Pages

Come and be with me

20140927

My Kitchen Lab’s - Lasagne seafood favourite

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 1:16 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

My Kitchen Lab’s - Lasagne seafood favourite



Pertama kali saya makan lasagne ni masa saya makan di Pizza Hut. Masa umur saya hampir 20 tahun.. Mungkin ada yang mengejek saya sebab banyak benda yang saya baru kenal. Erm… nampak sangat banyak benda yang saya belajar setelah umur saya 20 tahun.


Rasa lasagne seafood di Pizza Hut benar-benar mengubah persepsi saya tentang masakan yang berwarna putih sebenarnya mempunyai rasa yang paling enak. Bukan lah setakat makanan yang pahit macam makan paracetamol tu.

Lepas tu saya terus jadi addicted dengan lasagne seafood ni. Kalau makan kat Pizza Hut mesti order. Tak boleh tinggal. Tak kira la macam mana pun saya mesti order untuk diri saya. Nampakkan kat situ betapa addict nya saya pada lasagne tu…

Lepas saya dah kahwin saya mula mencuba pelbagai menu masakan. Baik daripada makanan kegemaran suami hinggalah ke percubaan-percubaan memasak yang tak pernah saya cuba sepanjang hidup saya.

Saya ada satu prinsip yang sama macam my mom. Saya mesti mencuba masak tak kira lah sedap atau tak. Kalau tak sedap, buang. Kalau kurang sedap perbaiki tekstur dan rasa. Kalau sedap saya akan tersenyum manis. Takkanlah nak menangis pulak.

First time saya masak lasagne seafood agak keras. Sebab masa tu betul-betul ikut dalam resipi yang saya ambil daripada internet. Dah la masak dalam bekas kaca yang agak panjang. Membazir jugak la rasanya. Tapi saya buang lepas dah rasa kurang sedap. Tak macam apa yang saya nak.
Kemudian saya cuba masak untuk kali kedua… pada hari yang lain… saya cuba ubah tekstur dalam tepung putih tu. Saya tak guna telur. Apabila siap masih ada lagi yang tak kena.

Untuk kali ketiga… saya tukar lagi cara masak kepingan lasagne. Saya fikir kenapa lasagne saya masih belum cukup sempurna…. Sebab itu lah ada saja perubahan yang saya lakukan.
Akhirnya kali ke sepuluh saya masak lasagne barulah saya berpuas hati dengan semua perencah dan rasanya serta bahan-bahan yang digunakan dalam lasagne seafood saya.

Saya dah ubah cara pembuatan sos putih mengikut cara saya sendiri. Selepas itu barulah saya berani hidangkan pada tetamu yang datang. So far semua cakap ok. Cuma suami saya kurang gemar sos yang berwarna putih… sama jugak lah yang added dengan cheese bagai.

Biasanya menu hidangan saya akan hidang pada orang yang pertama ialah suami saya. Pengkritik terbaik. Kemudian kalau berkesempatan, saya akan bagi adik perempuan saya rasa. Biasanya saya lebih gemar menjemput adinda saya ini datang pada hujung minggu. Jadi, waktu itu saya akan hiding padanya supaya saya terus dapat feedback daripada orang yang sama macam tekak saya. Sebab apa yang saya masak.. saya mesti suruh adik saya rasa supaya dia dapat bezakan saya masak ni sama level dengan dia makan kat luar atau paling worst. So far…. Two thumbs up la…. Hehehehe….



20140926

Tingkatan 3… PBS… PT3 lah and whatsoever

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:44 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Tingkatan 3… PBS… PT3 lah and whatsoever



Sebut pasal UPSR semua dah tahu yang tahun ni paling worst untuk mereka sebab berlakunya kes kertas soalan bocor. Sabar lah, ujian kecil daripada Allah. Dalam nak save budget untuk PMR yang digantikan dengan PT3, datang pula masalah lain daripada UPSR. Kalau nak sebut pasal UPSR ni nantilah saya kupas., sebab saya nak cerita pasal isu tingkatan tiga.


Bermula dari tahun 2011 KPM memperkenalkan system PBS. Masa tu saya baru dipostingkan. Agak kabur lagi masa tu. Saya rasa semua cikgu pun sama. Apa ke benda lah pulak tu???? Rupanya ia merupakan satu transformasi untuk menjumudkan PMR dalam erti kata lain nak mansuhkan sijil PMR dan digantikan dengan system Pelaporan.


Awalnya PBS ini seperti benda baru yang sangat memeningkan kepala otak cikgu-cikgu. Mana tak nya, kena bina soalan beraras rendah, sederhana dan tinggi. Nak pula disesuaikan dengan tahap pemikiran murid-murid. Kemudian dua fail perlu wujud. Fail Perkembangan Murid (FKM) dan Fail Showcase (FS) perlu ada untuk dimasukkan eviden murid. Datanglah pula kertas-kertas yang perlu dicetak sampaikan pada tahun 2013 kertas tidak cukup di sekolah untuk direzo (dalam stok kehabisan) dek penangan PBS.

Mesyuarat jawatankuasa dalam sekolah pun ditubuhkan, ada setiausaha yang akan mengingatkan tentang fail.. kemaskini fail dan eviden murid. Memang lepak nak isi boring eviden. Kemudian, dipermudahkan pula dengan penghasilan buku-buku latihan yang kini mempunyai aras dan boleh membantu guru. Walau bagaimanapun, ia tetap juga terikat. Its not practical at all. Sebab seriously saya adalah orang yang paling malas malas dan paling malas nak susun eviden masukkan dalam fail FPM. Dahla fail tu dalam bilik yang kena naik turun tangga. So, memang saya malas.

Tahun 2014, dimaklumkan pula pada April dikaji semula. Namun hakikatnya PBS tidak pernah dimansuhkan. PBS tetap berjalan seperti biasa namun, eviden berangkai telah ditiadakan. Hanya dirumuskan kepada skop yang lebih mudah. Sekurang-kurangnya guru dapat mengurangkan beban untuk terlalu mengikut flow yang diingini.

Bagi pelajar tingkatan tiga….. pada bulan Julai baru diperkenalkan bentuk soalan sebenar PT3. Yang menjadi musykil mengapa bentuk-bentuk soalan ini tidak didedahkan sedari PBS 2011 lagi? Mengapa PBS dulu hanya dikatan tidak wujud ujian sumatif. Hanyalah ujian-ujian formatif. Tapi bila murid-murid dah naik tingkatan 3 dan baru dapat melihat skop dan bentuk soalan seperti ini, ia seperti kejutan. Kejutan yang membingungkan. 

Dunia hari ini…. Antara dunia peperiksaan dan dunia murid itu sendiri berada dalam dua dimensi yang berbeza. Murid hari ini penuh dengan gadget dan aplikasi android merasakan buku teks yang ada tidak memadai. Mungkin murid-murid di asrama lain pula.

Pengenalan bentuk soalan PT3 ini dianggap agak lewat pada pendapat saya. Yang pasti, PT3 ini sebenarnya menjimatkan kos guru-guru yang menjadi Pengawas Peperiksaan sekaligus guru yang menanda kertas peperiksaan. Saya setuju kerana keadah ini lebih praktikal. Lagipun murid tingkatan 3 tidak sesuai untuk bekerja. Jika mereka ingin melanjutkan pengajian ke sekolah berasrama penuh, mereka tetap akan menjalani ujian piawaian yang telah ditetapkan oleh mana-mana sekolah yang berasrama penuh. Keputusan PMR tidak dipertimbangkan di situ. Lagipun pencapaian itu hanyalah pengukur untuk tahap murid dan hanya digunapakai sebagai langkah untuk men streaming kan murid semasa di tingkatan empat. Itu pun saya belum nak lebarkan cerita tentang kelemahan streaming.


PT3 lahir dalam empat bentuk ujian utama. Terdiri daripada PAJSK (latihan fizikal), ujian mendengar & bertutur, ujian psikometrik dan ujian bertulis. Ujian bertulis pula dibahagikan dengan tiga bahagian lain. Ujian Bertulis, Ujian Lisan dan Kajian Kes. Bermula pada bulan Ogos (Kajian Kes) dan Ujian Lisan, September (Ujian Psikometrik) dan akan datang pada bulan Oktober (Ujian Bertulis). Ini yang dikatakan ujian pelbagai instrument. Belum termasuk agihan bentuk soalan setiap mata pelajaran. Bentuk soalan adalah berbeza dan lebih kepada bentuk soalan subjektif pelbagai instrument.


Kalau anda jadi murid tingkatan tiga, anda mungkin mengalami stress, muntah-muntah dan cirit-birit yang berpanjangan. 


Dalam pelaporan itu nanti akan wujud 13 pelaporan untuk menerangkan tahap murid itu sendiri sama ada mereka telah melepasi tahap keupayaan mereka atau tidak. Ibu bapa sendiri boleh menilai prestasi anak mereka.
PBS akan diambilkira sebagai pelaporan bagi setiap mata pelajaran termasuk jawapan bagi kajian kes (Sejarah dan Geografi), juga keputusan mata pelajaran lain. Semuanya diambilkira.
Ada yang cakap PBS itu apa??? Dan mereka ada yang gelar PBS sebgai (Pandai Bodoh Sama). Mengapa? Kerana ia bergantung pada usaha murid itu untuk mendapat tahap keupayaan mereka. Jika mereka memang langsung tak datang sekolah, tak mahu menjawab soalan, yang dimaksudkan di sini bukan pelajar lemah…. Kerana pelajar lemah juga mempunyai tahap untuk mencapai band masing-masing.

Bagi PT3 tahun 2014 saya masih belum pasti sama ada sinar atau sirna. Kerana melihatkan murid itu sendiri saya kurang yakin dalam menetapkan headcount. Masih samar untuk menjangkakan keputusan mereka kali ini. Dalam percubaan kali kedua yang lalu, hanya sedikit yang mengalami peningkatan. Manakala yang lain mengalami penurunan. Untuk melepasi tahap cemerlang (bagi mata pelajaran KH-KT… saya ajar) belum jelas kemampuannya.


Masa semakin suntuk untuk membuat pencerahan atau mencapahkan bentuk ulangkaji yang sesuai. Mungkin saya perlukan masa untuk membuat lebih banyak cara dan kaedah dalam usaha untuk meningkatkan daya kefahaman murid bagi kertas yang diambil ini.

I’m so pity for them. Apa pun usaha untuk membantu murid-murid ini tetap diteruskan. Walaupun PBS dan PT3 bukan sekadar retorik, ia sememangnya menguji pengajaran guru dalam PdP.


Kisah Cikgu Matematik yang garang

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:33 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Kisah Cikgu Matematik yang garang



Semasa sekolah rendah, saya telah bersekolah di SK Sri Amar, Johor Bahru. Darjah satu hingga darjah tiga saya bersekolah petang. Selepas itu saya bersekolah pagi.
Semasa darjah satu hingga tiga saya telah menunjukkan perkembangan yang baik dalam subjek yang diajar. Saya akui saya agak pemalu namun jika dibandingkan murid-murid lain, ada yang lebih pemalu daripada saya. Kiranya saya ni setengah-setengah.

Alhamdulillah walaupun saya sangat fobia dengan cikgu yang garang sampaikan saya pernah terkencing dalam kelas sebab takut nak minta izin ke tandas. Tapi saya masih ok lagi. Sebab saya rasa itu salah saya sebab terlalu takut untuk mengganggu masa belajar. Walaupun sebenarnya saya dah tak boleh focus sebab menahan kencing.
Setelah menunjukkan perkembangan yang baik, saya dapat masuk ke kelas yang paling hadapan. Kelas 4 Amanah. Bermula dari situ kehancuran demi kehancuran berlaku.

Mungkin bagi sesetengah murid, mereka tidak mengambil berat akan emosi guru yang mengajar. Namun, bagi saya…. Guru yang baik adalah guru yang boleh bertoleransi dan tidak terlalu memaksa dan tidak terlalu membuatkan murid-murid takut. 

Matematik adalah subjek yang saya paling takut. Memang ramai cakap matematik itu susah. Tapi apa yang membuatkan saya lebih susah hati adalah cikgu Matematik yang sangat garang. Kalau tak siap kerja sekolah dicubit dan dirotan. 

Seriously saya tak boleh belajar dalam keadaan yang tertekan seperti itu. Mahu bertanya takut dimarah. Tidak siap kerja sekolah pun didenda. Saya teringat cikgu matematik pernah menyuruh menyiapkan latihan matematik sebanyak seratus soalan kalau tak silap. Paling sedikit lima puluh soalan. Apabila balik rumah saya bertanya kepada mak macam mana nak selesaikan masalah matematik yang diberi dan perlu dihantar keesokan harinya. Memang saya dah menangis malam tu sebab nak siapkan latihan matematik yang diberi. Saya tidak dapat berfikir dengan tenang untuk menyelesaikan masalah matematik kerana sangat risau akan didenda keesokan harinya.


Akhirnya saya pasrah juga kerana masih terdapat beberapa soalan yang tidak siap. Saya petang bersekolah agama. Bila balik rumah dah sampai lewat petang. Biasanya saya akan tolong mak dulu sebelum saya siapkan kerja sekolah. Saya menyalahkan diri saya kerana tidak mampu menyiapkan kerja sekolah yang diberi. Saya sangat tertekan.!!!!

Keesokan harinya saya berharap kalau boleh saya pengsan. Tapi saya gemuk waktu itu. Mana mungkin saya akan pitam macam kawan saya yang lebih kurus dan sering hidungnya berdarah.
Semasa kelas matematik, saya dirotan kerana tidak menyiapkan latihan yang diberi. Cikgu Matematik itu seperti tidak mempunyai perasaan simpati langsung. Memang sakit bila dirotan. Tapi hati saya sangat sakit waktu itu.

Sejak kejadian itu. Keputusan matematik saya semakin merosot. Saya benar-benar seperti kehilangan kuasa dan kegembiraan apabila belajar Matematik. Kalaulah saya seorang yang berani ponteng kelas. Dah lama agaknya saya buat begitu.



Pada akhir tahun saya mengetahui yang saya dimasukkan ke kelas kelima. Saya semakin hilang upaya untuk terus belajar kerana saya benar-benar rasa tidak dihargai. Keyakinan saya pada waktu itu sudah berada di tahap paling rendah. Kesungguhan saya seperti sudah tidak punya makna apa-apa.

Semasa di darjah enam, saya ditolak masuk ke kelas yang keenam. Kejadian ini membuatkan saya semakin hilang keyakinan dalam usaha untuk belajar dengan tenang. Saya belajar bersungguh-sungguh tapi saya tidak dapat mencapai apa yang saya inginkan. Ia seperti dihalang oleh batu yang amat besar dan berwarna hitam. Saya seperti tidak nampak lagi cahaya yang menerangi diri saya semasa di darjah satu hingga darjah tiga dahulu.

Sewaktu itu saya belajar hanya bergantung kepada keajaiban. Saya amat berharap agar keajaiban dapat berlaku apabila saya menduduki mana-mana meja. Keyakinan saya telah benar-benar tiada. Saya gagal dalam segala aspek. Saya benar-benar hilang dalam diri sendiri.

Mungkin saya tak patut salahkan orang lain. Tapi sewaktu itu, saya tidak mempunyai kekuatan untuk berbincang dengan keluarga. Saya juga tidak punya kawan yang rapat dan saya sendiri tidak tahu bagaimana untuk berbincang dengan mereka. Sampailah suatu masa…………….. nanti saya cerita.

….


Sihat versus Sakit _ Bila sampai masanya…

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:28 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Semasa saya menonton cerita di tv bertajuk 50/50… saya mula berfikir sesuatu…
Bagaimana rasanya tiba-tiba mendapat khabar penyakit kronik datang menimpa? Kanser. Tak siapa mahu tapi kena terima. Bagaimana perasaan bila mula-mula dapat tahu penyakit tu ditelinga? Bila nak cerita pada keluarga… bila nak sampaikan perkara macam ni pada orang yang paling disayangi. Mula-mula macam mana rasanya penerimaan semua? Adakah mereka turut merasa hiba? Erm….
Tentu ia merupakan suatu perasaan yang sukar…. Terlalu sukar. Sebab dihujungnya kita sendiri tahu ia adalah kematian. Cuma dekat dengan jauh masih belum pasti.

Berapa lama orang-orang disekeliling kita akan sedar tentang kita… Mungkin pada mulanya ramai yang shock dan surprise dengan berita itu… namun lama kelamaan diri sendiri yang perlu lebih kuat untuk hadapi semuanya.
Memang kita dah tau kesudahannya kematian. Tapi rasanya pengisian yang terbaik adalah masa yang ada dipenuhi dengan amalan wajib. Selain membuat terapi dan mendapatkan sokongan moral daripada doctor atau pakar penasihat.


Terkadang bila sakit datang, kita akan lebih dihargai…. Atau… mungkin juga kita akan ditinggalkan pergi oleh insan yang disayangi. Mungkin kita tak mampu untuk jalani hidup dengan baik jika kita kehilangan insan tersayang apalagi semasa kita sedang memerlukan sokongan daripada mereka.

Kalau nak cerita pasal tekanan.. of course lah.. tekanan dari luar kadang-kadang lebih kuat daripada tekanan dalam diri sendiri. Nak menghadap orang disekeliling yang nampak macam simpati tapi sebenarnya takut kehilangan kita.


Apa pun terapi perlu diteruskan. Jika ternyata kehidupan ini sudah sampai masanya. Izinkan semua yang lain pasrah dan redha atas pemergian kita yang lebih tenang. Cukuplah untuk menanggung penderitaan yang Maha Hebat daripada Allah.

Apapun dugaan, apapun cabaran, kita tetap perlu kuat untuk hadapi segala kemungkinan dan terus berjuang untuk hidup. Sebab kita perlu percaya bahawa ujian ini benar-benar untuk kita. Ya, kita perlu optimis dalam menghadapi segala kemungkinan. Selagi Allah belum mahu menjemput kita. Selagi itu kita masih punya peluang yang luas untuk terus berusaha melawan penyakit.


Mungkin jika kita kuat kekal lebih setahun… jika tidak mungkin tak lebih lima bulan. Yup..
bergantung pada kekuatan diri kita sendiri. Semoga Allah mengurniakan kekuatan kepada kita untuk menghadapi segala kemungkinan. Sebab tiada siapa yang mampu menolak takdir daripada Allah. Cuma bagaimana kita mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah dan mencari cara yang terbaik.


20140918

When I was a kid - Periuk hitam legam

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:14 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Saya telah diajar oleh mak dan nenek tentang mencuci pinggan mangkuk di bilik air. Sebab saya masih kecil… jadi saya membasuh sambil duduk di bangku. Saya mula belajar memasak sejak berumur lapan tahun. Saya diajar cara-cara memasak air… melihat mereka memasak.
Semasa berumur sepuluh tahun, kami tidak lagi tinggal serumah dengan nenek, kerana ibu bapa telah membli sebuah rumah teres tiga bilik. Pada hujung minggu jika ibu saya yang semasa itu bertugas sebagai jururawat di Hospital Sultanah Aminah, saya akan menggalas tanggungjawabnya untuk memasak dan mengemas rumah semampu saya.

Masih ingat lagi pelbagai peristiwa suka duka semasa saya ditinggal dengan dua adik saya yang masih kecil. Seorang berumur lapan tahun dan seorang lagi berumur tiga tahun. Bila lapar saya akan memasak nasi dan menggoreng telur. 

Kadang-kadang buat nasi goreng Adabi terhangus, terkadang terlebih minyak. Tapi masa tu kami makan je apa yang ada. Dalam peti sejuk sentiasa ada makanan frozen supaya senang saya nak masak.

Pernah satu ketika saya membakar roti menggunakan toaster. Entah kenapa masa tu saya nak buat eksperimen. Saya dah siap-siap letak marjerin terlebih…. Tiba-tiba blackout. Masa tu saya tak pandai nak naikkan suis utama tu. Jadi saya diam-diam je la. Takkan nak mintak tolong adik lelaki saya tu… dia pun belum cukup tinggi masa tu. Mana lah sampai nak on kan semula suis utama tu…
Kepala dah naik pening fikir macam mana nak buat… perut dah lapar nak masak nasi tengahari macammana saya fikir….
Saya tak pernah guna periuk biasa untuk masak nasi. Selama yang saya tahu kena masak guna rice cooker elektrik. Sadisnya bila saya fikir balik. Sebab saya tak tau langsung macam mana cara nak masak nasi atas dapur. Masa mak masak saya tak pernah pulak tengok.

Aduhhhhhh….
Akhirnya terpaksalah jugak masak nasi atas dapur guna periuk biasa. Saya pun sukatlah air macam biasa. Tapi bila dah jerang atas dapur api saya memang cuak sangat. Api saya pasang besar masa tu. Tak tau macam mana bentuk nak api besar ke api kecil ke… Memang sangat serabut masa tu.
Lepas tu…. Amik kau… bau hangit seluruh dapur.

Alamak!!!!!!!! Saya tengok nasi dah perang, dengan asap seluruh dapur.
Berderau jugak darah saya masa tu…. Bukan pasal fikir dapur tu… tapi fikir periuk nasi tu dah melekat dengan kerak-kerak nasi hitam pekat melekat kat dinding periuk.
Saya dah buang nasi yang hangit tu.. terus buang sampah masa tu jugak. Kalau tak, mestilah nak tunggu penuh baru lah nak buang. Itu pun asyik saya je yang selalu kena buang sampah.

Saya sental periuk tu dengan bersemangat sekali. Tapi.. masih tak hilang jugak kerak hitam kat periuk tu. Dalam pun hitam, kat luar pun hitam jugak.
Akhirnya saya ambil keputusan untuk sorokkan periuk comot tu dalam setor. Lepas tu saya tak masak la… Saya Cuma buat sambal telur je. Masa mak abah balik mereka Tanya saya kenapa blackout. Saya cakap tak tau. Takut kena marah pasal buat eksperimen kat toaster tu. Lepastu… seramnya pasal periuk mak dah hitam legam tu takut kena marah.

Masa umur saya dah 20 masa kemas setor lepas pindah semula ke JB dari Pontian, barulah jumpa semula periuk comot tu….. hehehhehe….


Tapi masa tu mak dah tak marah pun. Periuk tu pun dah dibersihkan dan dah digunakan semula dah pun. Bila ingat-ingat semula…. Sebenarnya saya takut sangat kena marah dengan mak. Sebab mak garang sangat. 

Kenapa lebih mudah bersekedudukan daripada berkahwin?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:12 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Pada zaman ini hal yang danggap pelik sudah menjadi biasa. Perkara yang dianggap taboo pun dah diterima dalam masyarakat kita. Entah mengapa keadaan ini menjadi semakin berleluasa…. Kita lihat dimana mana saja anak muda tidak kira remaja dan ada juga yang sudah berumur pun melakukan hal yang sama.




Perkara ini dahulunya dianggap sangat memalukan keluarga. Namun kini, keadaannya seperti biasa. Tiada membawa apa masalah selagi masalah besar belum berlaku.



Hari ini berapa ramai pasangan yang tidak berkahwin lebih gemar tinggal bersama dan berkelakuan seperti pasangan suami isteri. Mungkin tidak perlu bersusah payah mendaftar perkahwinan. Mungkin juga tidak perlukan komitmen yang tinggi dalam menjaga amanah daripada Allah. Mungkin juga pasangan ini tidak mampu mengadakan majlis yang dirasakannya terlalu mahal. Mungkin juga untuk sekadar berhibur.

Ramai remaja juga kini berani untuk melarikan diri dan tinggal bersama pasangan masing-masing. Mereka berpendapat kebahagiaan dapat dikecapi apabila bersama orang yang dicintai apabila mereka dapat bersama-sama dalam keadaan yang tidak sah.

Mengapa ibu bapa seperti membiarkan hal ini berlaku? Adakah ibu bapa sebenarnya tidak mengetahui akan perbuatan anak mereka? Atau ibu bapa tahu akan apa yang berlaku namun tidak mampu lagi untuk menasihati apatah lagi untuk menghalang perbuatan ini daripada terjadi?

Dan apa yang pelik tapi benar, mengapa mereka sanggup untuk bersekedudukan tanpa ikatan yang sah. Adakah mereka tidak pernah berfikir penghujung perjalanan hidup mereka?
Ada yang kata… .”Jika pernikahan pun boleh berlaku perceraian… jadi mengapa kami perlu bernikah jika sampai masanya kami bercerai juga?”
Mengapa mereka masih mahu menolak kebenaran dengan cara yang salah? Mengapa ada yang sanggup mempertaruhkan kehormatan diri kononnya demi insan yang dicintai secara terang-terangan hal yang salah? Adakah mereka nanti tidak akan merasa malu jika mereka akhirnya berpisah dan mencari pula pasangan hidup yang lain? Adakah semudah itu meletakkan maruah hanya dengan berkata dan bercerita tentang hal-hal lama? Adakah mereka akan bercerita kisah silam mereka?

Mengapa mengapa mengapa diri sendiri sanggup untuk membiarkan kezaliman itu dan menerima kezaliman itu tertanggung pada diri sendiri? Jika pasangan berkahwin apa sahaja yang dilakukan menjadi pahala dan keberkatan. Tetapi bagaimana dengan pasangan yang tak berkahwin ini? Segalanya menambahkan dosa.

Tidak kira remaja atau semua manusia di dunia ini… janganlah pedulikan kata-kata manusia lain dalam menegakkan suruhan Allah. Buatlah yang sekadar semampunya jika itu saja kemampuan kita. Lakukanlah sebaiknya untuk mendapat keberkatan dalam hidup kita. Pahala kita cari dan kita fikirkan ke mana kita halakan anugerah hidup yang Allah beri pada kita.






Jangan salahkan orang lain. Kita dikurniakan akal. Kita fikirkan jalan sebaiknya. Kita boleh bernikah biarpun pada pandangan orang kita terlihat miskin. Itu lebih baik daripada kita bersekedudukan tanpa nikah. Katakanlah berlaku perceraian, kita punya hak untuk mendapatkan bahagian untuk diri sendiri. Kerana itu kita tidak dizalimi. Itulah sebabnya mengapa Islam mewajibkan pernikahan pada pasangan. Selain memelihara kehormatan seorang wanita, ia juga mengangkat darjat wanita itu secara tidak langsung. Perkara ini perlu difahami bukan sekadar sebab yang bersifat sementara kerana yang menanggung akibat itu adalah wanita.



Diharap wanita tidak kira umur perlulah berfikir secara bijak dalam membuat sebarang keputusan. Tidak salah kita berkawan dengan sesiapa saja.. namun pastikan diri sendiri tahu memilih antara yang baik dan yang merosakkan diri sendiri.



Kata orang taubat itu boleh dilakukan pada bila-bila masa. Namun…. Kematian juga datang pada bila-bila masa. Kita sendiri tidak tahu ajal kita bila. Hari ini kita masih mampu memberi senyuman pada orang lain. Belum tentu esok kita dapat menghadiahkan senyuman lagi….. Perjalanan hidup ini terlalu singkat untuk kita melakukan hal yang merosakkan diri kita. Kita sendiri belum tahu azab yang akan kita tanggung di akhirat sana. Entah kita mampu atau tidak…. Allahua’lam.


20140917

Cerita cuti sekolah

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:42 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Masa cuti sekolah ni ramai yang ambil peluang untuk jalan-jalan dan melancong di serata dunia. Ada juga yang tak kemana-mana pun. Ada yang habiskan masa depan laptop dengan wifinya. Ada juga yang menghadap tv sepanjang hari sambil makan, baring dan bermain video game dengan PSP tak kurang jugak ada yang main Play Station Xbox tak pun bangga dengan jenama baru Play Station 3 yang dibeli bulan lepas. Tak kurang jugak yang jalan-jalan secara berjemaah dengan kawan-kawan round Bandar KL. Oh… mungkin jugak tengah cari gadis atau lelaki yang ada iras-iras macam Ewal student AF2014.

Terkadang duit dalam poket takde la sampai lima puluh not pun. Tapi yang penting ada gaya. Bermula dari rambut sampai ke kasut. Semua benda kena nampak up to date. Ye lah.. sekarang ni tengah gaya hipster. Dengan yang perempuan berpakaian legging ketat macam seluar sarung nangka. Baju labuh tutup punggung cover dengan kemeja jeans biru. Tudung pun sekarang dah pakai selendang gulung-gulung. Tak kurang juga ada yang pakai tudung empat segi. Spec besar macam Nuha AF2014. Siapa lagi nak jadi ikon? Yang lain macam Najwa Latif pun tak pandai sangat berfesyen. Takkan nak tiru macam ikon Yuna pulak? Kalau nak cakap ikon macam Elfira Loy pun, rasanya beliau pun tak la berpakaian yang sangat static macam Wak Doyok. Dan remaja lelaki pun takkan mampu nak bergaya ala-ala Wak Doyok sebab benda-benda macam tu panas kot. Er…. Misai macam A.Galak tu ada sesiapa mampu ke nak bela?? Kan…





Dalam masa berjalan dengan kawan-kawan borak kosong. Sebenarnya belum tahu pun apa tujuan nak keluar hari ini. Cerita pun tak ada motif. Gelak gelak macam tengah cerita sesuatu yang happening, padahal langsung tak ada bahan pun. Senang citer no point untuk cerita. Bercerita naik eskelator.. turun eskelator… tak sedar-sedar dah habis semua tingkat dilalui dan dah nak masuk tiga kali dah lalu tempat yang sama. Bila perut dah mula lapar baru perasan yang masing-masing dah mengukur kawasan lebih dari lima kali. Itu contoh bagi yang keluar semata-mata nak jalan-jalan habiskan masa dengan kawan-kawan. Kalau yang ada tujuan pun lebih kurang, lepas tengok movie sama-sama… kemudian pergi makan. Lepak lah kat mana-mana pun kedai, lepas makan bercerita panjang. Bercerita macam takkan jumpa lagi lepas tu,… lepas satu kisah… bukak kisah lain.. cerita gossip tak kira lah perempuan … tak kira lah lelaki. Kemudian bila gelak, bagi semua mata yang ada tengok group. Tengok sampai kenal satu persatu. Macam tak ada apa-apa yang berlaku.


Kalau yang parents hantar balik kampong pulak, setiap hari mata tak lekang dengan android dan media social. Sampai atuk nenek naik muak asyik tengok cucu-cucu menghadap gadget masing-masing. Padahal kalau balik kampong atuk nenek menunggu cucu menolong meringankan kerja di dapur. Mencari keseronokan aktiviti luar dengan memancing, menangkap ikan, memberi makan ayam, membasuh pinggan, mengemas rumah. Ye la… nak balik kampong pun bukan selalu dapat balik. Atuk nenek dah lama senyap sunyi asyik berbual berdua… terkadang nenek atau atuk pun dah tinggal sendirian. Ingat kalau cucu-cucu balik boleh la berbual panjang. Tapiiiiiiiii….. Apa nak diharap kalau rumah sendiri pun tak buat semua tu, apa lagi nak ringankan tangan buat kerja rumah. Kelakar pulak kan…. Lagi pun kalau dah belasan tahun kan dah ada kawan sebaya yang lebih seronok, dan banyak cerita nak kongsikan.


Tapi masih juga ada yang bercuti di kampong dan menolong atuk nenek. Itu pun yang mana masih ada keluarga di kampong. Kalau keluarga semua dah dibandar lain pula ceritanya. Bila semuanya dah ada dibandar macam dah taka da beza. Tapi ada jugak yang bawa anak atau cucu melancong, atau pun bercuti di Cameron Highlands, sebab kawasan peranginan tu masih sejuk kalau nak dibandingkan tempat lain. Sekurang-kurangnya boleh la spend time dengan semua ahli keluarga. Ada juga yang bawa keluarga makan malam tak kurang juga ada yang buat kenduri keluarga.
Tapi yang menghabiskan masa di shopping mall paling ramai sebenarnya. Masing-masing jalan dengan gadget di tangan… sambil tersenyum tersipu-sipu, mata melirik tengok yang berlainan jantina. Yang perempuan menggedik ketawa manja, buat-buat manja. Yang lelaki pula usha semacam konon-konon mereka sedang memerhatikan gadis-gadis. Padahal mereka saja nak kasi line panas. Konon buat gadis-gadis yang tersengih-sengih jatuh cinta.
Hehehe,….. comel kan cinta remaja???

Ada dua jenis gaya anak remaja yang baru naik. Satu bentuk macam gaya Bandar. Satu bentuk lagi macam gaya kampong. Tapi gaya kampong ke gaya rempit eak? Dalam bergaya dua jenis tu pulak ade lagi yang ikut style band artist korea, tapi gaya punk skinhead atau punkrock jangan cakap tak wujud. Gaya tu masih ada Cuma tak masuk area Bandar. Selagi ada yang masih kekal dengan identity macam tu, selagi tu lah masih akan ada gaya pelik-pelik dari seluruh dunia. Cumanya takde plak la penah tengok remaja pakai style Bob Marley buat masa ni..


Yang nama pun cuti sekolah…. Dah menjadi kebiasaan, cuti sekolah cuti buku cuti lah cerita pasal sekolah. Cuma yang tak habis adalah cerita tentang siapa Si Kacak yang pandai menari HipHop.. Si Putih melepak kelas A.. Gossip terkini pasal penyanyi hebat di sekolah dan blablabla… Yang pasal tu semua tahu… walaupun tak pergi sekolah. Sebab media social terlalu besar sekarang… ada yang buat group dalam whatsapp, twitter, Line atau WeChat…. Belum lagi yang sembang dengan KaKAoTalk. Semuanya advance… Cuma tak ada pulak cerita pasal kerja-kerja sekolah. Yang itu masih jadi isu besar yang sampai sekarang blum dibongkarkan.  


Ada jugak yang bangun pagi-pagi dah mandi dalam kolam renang kelab. Ibu bapa sibuk bekerja tak pernah nak ambil cuti nak bawa anak-anak. Kadang-kadang keluar dengan kawan-kawan pun lagi best. Tak beli apa pun takpe. Yang penting dapat berbual dengan kawan. Maklumlah, kawan-kawan dah jadi macam parents kedua paling mesra. Nak buat macam mana jugak???? Takkan nak salahkan anak-anak lagi… sebab ibu bapa sangat sibuk dengan kerjaya masing-masing. Cuti sekolah pun banyak dalam setahun. Gaya hidup makin meningkat. Anak pertama ada yang nak gadget terkini. Dah belikan gaget baru, anak kedua pula minta yang sama. Jadi ibu bapa betul-betul ikat perut. Kalau anak semua nak pakai gadget macam mana???? Tak tergamak kan??? Kalau tak bagi merajuk pulak. Kalau tak bagi apa yang kita ada… Susah betul nak explain… Semua nak dipenuhi.. Nak bagi kemudahan.. Dalam pada kemudahan pun kadang-kadang macam terlebih bagi sampai jadi kehendak.



Sekitar cuti sekolah dah tak nampak begitu indah. Terasa sepi sebenarnya bila masa yang ada tidak diisi sepenuhnya. Kadang-kadang terfikir bagaimana sang penganggur boleh betah untuk tidak melakukan apa-apa. Mungkin sang penganggur terhormat. Kalau yang hidup sebatang kara, mungkin takkan lah jadi begitu. Dunia hari ni bukanlah dunia yang tak menggunakan wang ringgit. Sistem kapitalis dah lama mengaar manusia untuk menyembah duit lebih daripada mengenal Tuhan. 

20140910

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:59 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
PERKATAAN YANG WUJUD DALAM HIDUP AKU SEKARANG ADALAH 

MENYAMPAH

DAN 

BENCI!!!!!!!
 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea