update' .. huhu.. aku tak sempat lagi.. ni la baru terdaya.. ni pun sebab cuaca agak panas kat luar tu.. mungkin nak ujan.. atau mungkin aku je beranggapan macam tu.. harap2 takde la perkara pelik2 nak berlaku...

Jumpa lagi dalam tulisan seterusnya... hikhik
 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea