Pages

Come and be with me

20121224

MURTAD in my opinion

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:39 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Berkaitan dengan isu murtad yang di baca dari dalam majalah Mastika.

"Cerita itu berkisar tentang seorang lelaki yang telah terlanjur dengan seorang wanita, lalu berhasrat untuk bernikah. Malangnya pihak lelaki tidak menerima. Kemudian, bila dirujuk untuk berkahwin pelbagai tohmahan telah diberikan oleh pihak-pihak yang dianggap jalan penyelesai masalah. Namun akhirnya mereka mencari jalan dengan nikah ditempat lain. Kemudian anak itu lahir.. Sudahlah begitu, diharapkan pagar, pagar makan padi. Orang yang diharapkan untuk menyelesaikan isu pernikahan sah ini pula mendapat tahu bahawa sijil pernikahan yang diperoleh pula tidak sah. Ibarat jatuh dtimpa tangga, mereka sudah melahirkan anak kedua. Apa yang menjadi isu bila mereka nak daftar kelahiran anak mereka. Mereka dikatakan tidak sah taraf. Betapa sukarnya untuk melalui kehidupan seperti itu. Mereka mengambil kesempatan untuk keluar dari negara ini dan memulakan hidup baru. Keadaan di sana baik kerana tiada siapa yang peduli akan agama mereka. Namun, disebabkan oleh pemergian bapanya, dan meninggalkan si ibu yang tidak sihat. Mereka kembali ke tanah air. Mereka tinggal di kawasan setinggan. Sekali lagi malang berlaku bila anak-anak mereka dijangkiti penyakit denggi. Mereka perlukan kos yang tinggi untuk mengubati anak mereka. Kemudian isterinya pula jatuh sakit. Dia telah nekad untuk berhenti kerja, tetapi telah dinasihati oleh ketua majikannya supaya terus bertahan dan dia akan membantu menguruskan segala kos perbelanjaan hospital. Disebabkan oleh pertolongan yang diberikan itu membuatkan dia ingin keluar daripada agama asal. Kerana menganggap orang-orang seagama dengannya tidak pernah memberikan bantuan dan peduli langsung akan nasib mereka sekeluarga. Akhirnya dia nekad untuk bertukar agama setelah diberi pertolongan oleh seorang lelaki yang juga telah keluar daripada agama ini. "


Ok, ini satu cerita.. Ada lagi satu cerita. Tapi tak payah lah nak coret lagi panjang kan... Soalan-soalan pun dah ditanya pada mufti-mufti dan orang agama. Dan jawapan yang dikeluarkan pun agak memeranjatkan. Memang tak sangka jugak kan. Agak mudah dan ringkas jawapannya, tapi amat sini dan tajam. Apa pun itu hak mereka nak cakap.

Ini pendapat saya... Tak ada dipengaruhi oleh media dan mana-mana pihak. Ini pandangan saya sendiri.

Berdasarkan apa yang saya baca dan buku-buku yang saya baca, dikatakan satu masa nanti agama yang bertahan adalah agama Kristian. Bukan nak cakap agama Islam itu tidak bagus. Bukan. Apa yang saya nak bagitau adalah disebabkan oleh kerana sikap orang-orang kristian ini lebih bersabar dibandingkan agama-agama lain. Bukan saya yang cakap, tetapi ini berdasarkan pembacaan saya. Dan saya tak nafikan, kita boleh lihat bagaimana pengaruh kristian dalam kehidupan kita. Bagaimana cara mereka berdakwah. Dana-dana yang mereka peroleh. Sikap mereka sangat mengambil berat.

Ya, Islam mengajar umat Islam untuk menjadi sabar dalam menempuhi kesusahan dan kesulitan. Agama itu tidak bersalah. Yang salah adalah umatnya. Terutama apabila umat itu secara lahirnya sudah menjadi umat Islam. Betapa ramai yang nama saja Islam tetapi tidak mengamalkan ajaran agama Islam dengan sepenuhnya.

Kita lihat di Mesia, berapa ramai diantara kita yang memeluk agama Islam. Tetapi gemar menyakiti hati orang lain. Mudah sangat sakit hati tanpa sebab. Dan sukar untuk membantu orang-orang yang dalam kesusahan. (Bukan yang bagi sedekah kat peminta sedekah tu). Kita senang sangat menuduh orang tanpa usul periksa. Kita mudah sangat menyalahkan orang lain. Menganggap diri kita terlalu baik dan terlalu suci. Menganggap diri kita tak pernah buat dosa walaupun sezarah. Bila perkara tak baik berlaku depan mata, kita mudah tuding jari dan menyalahkan. Berapa ramai di antara kita yang benar-benar tahu akan kehidupan individu-individu itu. (Walaupun ada diantara mereka yang cuba mengambil kesempatan di atas kebaikan kita, itu tidak perlu lah kita pertikaikan)--> kita fikir yang benar-benar ingin berubah tetapi mereka dihampakan oleh makhluk-makhluk yang rasa diri mereka ni baik lah sangat.

Satu hal la... Bila orang yang buat salah nak kawin .. dan fikir nak selesaikan masalah dengan baik. Menggunakan saluran terbaik. Namun malangnya, mereka telah diperlekehkan sedari berada di kaunter Jabatan Agama. Padahal jawatan diorang ni kerani je. Bukan Pegawai pun. Tapi cara, sikap dan layanan dah macam mufti negeri. Rasa diri mereka tu bagus sangat. Bukanlah semua. Tapi inilah realitinya. Bergurau senda tak kira jantina. Lupa duduk di jabatan mana. Ini bukan hal yang direka-reka.

Berdepan pula dengan jiran... Ada jiran yang suka cari pasal. Bab mengutuk nombor satu. Bukan nak bagi bimbingan. Tak habis-habis nak cari masalah. Asik nak mengejek, membuat fitnah. Inilah sebabnya masalah kita tak selesai.

Kita ni cuma insan biasa saja. Ada juga pegawai-pegawai atasan jabatan agama (bukan semua, sesetengahnya) rasa diri mereka bagus. Mereka bagi jawapan sinis dan menyindir. Suruh pasangan itu ke Bahagian Kaunselor. Bagaimana nak ke bahagian kaunselor kalau dari kaunter depan pun dah berlagak macam kaunselor. Jawapan yang diberi oleh Pihak Atasan juga adakalanya seperti mereka terlalu sempurna. Terasa sangat hina bila diperlakukan begitu. Jangan ingat mereka itu sempurna. ada yang mengambil dan menjaga premis-premis pelacuran dan rumah urut. Kalau tak, masakan masih tumbuh macam cendawan selepas hujan walaupun dah banyak kali dibanteras. Berapa ramai umat Islam yang tak puasa, tak de pulak kantoi. Nih.. Padahal ramai je lelaki yang tak puasa bulan ramadhan. Berapa ramai mereka yang betul-betul menjaga kesucian Islam?????

Dari isu murtad tadi.. kita pusing balik.... Sebenarnya isu ini berpusing dan kena balik pada diri kita. Berapa ramai diantara kita yang sedar semuanya berpunca dari diri kita sendiri? Berapa ramai yang rasa mereka juga terlibat dalam hal2 ini?? Ya, kita semua terlibat. Kerana kita tidak membantu insan malang itu, kita juga telah menanggung doa dia. Kita ramai-ramai ok. Jangan ingat kita tak terlibat.

Kita fikir sejenak... Negara kita tak dilanda tsunami, tak dilanda gempa bumi, tak dilanda ribut, taufan .. Tapi kita lihatlah di mana masalah masayarakat kita. Masalah sosial yang semakin teruk dan semakin membimbangkan. Seperti tidak wujud apa-apa ketakutan dalam diri masing-masing. Kita lihat kerajaan yang mentadbir kita hari ini juga melibatkan wujudnya masalah-masalah ini. Sedihkan.... So, fikirlah yang terbaik. Apapun, kita doakan yang terbaik. Semoga kita dapat membantu insan-insan yang malang. Yang perlukan pertolongan. Jangan kita tambah lagi luka mereka yang sudah insaf. Jangan kita keji mereka. Kerana mereka amat memerlukan sokongan kita. Kalau satu masa mereka keluar agama kerana mereka mengatakan kita tidak membantu. Nah..... Kita turut berdosa disebabkan itu.




Siapa yang harus dipersalahkan?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:52 pm
Reactions: 
2 komen dari pembaca Links to this post
Ok.. Hari ni mungkin hari yang sangat padat untuk kami.. Apapun .. Selagi masih ada masa, kita gunakanlah sebaiknya.

Hari ini kita santai-santai.... Tugas saya yang formal sebenarnya masih belum bermula. Mungkin nampak tak sabar untuk memulakan langkah baru dalam perjalanan 2013 terutama bila berada di sekolah baru. Saya tidak mampu untuk berfikir apa yang akan dan bakal terjadi di skewl nanti. Harap semuanya akan baik dan meriangkan.

Saya bukanlah antara manusia yang gembira setiap masa. Kehidupan yang dilalui menyebabkan saya rasa hanya perlukan sedikit masa untuk ketawa dan gembira. Apa yang penting ialah meluangkan masa bersama yang tersayang dengan berkualiti.

Ok... tak payah nak cerita lagi. Kat sini saya nak nasihatkan lah sikit kat anak-anak muda... Saya rasa tak terlalu tua.. Tapi berdasarkan apa yang telah dialami. Kata orang.. "Guru yang terbaik dalam kehidupan kita ialah PENGALAMAN". Ya, terus terang pengalaman banyak mengajar kita dalam merangka kehidupan yang seterusnya. Bermula dengan sesuatu yang difikirkan BAIK atau TIDAK bagi kita. Seterusnya LANGKAH yang diambil. Setelah itu wujudlah sebuah PENGALAMAN. Mungkin saja pengalaman itu suatu yang terbaik atau sesuatu yang paling buruk dalam hidup kita. Tetapi apa pun kita tidak mampu untuk mengubah masa. Ya, TIDAK MAMPU. Apa yang mampu kita lakukan adalah dengan belajar daripada PENGALAMAN yang telah dilalui itu.

Sebagai anak muda remaja yang masih belajar untuk mengenal dunia.... Saya sarankan anda untuk mencari kawan. Carilah seberapa ramai kawan yang ada. Anda pun tau nak cari kat mana kan? Sekarang ni banyak saluran-saluran. Tetapi, pilihlah kawan yang baik. Maksud baik di sini ialah yang anda rasa dia membantu anda untuk meningkatkan kehidupan anda. Tidak kira kawan itu seseorang yang kaya atau yang miskin.

Sebagai insan yang dilahirkan mempunyai akal yang sihat dan waras (jika anda tidak merokok dan meminum arak) --> akal anda dikira sihat. Anda wajar untuk mempertimbangkan kebaikan, kelebihan yang anda boleh perolehi daripada persahabatan itu. Seseorang yang berkawan, pasti ada niat tertentu. Tidak mungkin seseorang itu bersahabat atau berkawan tanpa tujuan. Betul tak? MUSTAHIL. Anda tak payah lah tipu. Hati anda lebih mengetahuinya.

Kalau boleh biarlah pilihan kawan itu juga disuakan kepada ibu bapa anda. Biar ibu bapa anda dapat menilai sejauh mana kawan yang anda pilih itu. Jangan timbulkan masalah dikemudian hari. Anda perlu tahu bahawa apa-apa sekalipun masalah dalam kehidupan anda akhirnya akan merujuk kepada keluarga anda. Kawan-kawan biasanya ada semasa anda senang. Bak kata orang.. Anda dapat menilai erti persahabatan semasa anda berada dalam kesusahan. Itulah sebenar-benar KAWAN.

Lebih baik tidak punya kawan daripada mempunyai kawan yang hanya merosakkan hidup kita. Sebab itulah sedari kecil kita diajar supaya memilih kawan-kawan yang baik dan dapat memberi faedah kepada kita. Bukan kerana mengambil kesempatan di atasnya. Tetapi mengambil kebaikan supaya kita dapat maju bersama-sama dengannya.

Allah mengurniakan akal kepada kita untuk memilih antara baik dan yang buruk. Oleh itu gunakanlah akal fikiran yang diberi itu untuk menentukan kebaik dan kejahatan. Malangnya ramai diantara kita yang mudah digoda, tergoda dan ternoda. Hilangnya perasaan malu menyebabkan kita mudah untuk membenarkan orang lain menguasai diri kita. Sedangkan kita berhak ke atas diri kita sendiri.

Oh, lihatlah saja ramai anak muda hari ni tak dapat membezakan antara kasih sayang dan cinta. Mudah terpengaruh dengan ajakan teman sendiri. Menganggap dirinya dicintai, sedangkan dia telah dipergunakan sewenang-wenangnya oleh teman itu. Kalau nak kata bodoh, tak boleh terima. Lihat saja di laman sosial, begitu mudah anak-anak remaja itu menuding jari kepada orang lain mengatakan bahawa mahkotanya telah dinodai. Tetapi yang bodohnya adalah dirinya sendiri. Masa buat atas dasar suka sama suka. Bila dah ditinggalkan, menyalahkan teman itu. Malah, lebih memalukan lagi bila dia pula menyebarkan cerita itu secara terang-terangan di laman sosial. Di manakah malumu????

Ramai diantara kita yang hanya sedar bila terlanjur. Puas diingatkan. Berulang-ulang kali telah diberitahu. Sampai satu masa berlaku perkara yang tidak diingini. Kesalahan itu dituju kepada orang lain. Masih tidak melihat dimana sebenarnya kelemahan itu.

Persoalan di sini.... Entah sampai bila keadaan ini akan terus berlaku. Sekarang ini tidak mungkin atau tidak mustahil perkara itu berlaku dikalangan ahli keluarga kita. Kita lihat bagaimana peranan masyarakat kita hari ini. Kita tak perlu tuding jari terlalu jauh. Kita lihat bagaiamana ibu bapa memainkan peranannya dalam hal mendidik anak-anak.

CONTEST ' NAK SKIRT DARI NORZI BEAUTILICIOUS HOUSE'

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:58 am
Reactions: 
1 komen dari pembaca Links to this post
 
 
Untuk mendapatkan SKIRT ni... Sila Click http://norzibeautilicioushouse.blogspot.com/

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea