Pages

Come and be with me

20130317

DJANGO ~ Erti sebuah kebebasan

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:25 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Mungkin tak ramai yang suka cerita cerita cowboy... Tapi bagi siapa yang berminat aksi tembak menembak dan ganas... Boleh lah dengan beraninya menonton filem ni.

Filem ini berkisar di tahun 1885... Zaman ni masih berlaku penghambaan yang melibatkan orang kulit hitam. Django adalah manusia yang dapat bebas kerana di bebaskan oleh Dr Shultz (seorang doktor gigi yang melakukan kerja memburu manuisa yang dikehendaki untuk mendapat wang).

Filem ini bukan sekadar nak menunjukkan erti sebuah kebebasan.. Tapi erti keperimanusiaan dan rasa perhambaan kita sebagai manusia yang tak sepatutnya dijadikan hamba oleh manusia.... Yang lrbih layak adalah yang Maha Pencipta.

Menggambarkan betapa kejamnya layanan yang diberi bagi manusia yang bergelar HAMBA. Dilayan dengan teruk lebih teruk dari binatang. Kalau kamu rasa tak mampu nak tengok.... baik jangan tengok la.

Dengan kaki yang dirantai... Berjalan sejauh puluhan hingga ratusan batu... Adakkkanya dipasung.. Adakalanya diletakkan dalam keadaan hina.. Dibogelkan. Dipukul dengan kejam.. Disuruh berkelahi hingga membunuh sesama hamba. Paling teruk hingga diberi makan oleh anjing. Betapa hina layanan yang diberi.

Namun begitu... Masih ada juga hamba yang dilayan baik.. Terutama jika mereka punya kelebihan dalam sesuatu bahasa. Atau mempunyai paras yang menarik. Tetapi... Hamba tetap dilayan seperti hamba.

Inilah realiti kehidupan manusia yang berpegang pada Teori Darwinisme.

Apa yang penting disini ialah erti kebebasan yang sebenar menjadikan kita lebih percaya diri. Punyai kekuatan dalaman untuk lebih cemerlang dan menjadi diri sendiri. Hargailah kebebasan yang kita miliki. Hargai jiwa dan raga kita. Kita menjadi bahagia dengan jiwa yang merdeka.

Jangan biarkan diri kita diperhamba.. Jangan biarkan diri diperguna oleh insan lain. Dan janganlah menzalimi diri.

Saya syorkan kalian untuk menonton filem ini. Penuh dengan moral yang kita dapat belajar. Belajar untuk lebih menghargai diri sendiri.

Nilai sebuah KEJUJURAN

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:10 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Kejadian ni berlaku semalam... Masa tu dah beli tikat di kaunter. Kemudian ke mesin atm sebab nak 'cover' duit yang da guna.

Masa sampai di mesin atm tu ada ramai la jugak orang yg sedang guna.
Mesin atm cimb pulak masa tu tengah dikemaskini.. Nak tak nak terpaksa la guna mesin atm lain dan membazir rm1.00.

Biasala.. Otak nak cepat. Aku dah tekan nilai angka... Kemudian resit dah keluar... Tp duit tak keluar lagi... Oh yea... Bila tak biasa guna mesin atm jenama bank lain ni mula la rasa kalut.

Aku boleh terus beredar sebab ingatkan duit tak boleh keluar. Jadi... Terus tukar mesin atm lain sebab fikir memang mesin tadi masalah kot.

Bila tekan-tekan nilai angka.. Nilai duit... Tak boleh jugak. Last skali aku pegi dkat mesin atm cimb yg kebetulan dah selesai dikemaskini. Masa tu suami dah datang. Bila nak keluarkan duit... Tak boleh. Cuba lagi.. Tengok amaun yang tinggal dah tak cukup. Alamak!!!!! Aku buat apa tadi???

Suami suruh cek balance dalam bank dengan transaksi yang dah dilakukan. Aku pun cek. Nervous memang tak tau la nak cakap ape.... Bila di cek je.... Memang dah dikeluarkan duit tu.....

Aku panik. Terus nak ke mesin stm masa first skali keluarkan duit. Memang la sengal kan...... Memang la dah takde.

Kalau orang tengok muka ni tak tau la.... Suami cakap.. "Lain kali buat lagi.. Dah.. Transfer je lagi sekali". Aku dah menggigil masa tu.. Rasa macam tak boleh dah nak transfer. Bila dah online tu..... Tiba-tiba ada seorang budak lelaki... Umur bawah 25 rasanya.. Budak tu pun tanya.. "Abang ada keluarkan duit 150 ke tadi?"

Dia menyambung lagi.. "Tadi saya ada kejar akak tu tanya... Dia punya duit ke? Dia cakap tak"... "jadi ni saya cari ni"....

Ya Allah... Masa tu rasa bersyukur sangat. "Terima kasih dik"... "Terima kasih" ujarku.

Murninya hati budak tu...
Aku doakan semoga Allah melindunginya dan sentiasa meredhai perjalanan hidupnya.
Sesungguhnya bukan mudah nak jumpa insan insan jujur dan amanah di dunia ini. Dalam dunia yang semakin nipis budaya dan insani ni.. Sejujurnya.. Masih ada manusia yang bertaqwa.

Alhamdulillah. Walaupun jumlah itu tak besar bagi sesetengah orang. Tapi... Bagi orang yang memerlukannya merasa sangat bernilai dan berharga.

Ingatlah... ALLAH menguji kita dalam pelbagai cara dan bentuk. Sama ada kita diuji atau teruji.... Inilah masanya kita bertindak sama ada mahu melakukan hal yang baik atau tidak.

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea