Pages

Come and be with me

20130409

Buat baik berpada-pada

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:17 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Selamat pagi semuaaa....

Kalau dikira kira... Dah tak lama lagi kan kita akan menyambut bulan Ramadhan tahun 2013 ini... Alhamdulillah.. Harap harap Allah masih memanjangkan umur kita untuk menghadapi Ramadhan kali ini.

Hari ini entri blog sy "simple" saja.

Buat baik berpada pada... Memang benar kata bidalan.. Buat baik berpada pada.. Jangan sampai tergadai maruah dan harga diri. Jangan sampai orang lain mengambil kesempatan terhadap kita.. Apa apa pun kita perlu beringat wal hal dalam melakukan perkara.

Ok..

Biasanya bila kita diarahkan untuk melakukan sesuatu tugas.. Kita perlu akur dengan tugas yang diarahkan. Tetapi mesti dengan arahan bertulis.

Kenapa mesti arahan bertulis???  kerana kerja perlukan dokumentasi. Dan dokumentasi sangat penting pada zaman ni. Lepas drpd zaman ni tak tau la kan.. Jadi apa apa yang kita nak buat mesti dengan adanya arahan bertulis. Jika tidak ada arahan bertulis. Anda sebetulnya berada dalam keadaan bahaya. Kenapa????

Banyak kemungkinan yang anda mungkin tak perasan dan anda tak duga akan terjadi.. Sebelum saya menghuraikan lebih panjang.. Fikirkan tentang diri anda 10x daripada orang lain.

Tanpa arahan bertulis anda sebetulnya..

1. Melakukan tugas yang bahaya. Kerana tidak ada arahan rasmi drpd pihak pengurusan atau pentadbiran.

2. Melakukan tugas yang tidak diinsuranskan untuk diri anda. Jika anda melakukan tugas tersebut.. Sekiranya berlaku kemalangan, anda bertanggungjawab terhadap diri anda sendiri sepenuhnya. Apatah lagi jika anda membawa atau menjadi guru pengiring bersama murid sekolah.

3. Telah membuat kerja yang sia sia. Jujur saya katakan.. Anda memang baik. Tapi anda tidak mendapat apa apa penghargaan pun drpd Jabatan anda. Malah bila berlaku sesuatu perkara yang tidak diingini.. Anda yang dipertanggungjawabkan.

4. Membuang masa.. Anda boleh selesaikan banyak lagi urusan jika tidak melakukan arahan yang tidak bertulis itu. Tetapi disebabkan kebaikan anda.. Anda tak sedar anda dah buang masa melakukan kerja yang tak menguntungkan anda.. Walaupun anda dapat pengalaman..

Ada perkara yang telah banyak kali berlaku dalam kehidupan kita.. Tetapi kita kurang mengambil iktibar di atas perkara perkara yang telah berlaku ini.

Sebetulnya.. Ada satu kemalangan yang berlaku melibatkan guru sandaran GC. Semasa guru itu menghantar murid. Telah berlaku kemalangan yang melibatkan kematian salah seorang daripada pelajar yang dibawanya. Guru itu pula tidak dapat diinsuranskan. Kalau anda ingin menang dimahkamah pun tak dapat sebab ia di atas diri anda. Anda dapat bayangkan jika perkara ini terjadi kepada anda?

Hal yang awalnya kelihatan mudah.. Mungkin boleh jadi bahaya dan berisiko. Anda perlu betul betul fahami bila anda menerima arahan drpd pihak atasan. Jika tidak ada surat yang menyatakan anda terlibat. Anda tak perlu "baik hati" melakukan arahan itu. Kecuali memang nama anda berada di atas kertas arahan.

Saya ingatkan kepada diri saya dan anda juga. Anda mungkin mudah dipengaruhi oleh ayat ayat manis dan kata kata lembut daripada rakan sekerja anda yang peramah. Tapi anda perlu pertimbangkan semula kata katanya sesuai dengan arahan di atas kertas. Jika tidak... Anda sendiri MENEMPAH RISIKO.

20130406

Bantuan persekolahan???

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:43 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Bantuan persekolahan RM100 yang diberi tu. .. Tak kemana... Dapat duit tu bukan nak beli barang sekolah. Bukan nak beli keperluan anak anak.

Tapi ada yang guna duit tu untuk beli tudung Fareda.. ada yang beli spare part motor... Ade yg beli benda benda yang tak de kena mengena langsung dengan sekolah.

Kenapa yuran tak dilangsaikan???? Dah la duit tu tak boleh guna untuk bayar yuran. Suruh beli barang sekolah.. Tapi hakikatnya beli barang barang yang tak ada kena mengena langsung dengan sekolah. Yuran belajar ti lebih penting. Lebih perlu didahulukan. Sampai sekarang belum ada kutipan yuran dibuat. Tapi duit perlu untuk pelbagai kegunaan sekolah.

Duit itu untuk anak. Tapi mak bapak ade guna duit tu bukan ikut yang sepatutnya. Lepas tu yuran bila minta dijelaskan... Punyalah sukar untuk dijelaskan.

Minta beli kalkulator.. Sampai sekarang liat nak beli. Padahal itu lebih penting!!!!

Tak ada siapa pun peduli. Yang tau.. Duit dihulur. Tapi kegunaan duit tak dipantau.

Semua dibutakan dengan duit yang tak seberapa tu. Melampau sangat la!!!!

Yang pelik dan tak Molek

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:34 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Kadang kadang aku pelik...
Kenapa ye...
Kenapa pemimpin sanggup tutup kebenaran dan sanggup jadi kuda tunggangan.
Susah sangat nak cari kebenaran di kala ni. Bukan nak jadi benci. Tapi sama je la....

Aku dah tak nampak mana satu ideologi yang betul betul adil dan benar benar membina untuk rakyat.

Semuanya mengampu. Semuanya membodohkan rakyat. Tak ada langsung yang meningkatkan pemikiran rakyat. Mentamadunkan manusia dengan sewajarnya.

Aku tak faham kenapa kita perlu memilih pemimpin pemimpin seperti ini. Aku tak nampak di mana arah dan hala tuju.

Kalau tak ada hasil.. Tak ada kemajuan pemikiran.. Baik tak perlu. Tak faham dengan dunia hari ini. Serius tak daham langsung dengan kehidupan hari ini.

Aki menyatakan apa yangcaku rasa sebab aku tak nampak apa kepentingan pemimpin pemimpin ni layak untuk terus berada di puncak pemerintahan.

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea