Pages

Come and be with me

20121122

CelotehPetang ; Melayu kita vs Mamat Banglas

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 6:10 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Petang-petang yang berbahagia ni ramai jugak yang cakap bila hujan macam ni sedap kalau dapat tido. Aah... pada orang-orang yang cakap macam tu... korang memang sangat beruntung. Tapi untuk orang macam aku ni.. Takde makna apa pun.. Sebabnya aku bukan jenis boleh tido waktu hujan. Apa yang seronok waktu ni.. adalah aku rasa energi yang luar biasa. Tak mengantuk. Dan waktu macam ni la ilham banyak datang. Waktu macam ni jugak la kalau ada kertas lukisan... terhasil lukisan indah (serius la indah sebab aku yang lukis). Hehehe....

Ok la... tak nak banyak cakap lagi.

Setiap kali aku pergi ofis shuben.. temankan dia buat keje dia.. sambil-sambil tu aku dengar la curhat (curahan hati) shuben ku citer pasal perangai-perangai manusia kat tempat keje dia. Yelah, bekerja dengan manusia, mesti la dapat belajar banyak perkara tentang manusia. Takkan pasal lembu pulak kan? (lawak hambar). ngeeee

Shuben ku citer pasal mamat-mamat bangla kat tempat keje dia. Maklumla.. Shuben keje jual kete. Jadi mamat banglas ni keje mereka cuci kete, polish, lap kete dalam showroom, cuci kete luar showroom... mmg takde keje lain.. Kalau dah takde keje pun kena lap tingkap showroom. Memang tak penah tengok mamat banglas ni duduk-duduk saje. Memang tak penah.

Kita sebagai tuan tanah kedaung duk di Mesia ni mesti nak mamat banglas ni (yang kite cakap sebagai pendatang ni) kasi respek (hormat) kat kita. Betul kan?

Mereka ni kira lebih baik sikit la nak dibandingkan dengan amah-amah dan wakwak dari seberang. Dah, bukan nak citer pasal siapa lebih baik ke tak... Apa yang nak dijadikan cerita...

Kalau nak bandingkan orang Melayu kita ni la kan... Mereka ni memang la lebih baik daripada kita. Mereka yang datang ke sini boleh dikatakan semuanya nak cari rezeki (ramai yang nak rezeki halal walaupun mereka ada yang masuk secara haram). Semuanya sebab nak cari rezeki. Nak cari rezeki lebih untuk masa depan dan kepentingan masing-masing.

Mereka rajin sangat. Bukan nak cakap apa, kena marah ke apa ke mereka tak kisah. Bukan nak kata mereka tak ada perasaan. Mereka pun ada perasaan macam orang melayu kita yang sensitip ni jugak. Kita ni semua sama. Tapi sebab mereka nak kan duit dan perlukan duit, mereka sanggup dimarah, dihina asalkan dapat duit.
 

Kadang-kadang kita kutuk mereka bila mana ada yang naik tren, naik bas (biasanya la)... naik tren tu macam jarang nampak. Sekali balik semerbak bau mereka. Kutuk dan hina lah sampai nak termuntah pun ada pasal nak cakap bau pekung (macam longkang dia punya bau yang dahsyat tu)... Kesian pun ada kan?

Fikir tak yang gaji mereka tu tak sebesar mana pun nak banding dengan gaji kita ni walaupun kita naik bas je pun.

Penah kita tengok tv yang mereka ni guna air sungai yang sangat kotor untuk basuh kain baju memasing. Tapi itu yang datang haram. Biasa yang ada keje, mereka diberi tempat tinggal. Tapi mengikut pekerjaan masing-masing.

Takda manusia yang nak hidup susah. Tapi mereka sanggup buat apa pun keje. Part yang kena marah, maki, herdik tu lain cerita. Tujuan masing-masing nak dapat duit. Sikit pun jadi. Adakalanya bila kita bagi duit kat orang macam ni lagi baik daripada bagi pada peminta sedekah yang buat keje part time (biasa waktu malam, jual tisu kat kedai mamak/ medan selera).


Teringat masa keje kat kilang besi dulu, pekerja-pekerja myanmar ni makan nasi bawak bekal sendiri. Lauk mereka cuma kuah kari dan sayur yang dijual kat kantin. Gaji mereka, tak payah cakap la. Bukan besar sangat pun. Asalkan ada gaji boleh la simpan sikit-sikit.



Selain daripada tu, ada jugak mamat banglas yang ambil upah cuci kereta menggunakan basikal dari rumah ke rumah. Senang je keje dia. Cari sesiapa yang nak dicuci keretanya, lepas tu mereka akan basuh. Peralatan mereka bawa. Cuma air saja digunakan secara PERCUMA daripada tuan rumah. Itu pun dibayar rm5. Ok la kan???

Ada juga mamat banglas yang guna basikal dari rumah ke rumah untuk mesin rumput. Dia bawak la mesin rumput, kemudian dia tanya kalau-kalau tuan rumah nak bersihkan halaman rumah.

  1. Apa yang boleh diambil daripada cerita-cerita mereka yang digelar warga antarabangsa ni ialah; kalau Allah dah tentukan rezeki kita, kita tetap akan dapat.
  2. Manusia yang rajin pasti akan berjaya.
  3. Manusia yang malas perlu belajar apa erti sebenar kehidupan. Kalau warga asing sanggup meredah lautan, terperosok dalam kereta semata-mata nak masuk ke Mesia sebab nak keje. Tapi warga negara kita sendiri tak nampak apa sebenarnya usaha dan rezeki ni... Pastilah kita berada di dalam kerugian yang nyata.

Sekarang ni pun kita dah alami kerugian sebab ramai yang sanggup menganggur daripada bekerja. Sebab-musababnya ialah katanya belajar tinggi-tinggi tapi keje tak setaraf. Kalau macam tu sampai bila-bila la kau takkan berjaya. Semua nak harap orang suap.

Ingatlah, kalau semakin ramai warga asing dalam negara kita.. yang kemudiannya diberi kerakyatan. tak ke itu kebangangan namanya. Mana kita nak letak harga diri kita? Lepas tu kita nak perjuangkan atas nama ketuanan lah.. ini lah.. itulah... yang hakikatnya kita sendiri mengabaikannya.

ok la... rasanya sampai sini dulu celoteh hari ni.

daaaaaa.....
 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea