Pages

Come and be with me

20141001

PERKHIDMATAN MENAIP DOKUMEN

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 4:37 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

PERKHIDMATAN MENAIP DOKUMEN Saya ada menyediakan perkhidmatan menaip surat, buku, kertas kerja, tesis, laporan, tender, artikel, dokumen/perjanjian perniagaan, karangan, novel, memproses data dan lain-lain dokumen berbahasa Melayu atau English ke dalam format MS WORD, MS POWER POINT dan MS EXCEL.

Dokumen akan disiapkan menurut deadline Tuan/Puan.  

KEPERLUAN A. Bahan untuk ditaip boleh dihantar melalui:  

1. Email kepada honey.chbby@gmail.com; ATAU  

2. Serahan Tangan (by hand) -Bagi yang tinggal berhmpiran Ampang/ Melawati/ Jalan Ipoh / Gombak    

B. JENIS FONT  

Jenis Font yang digunakan pelbagai (mengikut permintaan) kecuali font bahasa cina dan tulisan jawi  

  C. KADAR UPAH MENAIP

(TIDAK TERMASUK CETAK)  
Setiap muka surat = RM1.20 sahaja  

Muka surat ke-101 dan seterusnya = RM1.00 sahaja    

Dokumen yang siap ditaip akan dihantar melalui email bagi memastikan dokumen cepat diterima.    

D. KADAR UPAH MENAIP
(TERMASUK CETAKAN SAMADA WARNA/HITAM)    
Jenis Kertas A4 berkualiti 80gsm   Setiap muka surat =
RM2.00 (hitam),
RM3.00 (warna)  

Muka surat ke-101 dan seterusnya =
RM1.80 (hitam),
rm2.50 (warna)    

E. PENGHANTARAN DOKUMEN  

Dokumen yang telah siap dicetak akan dihantar melalui :  

1. Serahan Tangan (by hand) bagi yang tinggal berhampiran seperti yabg dinyatakan di atas; ATAU  

2. Pos ke alamat rumah atau pejabat Tuan/Puan (kos penghantaran bahan akan ditanggung oleh pelanggan).

20140927

My Kitchen Lab’s - Lasagne seafood favourite

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 1:16 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

My Kitchen Lab’s - Lasagne seafood favourite



Pertama kali saya makan lasagne ni masa saya makan di Pizza Hut. Masa umur saya hampir 20 tahun.. Mungkin ada yang mengejek saya sebab banyak benda yang saya baru kenal. Erm… nampak sangat banyak benda yang saya belajar setelah umur saya 20 tahun.


Rasa lasagne seafood di Pizza Hut benar-benar mengubah persepsi saya tentang masakan yang berwarna putih sebenarnya mempunyai rasa yang paling enak. Bukan lah setakat makanan yang pahit macam makan paracetamol tu.

Lepas tu saya terus jadi addicted dengan lasagne seafood ni. Kalau makan kat Pizza Hut mesti order. Tak boleh tinggal. Tak kira la macam mana pun saya mesti order untuk diri saya. Nampakkan kat situ betapa addict nya saya pada lasagne tu…

Lepas saya dah kahwin saya mula mencuba pelbagai menu masakan. Baik daripada makanan kegemaran suami hinggalah ke percubaan-percubaan memasak yang tak pernah saya cuba sepanjang hidup saya.

Saya ada satu prinsip yang sama macam my mom. Saya mesti mencuba masak tak kira lah sedap atau tak. Kalau tak sedap, buang. Kalau kurang sedap perbaiki tekstur dan rasa. Kalau sedap saya akan tersenyum manis. Takkanlah nak menangis pulak.

First time saya masak lasagne seafood agak keras. Sebab masa tu betul-betul ikut dalam resipi yang saya ambil daripada internet. Dah la masak dalam bekas kaca yang agak panjang. Membazir jugak la rasanya. Tapi saya buang lepas dah rasa kurang sedap. Tak macam apa yang saya nak.
Kemudian saya cuba masak untuk kali kedua… pada hari yang lain… saya cuba ubah tekstur dalam tepung putih tu. Saya tak guna telur. Apabila siap masih ada lagi yang tak kena.

Untuk kali ketiga… saya tukar lagi cara masak kepingan lasagne. Saya fikir kenapa lasagne saya masih belum cukup sempurna…. Sebab itu lah ada saja perubahan yang saya lakukan.
Akhirnya kali ke sepuluh saya masak lasagne barulah saya berpuas hati dengan semua perencah dan rasanya serta bahan-bahan yang digunakan dalam lasagne seafood saya.

Saya dah ubah cara pembuatan sos putih mengikut cara saya sendiri. Selepas itu barulah saya berani hidangkan pada tetamu yang datang. So far semua cakap ok. Cuma suami saya kurang gemar sos yang berwarna putih… sama jugak lah yang added dengan cheese bagai.

Biasanya menu hidangan saya akan hidang pada orang yang pertama ialah suami saya. Pengkritik terbaik. Kemudian kalau berkesempatan, saya akan bagi adik perempuan saya rasa. Biasanya saya lebih gemar menjemput adinda saya ini datang pada hujung minggu. Jadi, waktu itu saya akan hiding padanya supaya saya terus dapat feedback daripada orang yang sama macam tekak saya. Sebab apa yang saya masak.. saya mesti suruh adik saya rasa supaya dia dapat bezakan saya masak ni sama level dengan dia makan kat luar atau paling worst. So far…. Two thumbs up la…. Hehehehe….



20140926

Tingkatan 3… PBS… PT3 lah and whatsoever

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:44 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Tingkatan 3… PBS… PT3 lah and whatsoever



Sebut pasal UPSR semua dah tahu yang tahun ni paling worst untuk mereka sebab berlakunya kes kertas soalan bocor. Sabar lah, ujian kecil daripada Allah. Dalam nak save budget untuk PMR yang digantikan dengan PT3, datang pula masalah lain daripada UPSR. Kalau nak sebut pasal UPSR ni nantilah saya kupas., sebab saya nak cerita pasal isu tingkatan tiga.


Bermula dari tahun 2011 KPM memperkenalkan system PBS. Masa tu saya baru dipostingkan. Agak kabur lagi masa tu. Saya rasa semua cikgu pun sama. Apa ke benda lah pulak tu???? Rupanya ia merupakan satu transformasi untuk menjumudkan PMR dalam erti kata lain nak mansuhkan sijil PMR dan digantikan dengan system Pelaporan.


Awalnya PBS ini seperti benda baru yang sangat memeningkan kepala otak cikgu-cikgu. Mana tak nya, kena bina soalan beraras rendah, sederhana dan tinggi. Nak pula disesuaikan dengan tahap pemikiran murid-murid. Kemudian dua fail perlu wujud. Fail Perkembangan Murid (FKM) dan Fail Showcase (FS) perlu ada untuk dimasukkan eviden murid. Datanglah pula kertas-kertas yang perlu dicetak sampaikan pada tahun 2013 kertas tidak cukup di sekolah untuk direzo (dalam stok kehabisan) dek penangan PBS.

Mesyuarat jawatankuasa dalam sekolah pun ditubuhkan, ada setiausaha yang akan mengingatkan tentang fail.. kemaskini fail dan eviden murid. Memang lepak nak isi boring eviden. Kemudian, dipermudahkan pula dengan penghasilan buku-buku latihan yang kini mempunyai aras dan boleh membantu guru. Walau bagaimanapun, ia tetap juga terikat. Its not practical at all. Sebab seriously saya adalah orang yang paling malas malas dan paling malas nak susun eviden masukkan dalam fail FPM. Dahla fail tu dalam bilik yang kena naik turun tangga. So, memang saya malas.

Tahun 2014, dimaklumkan pula pada April dikaji semula. Namun hakikatnya PBS tidak pernah dimansuhkan. PBS tetap berjalan seperti biasa namun, eviden berangkai telah ditiadakan. Hanya dirumuskan kepada skop yang lebih mudah. Sekurang-kurangnya guru dapat mengurangkan beban untuk terlalu mengikut flow yang diingini.

Bagi pelajar tingkatan tiga….. pada bulan Julai baru diperkenalkan bentuk soalan sebenar PT3. Yang menjadi musykil mengapa bentuk-bentuk soalan ini tidak didedahkan sedari PBS 2011 lagi? Mengapa PBS dulu hanya dikatan tidak wujud ujian sumatif. Hanyalah ujian-ujian formatif. Tapi bila murid-murid dah naik tingkatan 3 dan baru dapat melihat skop dan bentuk soalan seperti ini, ia seperti kejutan. Kejutan yang membingungkan. 

Dunia hari ini…. Antara dunia peperiksaan dan dunia murid itu sendiri berada dalam dua dimensi yang berbeza. Murid hari ini penuh dengan gadget dan aplikasi android merasakan buku teks yang ada tidak memadai. Mungkin murid-murid di asrama lain pula.

Pengenalan bentuk soalan PT3 ini dianggap agak lewat pada pendapat saya. Yang pasti, PT3 ini sebenarnya menjimatkan kos guru-guru yang menjadi Pengawas Peperiksaan sekaligus guru yang menanda kertas peperiksaan. Saya setuju kerana keadah ini lebih praktikal. Lagipun murid tingkatan 3 tidak sesuai untuk bekerja. Jika mereka ingin melanjutkan pengajian ke sekolah berasrama penuh, mereka tetap akan menjalani ujian piawaian yang telah ditetapkan oleh mana-mana sekolah yang berasrama penuh. Keputusan PMR tidak dipertimbangkan di situ. Lagipun pencapaian itu hanyalah pengukur untuk tahap murid dan hanya digunapakai sebagai langkah untuk men streaming kan murid semasa di tingkatan empat. Itu pun saya belum nak lebarkan cerita tentang kelemahan streaming.


PT3 lahir dalam empat bentuk ujian utama. Terdiri daripada PAJSK (latihan fizikal), ujian mendengar & bertutur, ujian psikometrik dan ujian bertulis. Ujian bertulis pula dibahagikan dengan tiga bahagian lain. Ujian Bertulis, Ujian Lisan dan Kajian Kes. Bermula pada bulan Ogos (Kajian Kes) dan Ujian Lisan, September (Ujian Psikometrik) dan akan datang pada bulan Oktober (Ujian Bertulis). Ini yang dikatakan ujian pelbagai instrument. Belum termasuk agihan bentuk soalan setiap mata pelajaran. Bentuk soalan adalah berbeza dan lebih kepada bentuk soalan subjektif pelbagai instrument.


Kalau anda jadi murid tingkatan tiga, anda mungkin mengalami stress, muntah-muntah dan cirit-birit yang berpanjangan. 


Dalam pelaporan itu nanti akan wujud 13 pelaporan untuk menerangkan tahap murid itu sendiri sama ada mereka telah melepasi tahap keupayaan mereka atau tidak. Ibu bapa sendiri boleh menilai prestasi anak mereka.
PBS akan diambilkira sebagai pelaporan bagi setiap mata pelajaran termasuk jawapan bagi kajian kes (Sejarah dan Geografi), juga keputusan mata pelajaran lain. Semuanya diambilkira.
Ada yang cakap PBS itu apa??? Dan mereka ada yang gelar PBS sebgai (Pandai Bodoh Sama). Mengapa? Kerana ia bergantung pada usaha murid itu untuk mendapat tahap keupayaan mereka. Jika mereka memang langsung tak datang sekolah, tak mahu menjawab soalan, yang dimaksudkan di sini bukan pelajar lemah…. Kerana pelajar lemah juga mempunyai tahap untuk mencapai band masing-masing.

Bagi PT3 tahun 2014 saya masih belum pasti sama ada sinar atau sirna. Kerana melihatkan murid itu sendiri saya kurang yakin dalam menetapkan headcount. Masih samar untuk menjangkakan keputusan mereka kali ini. Dalam percubaan kali kedua yang lalu, hanya sedikit yang mengalami peningkatan. Manakala yang lain mengalami penurunan. Untuk melepasi tahap cemerlang (bagi mata pelajaran KH-KT… saya ajar) belum jelas kemampuannya.


Masa semakin suntuk untuk membuat pencerahan atau mencapahkan bentuk ulangkaji yang sesuai. Mungkin saya perlukan masa untuk membuat lebih banyak cara dan kaedah dalam usaha untuk meningkatkan daya kefahaman murid bagi kertas yang diambil ini.

I’m so pity for them. Apa pun usaha untuk membantu murid-murid ini tetap diteruskan. Walaupun PBS dan PT3 bukan sekadar retorik, ia sememangnya menguji pengajaran guru dalam PdP.


Kisah Cikgu Matematik yang garang

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:33 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Kisah Cikgu Matematik yang garang



Semasa sekolah rendah, saya telah bersekolah di SK Sri Amar, Johor Bahru. Darjah satu hingga darjah tiga saya bersekolah petang. Selepas itu saya bersekolah pagi.
Semasa darjah satu hingga tiga saya telah menunjukkan perkembangan yang baik dalam subjek yang diajar. Saya akui saya agak pemalu namun jika dibandingkan murid-murid lain, ada yang lebih pemalu daripada saya. Kiranya saya ni setengah-setengah.

Alhamdulillah walaupun saya sangat fobia dengan cikgu yang garang sampaikan saya pernah terkencing dalam kelas sebab takut nak minta izin ke tandas. Tapi saya masih ok lagi. Sebab saya rasa itu salah saya sebab terlalu takut untuk mengganggu masa belajar. Walaupun sebenarnya saya dah tak boleh focus sebab menahan kencing.
Setelah menunjukkan perkembangan yang baik, saya dapat masuk ke kelas yang paling hadapan. Kelas 4 Amanah. Bermula dari situ kehancuran demi kehancuran berlaku.

Mungkin bagi sesetengah murid, mereka tidak mengambil berat akan emosi guru yang mengajar. Namun, bagi saya…. Guru yang baik adalah guru yang boleh bertoleransi dan tidak terlalu memaksa dan tidak terlalu membuatkan murid-murid takut. 

Matematik adalah subjek yang saya paling takut. Memang ramai cakap matematik itu susah. Tapi apa yang membuatkan saya lebih susah hati adalah cikgu Matematik yang sangat garang. Kalau tak siap kerja sekolah dicubit dan dirotan. 

Seriously saya tak boleh belajar dalam keadaan yang tertekan seperti itu. Mahu bertanya takut dimarah. Tidak siap kerja sekolah pun didenda. Saya teringat cikgu matematik pernah menyuruh menyiapkan latihan matematik sebanyak seratus soalan kalau tak silap. Paling sedikit lima puluh soalan. Apabila balik rumah saya bertanya kepada mak macam mana nak selesaikan masalah matematik yang diberi dan perlu dihantar keesokan harinya. Memang saya dah menangis malam tu sebab nak siapkan latihan matematik yang diberi. Saya tidak dapat berfikir dengan tenang untuk menyelesaikan masalah matematik kerana sangat risau akan didenda keesokan harinya.


Akhirnya saya pasrah juga kerana masih terdapat beberapa soalan yang tidak siap. Saya petang bersekolah agama. Bila balik rumah dah sampai lewat petang. Biasanya saya akan tolong mak dulu sebelum saya siapkan kerja sekolah. Saya menyalahkan diri saya kerana tidak mampu menyiapkan kerja sekolah yang diberi. Saya sangat tertekan.!!!!

Keesokan harinya saya berharap kalau boleh saya pengsan. Tapi saya gemuk waktu itu. Mana mungkin saya akan pitam macam kawan saya yang lebih kurus dan sering hidungnya berdarah.
Semasa kelas matematik, saya dirotan kerana tidak menyiapkan latihan yang diberi. Cikgu Matematik itu seperti tidak mempunyai perasaan simpati langsung. Memang sakit bila dirotan. Tapi hati saya sangat sakit waktu itu.

Sejak kejadian itu. Keputusan matematik saya semakin merosot. Saya benar-benar seperti kehilangan kuasa dan kegembiraan apabila belajar Matematik. Kalaulah saya seorang yang berani ponteng kelas. Dah lama agaknya saya buat begitu.



Pada akhir tahun saya mengetahui yang saya dimasukkan ke kelas kelima. Saya semakin hilang upaya untuk terus belajar kerana saya benar-benar rasa tidak dihargai. Keyakinan saya pada waktu itu sudah berada di tahap paling rendah. Kesungguhan saya seperti sudah tidak punya makna apa-apa.

Semasa di darjah enam, saya ditolak masuk ke kelas yang keenam. Kejadian ini membuatkan saya semakin hilang keyakinan dalam usaha untuk belajar dengan tenang. Saya belajar bersungguh-sungguh tapi saya tidak dapat mencapai apa yang saya inginkan. Ia seperti dihalang oleh batu yang amat besar dan berwarna hitam. Saya seperti tidak nampak lagi cahaya yang menerangi diri saya semasa di darjah satu hingga darjah tiga dahulu.

Sewaktu itu saya belajar hanya bergantung kepada keajaiban. Saya amat berharap agar keajaiban dapat berlaku apabila saya menduduki mana-mana meja. Keyakinan saya telah benar-benar tiada. Saya gagal dalam segala aspek. Saya benar-benar hilang dalam diri sendiri.

Mungkin saya tak patut salahkan orang lain. Tapi sewaktu itu, saya tidak mempunyai kekuatan untuk berbincang dengan keluarga. Saya juga tidak punya kawan yang rapat dan saya sendiri tidak tahu bagaimana untuk berbincang dengan mereka. Sampailah suatu masa…………….. nanti saya cerita.

….


Sihat versus Sakit _ Bila sampai masanya…

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:28 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Semasa saya menonton cerita di tv bertajuk 50/50… saya mula berfikir sesuatu…
Bagaimana rasanya tiba-tiba mendapat khabar penyakit kronik datang menimpa? Kanser. Tak siapa mahu tapi kena terima. Bagaimana perasaan bila mula-mula dapat tahu penyakit tu ditelinga? Bila nak cerita pada keluarga… bila nak sampaikan perkara macam ni pada orang yang paling disayangi. Mula-mula macam mana rasanya penerimaan semua? Adakah mereka turut merasa hiba? Erm….
Tentu ia merupakan suatu perasaan yang sukar…. Terlalu sukar. Sebab dihujungnya kita sendiri tahu ia adalah kematian. Cuma dekat dengan jauh masih belum pasti.

Berapa lama orang-orang disekeliling kita akan sedar tentang kita… Mungkin pada mulanya ramai yang shock dan surprise dengan berita itu… namun lama kelamaan diri sendiri yang perlu lebih kuat untuk hadapi semuanya.
Memang kita dah tau kesudahannya kematian. Tapi rasanya pengisian yang terbaik adalah masa yang ada dipenuhi dengan amalan wajib. Selain membuat terapi dan mendapatkan sokongan moral daripada doctor atau pakar penasihat.


Terkadang bila sakit datang, kita akan lebih dihargai…. Atau… mungkin juga kita akan ditinggalkan pergi oleh insan yang disayangi. Mungkin kita tak mampu untuk jalani hidup dengan baik jika kita kehilangan insan tersayang apalagi semasa kita sedang memerlukan sokongan daripada mereka.

Kalau nak cerita pasal tekanan.. of course lah.. tekanan dari luar kadang-kadang lebih kuat daripada tekanan dalam diri sendiri. Nak menghadap orang disekeliling yang nampak macam simpati tapi sebenarnya takut kehilangan kita.


Apa pun terapi perlu diteruskan. Jika ternyata kehidupan ini sudah sampai masanya. Izinkan semua yang lain pasrah dan redha atas pemergian kita yang lebih tenang. Cukuplah untuk menanggung penderitaan yang Maha Hebat daripada Allah.

Apapun dugaan, apapun cabaran, kita tetap perlu kuat untuk hadapi segala kemungkinan dan terus berjuang untuk hidup. Sebab kita perlu percaya bahawa ujian ini benar-benar untuk kita. Ya, kita perlu optimis dalam menghadapi segala kemungkinan. Selagi Allah belum mahu menjemput kita. Selagi itu kita masih punya peluang yang luas untuk terus berusaha melawan penyakit.


Mungkin jika kita kuat kekal lebih setahun… jika tidak mungkin tak lebih lima bulan. Yup..
bergantung pada kekuatan diri kita sendiri. Semoga Allah mengurniakan kekuatan kepada kita untuk menghadapi segala kemungkinan. Sebab tiada siapa yang mampu menolak takdir daripada Allah. Cuma bagaimana kita mencari jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah dan mencari cara yang terbaik.


20140918

When I was a kid - Periuk hitam legam

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:14 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Saya telah diajar oleh mak dan nenek tentang mencuci pinggan mangkuk di bilik air. Sebab saya masih kecil… jadi saya membasuh sambil duduk di bangku. Saya mula belajar memasak sejak berumur lapan tahun. Saya diajar cara-cara memasak air… melihat mereka memasak.
Semasa berumur sepuluh tahun, kami tidak lagi tinggal serumah dengan nenek, kerana ibu bapa telah membli sebuah rumah teres tiga bilik. Pada hujung minggu jika ibu saya yang semasa itu bertugas sebagai jururawat di Hospital Sultanah Aminah, saya akan menggalas tanggungjawabnya untuk memasak dan mengemas rumah semampu saya.

Masih ingat lagi pelbagai peristiwa suka duka semasa saya ditinggal dengan dua adik saya yang masih kecil. Seorang berumur lapan tahun dan seorang lagi berumur tiga tahun. Bila lapar saya akan memasak nasi dan menggoreng telur. 

Kadang-kadang buat nasi goreng Adabi terhangus, terkadang terlebih minyak. Tapi masa tu kami makan je apa yang ada. Dalam peti sejuk sentiasa ada makanan frozen supaya senang saya nak masak.

Pernah satu ketika saya membakar roti menggunakan toaster. Entah kenapa masa tu saya nak buat eksperimen. Saya dah siap-siap letak marjerin terlebih…. Tiba-tiba blackout. Masa tu saya tak pandai nak naikkan suis utama tu. Jadi saya diam-diam je la. Takkan nak mintak tolong adik lelaki saya tu… dia pun belum cukup tinggi masa tu. Mana lah sampai nak on kan semula suis utama tu…
Kepala dah naik pening fikir macam mana nak buat… perut dah lapar nak masak nasi tengahari macammana saya fikir….
Saya tak pernah guna periuk biasa untuk masak nasi. Selama yang saya tahu kena masak guna rice cooker elektrik. Sadisnya bila saya fikir balik. Sebab saya tak tau langsung macam mana cara nak masak nasi atas dapur. Masa mak masak saya tak pernah pulak tengok.

Aduhhhhhh….
Akhirnya terpaksalah jugak masak nasi atas dapur guna periuk biasa. Saya pun sukatlah air macam biasa. Tapi bila dah jerang atas dapur api saya memang cuak sangat. Api saya pasang besar masa tu. Tak tau macam mana bentuk nak api besar ke api kecil ke… Memang sangat serabut masa tu.
Lepas tu…. Amik kau… bau hangit seluruh dapur.

Alamak!!!!!!!! Saya tengok nasi dah perang, dengan asap seluruh dapur.
Berderau jugak darah saya masa tu…. Bukan pasal fikir dapur tu… tapi fikir periuk nasi tu dah melekat dengan kerak-kerak nasi hitam pekat melekat kat dinding periuk.
Saya dah buang nasi yang hangit tu.. terus buang sampah masa tu jugak. Kalau tak, mestilah nak tunggu penuh baru lah nak buang. Itu pun asyik saya je yang selalu kena buang sampah.

Saya sental periuk tu dengan bersemangat sekali. Tapi.. masih tak hilang jugak kerak hitam kat periuk tu. Dalam pun hitam, kat luar pun hitam jugak.
Akhirnya saya ambil keputusan untuk sorokkan periuk comot tu dalam setor. Lepas tu saya tak masak la… Saya Cuma buat sambal telur je. Masa mak abah balik mereka Tanya saya kenapa blackout. Saya cakap tak tau. Takut kena marah pasal buat eksperimen kat toaster tu. Lepastu… seramnya pasal periuk mak dah hitam legam tu takut kena marah.

Masa umur saya dah 20 masa kemas setor lepas pindah semula ke JB dari Pontian, barulah jumpa semula periuk comot tu….. hehehhehe….


Tapi masa tu mak dah tak marah pun. Periuk tu pun dah dibersihkan dan dah digunakan semula dah pun. Bila ingat-ingat semula…. Sebenarnya saya takut sangat kena marah dengan mak. Sebab mak garang sangat. 

Kenapa lebih mudah bersekedudukan daripada berkahwin?

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:12 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Pada zaman ini hal yang danggap pelik sudah menjadi biasa. Perkara yang dianggap taboo pun dah diterima dalam masyarakat kita. Entah mengapa keadaan ini menjadi semakin berleluasa…. Kita lihat dimana mana saja anak muda tidak kira remaja dan ada juga yang sudah berumur pun melakukan hal yang sama.




Perkara ini dahulunya dianggap sangat memalukan keluarga. Namun kini, keadaannya seperti biasa. Tiada membawa apa masalah selagi masalah besar belum berlaku.



Hari ini berapa ramai pasangan yang tidak berkahwin lebih gemar tinggal bersama dan berkelakuan seperti pasangan suami isteri. Mungkin tidak perlu bersusah payah mendaftar perkahwinan. Mungkin juga tidak perlukan komitmen yang tinggi dalam menjaga amanah daripada Allah. Mungkin juga pasangan ini tidak mampu mengadakan majlis yang dirasakannya terlalu mahal. Mungkin juga untuk sekadar berhibur.

Ramai remaja juga kini berani untuk melarikan diri dan tinggal bersama pasangan masing-masing. Mereka berpendapat kebahagiaan dapat dikecapi apabila bersama orang yang dicintai apabila mereka dapat bersama-sama dalam keadaan yang tidak sah.

Mengapa ibu bapa seperti membiarkan hal ini berlaku? Adakah ibu bapa sebenarnya tidak mengetahui akan perbuatan anak mereka? Atau ibu bapa tahu akan apa yang berlaku namun tidak mampu lagi untuk menasihati apatah lagi untuk menghalang perbuatan ini daripada terjadi?

Dan apa yang pelik tapi benar, mengapa mereka sanggup untuk bersekedudukan tanpa ikatan yang sah. Adakah mereka tidak pernah berfikir penghujung perjalanan hidup mereka?
Ada yang kata… .”Jika pernikahan pun boleh berlaku perceraian… jadi mengapa kami perlu bernikah jika sampai masanya kami bercerai juga?”
Mengapa mereka masih mahu menolak kebenaran dengan cara yang salah? Mengapa ada yang sanggup mempertaruhkan kehormatan diri kononnya demi insan yang dicintai secara terang-terangan hal yang salah? Adakah mereka nanti tidak akan merasa malu jika mereka akhirnya berpisah dan mencari pula pasangan hidup yang lain? Adakah semudah itu meletakkan maruah hanya dengan berkata dan bercerita tentang hal-hal lama? Adakah mereka akan bercerita kisah silam mereka?

Mengapa mengapa mengapa diri sendiri sanggup untuk membiarkan kezaliman itu dan menerima kezaliman itu tertanggung pada diri sendiri? Jika pasangan berkahwin apa sahaja yang dilakukan menjadi pahala dan keberkatan. Tetapi bagaimana dengan pasangan yang tak berkahwin ini? Segalanya menambahkan dosa.

Tidak kira remaja atau semua manusia di dunia ini… janganlah pedulikan kata-kata manusia lain dalam menegakkan suruhan Allah. Buatlah yang sekadar semampunya jika itu saja kemampuan kita. Lakukanlah sebaiknya untuk mendapat keberkatan dalam hidup kita. Pahala kita cari dan kita fikirkan ke mana kita halakan anugerah hidup yang Allah beri pada kita.






Jangan salahkan orang lain. Kita dikurniakan akal. Kita fikirkan jalan sebaiknya. Kita boleh bernikah biarpun pada pandangan orang kita terlihat miskin. Itu lebih baik daripada kita bersekedudukan tanpa nikah. Katakanlah berlaku perceraian, kita punya hak untuk mendapatkan bahagian untuk diri sendiri. Kerana itu kita tidak dizalimi. Itulah sebabnya mengapa Islam mewajibkan pernikahan pada pasangan. Selain memelihara kehormatan seorang wanita, ia juga mengangkat darjat wanita itu secara tidak langsung. Perkara ini perlu difahami bukan sekadar sebab yang bersifat sementara kerana yang menanggung akibat itu adalah wanita.



Diharap wanita tidak kira umur perlulah berfikir secara bijak dalam membuat sebarang keputusan. Tidak salah kita berkawan dengan sesiapa saja.. namun pastikan diri sendiri tahu memilih antara yang baik dan yang merosakkan diri sendiri.



Kata orang taubat itu boleh dilakukan pada bila-bila masa. Namun…. Kematian juga datang pada bila-bila masa. Kita sendiri tidak tahu ajal kita bila. Hari ini kita masih mampu memberi senyuman pada orang lain. Belum tentu esok kita dapat menghadiahkan senyuman lagi….. Perjalanan hidup ini terlalu singkat untuk kita melakukan hal yang merosakkan diri kita. Kita sendiri belum tahu azab yang akan kita tanggung di akhirat sana. Entah kita mampu atau tidak…. Allahua’lam.


20140917

Cerita cuti sekolah

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:42 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Masa cuti sekolah ni ramai yang ambil peluang untuk jalan-jalan dan melancong di serata dunia. Ada juga yang tak kemana-mana pun. Ada yang habiskan masa depan laptop dengan wifinya. Ada juga yang menghadap tv sepanjang hari sambil makan, baring dan bermain video game dengan PSP tak kurang jugak ada yang main Play Station Xbox tak pun bangga dengan jenama baru Play Station 3 yang dibeli bulan lepas. Tak kurang jugak yang jalan-jalan secara berjemaah dengan kawan-kawan round Bandar KL. Oh… mungkin jugak tengah cari gadis atau lelaki yang ada iras-iras macam Ewal student AF2014.

Terkadang duit dalam poket takde la sampai lima puluh not pun. Tapi yang penting ada gaya. Bermula dari rambut sampai ke kasut. Semua benda kena nampak up to date. Ye lah.. sekarang ni tengah gaya hipster. Dengan yang perempuan berpakaian legging ketat macam seluar sarung nangka. Baju labuh tutup punggung cover dengan kemeja jeans biru. Tudung pun sekarang dah pakai selendang gulung-gulung. Tak kurang juga ada yang pakai tudung empat segi. Spec besar macam Nuha AF2014. Siapa lagi nak jadi ikon? Yang lain macam Najwa Latif pun tak pandai sangat berfesyen. Takkan nak tiru macam ikon Yuna pulak? Kalau nak cakap ikon macam Elfira Loy pun, rasanya beliau pun tak la berpakaian yang sangat static macam Wak Doyok. Dan remaja lelaki pun takkan mampu nak bergaya ala-ala Wak Doyok sebab benda-benda macam tu panas kot. Er…. Misai macam A.Galak tu ada sesiapa mampu ke nak bela?? Kan…





Dalam masa berjalan dengan kawan-kawan borak kosong. Sebenarnya belum tahu pun apa tujuan nak keluar hari ini. Cerita pun tak ada motif. Gelak gelak macam tengah cerita sesuatu yang happening, padahal langsung tak ada bahan pun. Senang citer no point untuk cerita. Bercerita naik eskelator.. turun eskelator… tak sedar-sedar dah habis semua tingkat dilalui dan dah nak masuk tiga kali dah lalu tempat yang sama. Bila perut dah mula lapar baru perasan yang masing-masing dah mengukur kawasan lebih dari lima kali. Itu contoh bagi yang keluar semata-mata nak jalan-jalan habiskan masa dengan kawan-kawan. Kalau yang ada tujuan pun lebih kurang, lepas tengok movie sama-sama… kemudian pergi makan. Lepak lah kat mana-mana pun kedai, lepas makan bercerita panjang. Bercerita macam takkan jumpa lagi lepas tu,… lepas satu kisah… bukak kisah lain.. cerita gossip tak kira lah perempuan … tak kira lah lelaki. Kemudian bila gelak, bagi semua mata yang ada tengok group. Tengok sampai kenal satu persatu. Macam tak ada apa-apa yang berlaku.


Kalau yang parents hantar balik kampong pulak, setiap hari mata tak lekang dengan android dan media social. Sampai atuk nenek naik muak asyik tengok cucu-cucu menghadap gadget masing-masing. Padahal kalau balik kampong atuk nenek menunggu cucu menolong meringankan kerja di dapur. Mencari keseronokan aktiviti luar dengan memancing, menangkap ikan, memberi makan ayam, membasuh pinggan, mengemas rumah. Ye la… nak balik kampong pun bukan selalu dapat balik. Atuk nenek dah lama senyap sunyi asyik berbual berdua… terkadang nenek atau atuk pun dah tinggal sendirian. Ingat kalau cucu-cucu balik boleh la berbual panjang. Tapiiiiiiiii….. Apa nak diharap kalau rumah sendiri pun tak buat semua tu, apa lagi nak ringankan tangan buat kerja rumah. Kelakar pulak kan…. Lagi pun kalau dah belasan tahun kan dah ada kawan sebaya yang lebih seronok, dan banyak cerita nak kongsikan.


Tapi masih juga ada yang bercuti di kampong dan menolong atuk nenek. Itu pun yang mana masih ada keluarga di kampong. Kalau keluarga semua dah dibandar lain pula ceritanya. Bila semuanya dah ada dibandar macam dah taka da beza. Tapi ada jugak yang bawa anak atau cucu melancong, atau pun bercuti di Cameron Highlands, sebab kawasan peranginan tu masih sejuk kalau nak dibandingkan tempat lain. Sekurang-kurangnya boleh la spend time dengan semua ahli keluarga. Ada juga yang bawa keluarga makan malam tak kurang juga ada yang buat kenduri keluarga.
Tapi yang menghabiskan masa di shopping mall paling ramai sebenarnya. Masing-masing jalan dengan gadget di tangan… sambil tersenyum tersipu-sipu, mata melirik tengok yang berlainan jantina. Yang perempuan menggedik ketawa manja, buat-buat manja. Yang lelaki pula usha semacam konon-konon mereka sedang memerhatikan gadis-gadis. Padahal mereka saja nak kasi line panas. Konon buat gadis-gadis yang tersengih-sengih jatuh cinta.
Hehehe,….. comel kan cinta remaja???

Ada dua jenis gaya anak remaja yang baru naik. Satu bentuk macam gaya Bandar. Satu bentuk lagi macam gaya kampong. Tapi gaya kampong ke gaya rempit eak? Dalam bergaya dua jenis tu pulak ade lagi yang ikut style band artist korea, tapi gaya punk skinhead atau punkrock jangan cakap tak wujud. Gaya tu masih ada Cuma tak masuk area Bandar. Selagi ada yang masih kekal dengan identity macam tu, selagi tu lah masih akan ada gaya pelik-pelik dari seluruh dunia. Cumanya takde plak la penah tengok remaja pakai style Bob Marley buat masa ni..


Yang nama pun cuti sekolah…. Dah menjadi kebiasaan, cuti sekolah cuti buku cuti lah cerita pasal sekolah. Cuma yang tak habis adalah cerita tentang siapa Si Kacak yang pandai menari HipHop.. Si Putih melepak kelas A.. Gossip terkini pasal penyanyi hebat di sekolah dan blablabla… Yang pasal tu semua tahu… walaupun tak pergi sekolah. Sebab media social terlalu besar sekarang… ada yang buat group dalam whatsapp, twitter, Line atau WeChat…. Belum lagi yang sembang dengan KaKAoTalk. Semuanya advance… Cuma tak ada pulak cerita pasal kerja-kerja sekolah. Yang itu masih jadi isu besar yang sampai sekarang blum dibongkarkan.  


Ada jugak yang bangun pagi-pagi dah mandi dalam kolam renang kelab. Ibu bapa sibuk bekerja tak pernah nak ambil cuti nak bawa anak-anak. Kadang-kadang keluar dengan kawan-kawan pun lagi best. Tak beli apa pun takpe. Yang penting dapat berbual dengan kawan. Maklumlah, kawan-kawan dah jadi macam parents kedua paling mesra. Nak buat macam mana jugak???? Takkan nak salahkan anak-anak lagi… sebab ibu bapa sangat sibuk dengan kerjaya masing-masing. Cuti sekolah pun banyak dalam setahun. Gaya hidup makin meningkat. Anak pertama ada yang nak gadget terkini. Dah belikan gaget baru, anak kedua pula minta yang sama. Jadi ibu bapa betul-betul ikat perut. Kalau anak semua nak pakai gadget macam mana???? Tak tergamak kan??? Kalau tak bagi merajuk pulak. Kalau tak bagi apa yang kita ada… Susah betul nak explain… Semua nak dipenuhi.. Nak bagi kemudahan.. Dalam pada kemudahan pun kadang-kadang macam terlebih bagi sampai jadi kehendak.



Sekitar cuti sekolah dah tak nampak begitu indah. Terasa sepi sebenarnya bila masa yang ada tidak diisi sepenuhnya. Kadang-kadang terfikir bagaimana sang penganggur boleh betah untuk tidak melakukan apa-apa. Mungkin sang penganggur terhormat. Kalau yang hidup sebatang kara, mungkin takkan lah jadi begitu. Dunia hari ni bukanlah dunia yang tak menggunakan wang ringgit. Sistem kapitalis dah lama mengaar manusia untuk menyembah duit lebih daripada mengenal Tuhan. 

20140910

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:59 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
PERKATAAN YANG WUJUD DALAM HIDUP AKU SEKARANG ADALAH 

MENYAMPAH

DAN 

BENCI!!!!!!!

20140815

MeNGaPa HaTi MaNuSiA MuDAh BeRuBAh??

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:45 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


RAMAI hamba Allah yang mengeluh: “Alangkah cepatnya hatiku berubah”. Sekejap kuat membara sengatan iman di hati, tetapi lama kelamaan pudar juga oleh sengatan syahwat yang berbisa. Jika dulu bersemangat mengkaji dan mengamalkan Islam, kini semangat itu menjadi surut disebabkan kesibukan dunia yang tak ada penghujungnya.

Antara tanda punca kelemahan iman seorang hamba yang menyebabkan dia tersungkur di lembah dosa ialah:

# Ibadat tidak berkualiti. Sesiapa yang berasa dirinya jauh daripada Tuhannya, terseleweng daripada jalan-Nya ataupun berhenti terlalu lama dalam permainan nafsu syahwatnya, kembalilah semula ke jalan Allah supaya dia dicintai Allah.

Bawalah dua bekalan asas iaitu ibadat wajib dan sunnah. Mungkin ketika iman lemah dia tidak sama sekali meninggalkan kewajipan tetapi ibadatnya itu kurang berkualiti dan sedikit jumlahnya. Padahal, iman diukur menurut amalan wajib dan sunat yang boleh melahirkan jiwa hamba dekat kepada Allah.

Rasulullah SAW bersabda dalam hadis qudsi yang bermaksud: “Allah berfirman: Tidaklah seorang hamba-Ku mendekatkan diri kepada-Ku dengan sesuatu yang paling Aku cintai selain daripada kewajipan yang Aku fardukan kepadanya. Dan hamba-Ku itu sentiasa mendekatkan diri kepada-Ku dengan ibadat sunnah sehingga Aku mencintainya.” (Hadis riwayat al-Bukhari). Ramai hamba Allah yang tertipu dengan amalannya sedangkan ia hanyalah umpama debu pada pandangan Allah.

# Hati yang tidak khusyuk. Awal kerosakan amal ialah hati yang tidak dapat menghadirkan khusyuk. Penyakit itu akan bertambah teruk apabila ia meninggalkan karat kemalasan ketika beribadat. Berjumpa dan berhubungan dengan Allah tanpa wujud perasaan seolah-olah kosong dan hampa. Dia melakukannya sekadar mendirikan kewajipan saja, tetapi tiada kemanisan ibadat.

Khusyuk hanya diperoleh dengan jalan mujahadah. Punca hilangnya khusyuk ialah hati terlalu keras. Cara melembutkan hati ialah dengan melemahkan nafsu. Sahabat membiasakan diri dengan sujud yang panjang pada akhir malam seperti mana sunnah yang diajarkan Rasulullah SAW.

Baginda memanjangkan sujud dalam solat malamnya selama kurang lebih membaca lima puluh ayat al-Quran, begitu juga ketika rukuknya. Saat paling dekat seorang hamba kepada Allah ialah ketika dia sujud. Ia mampu melembutkan hati dan mengubat jiwa yang tenat tanpa iman.

# Berlebihan dengan perkara yang mubah. Bercuti boleh meredakan ketegangan, menjamu selera dan membeli-belah baik untuk mengubat kebosanan, memakai pakaian yang indah dan mahal tidak dilarang, membeli perhiasan dan apa yang menyukakan hati boleh melahirkan kesyukuran kepada nikmat Allah Taala.

Akan tetapi, perkara sebegini kadang-kadang membuat kita leka. Jika berlebihan segala aktiviti untuk memanjakan diri, dibimbangi akan melemahkan semangat perjuangan. Mengaburkan mata dan hati yang celik dan akhirnya larut dalam kesibukan dunia hingga melupakan akhirat.

# Tidak menghadiri majlis ilmu. Manusia mudah lupa dan hilang pedoman hidupnya, tidak jelas matlamat, arah dan tujuannya. Siapa dirinya, berasal dari manakah dia, mahu ke mana dan apa yang mahu dicapainya?

Semua itu memerlukan jawapan yang pasti tetapi manusia yang lemah iman sudah kehilangan matlamat hidupnya. Untuk mendapatkan kembali pedoman hidupnya supaya tidak tersalah jalan, dia perlukan hidayah iaitu ilmu Allah.

# Mengalami gejala kesedihan dan kerisauan berlebihan. Apabila iman menipis, lupa kepada Allah, akan lahirlah perasaan sedih, susah hati dan murung. Benarlah firman Allah Taala yang bermaksud: “Hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang.”

Mengingati Allah maksudnya ingatan yang membawa kepada kegembiraan. Gembira dengan takdir-Nya, reda dengan jalan hidup yang dipilih untuknya, untung rugi harta, susah senang kehidupan kerana manusia lahir ke dunia dengan senario yang termaktub di Lauh Mahfuz.

Setiap mukmin memiliki hati yang mampu berbisik mengenai keadaan imannya, siapakah yang paling mengetahui diri kita melainkan Allah Taala dan diri kita sendiri.

20140810

Cucur Udang

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 8:58 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Cucur udang ni sekali dengar teringat kat kedai2 yang selalu jual kosong tapi besar kemain. Udangnya dengan kulit dan keras. Cecah pulak dengan air lada takpun sos cili.... hurmmmmm tentu ada yang tengah membayangkan cucur udang ni...

Tapi nak citer yang cucur udang saya buat ni menjadi kegemaran suami. Errrrr... sebabnya saya suka letak udang yang besar sebijik sebijik. 

RESEPI CUCUR UDANG SHIROI
=========================
Bawang merah - potong dadu
Kentang - potong dadu
Daun kuchai - potong panjang2
Udang putih yg dah kupas kulit
Garam
Perasa
Tepung gandum
Telur

Cara nak buat macam biasa nak buat cucur.
Gaul kan tepung gandum.. telur.. garam.. dan perasa sekali... dan diadun dgn air.. jgn terlalu lembut atau cair...
Pastu masukkan semua bahan tu...

Kalau nak lagi boleh tambah jagung.

Kemudian dah boleh goreng sampai garing.
Angkat dan tos...
Boleh terus dimakan dengan sos cili Life or sos colek.

Cubalah!!!

Kalau saya masak .... merajuk pun suami boleh habiskan sorang2.

20140803

Mari Kawal Harga Petrol

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:51 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

PRICE CONTROL - Idea dari :
Profesor Dr. Zulkifly Ngah.

kalau betul.....why not try?.....

Tolong baca sampai habis.
Buah fikiran yg sangat baik.
Mari kita renung dan fikir. fikirkan.
kemudian kita lakukan.

Idea yang sangat menarik?
Tapi adakah ianya berkesan?
Nampaknya menjelang tahun depan harga petrol akan menghampiri RM 3.00.
Mahu supaya harga petrol turun?

Kita perlukan satu tindakan bijak dan bersepadu.

Profesor Dr. Zulkifly Ngah menawarkan idea bagus ini.
Ianya LEBIH BERKESAN berbanding kempen jangan beli petrol pada hari tertentu' yang dilakukan pada April atau Mei lalu. Syarikat minyak hanya akan mentertawakan sebab mereka tahu dengan tidak membeli petrol, kita akan menyusahkan diri sendiri. Ia lebih menyusahkan pengguna sendiri berbanding penjual.

Tapi, tak kiralah dari siapa idea ini yang mencadangkan pelan yang benar-benar berkesan.Sila teruskan membaca dan ambillah bahagian dalam rancangan ini.

Mengikut kenyataan dari negara-negara pengeluar minyak anggota OPEC harga seliter petrol adalah semurah 89 hingga 95 sen sahaja. Tetapi syarikat-syarikat pembekal minyaklah yang mengaut keuntungan besar dari situasi sekarang ini.

Kita sebagai pengguna perlukan tindakan agresif untuk 'mengajar' mereka bahawa PEMBELI juga ada kuasa untuk yang mengawal harga, bukan penjual sahaja.

Dengan harga petrol yang naik begitu tinggi sekarang ini, kita pengguna perlu bertindak segera. Satu cara yang disarankan untuk menurunkan harga petrol ialah dengan memberikan tamparan "market leader" industri berkenaan, iaitu dengan tidak membeli petrol dari penjual tertentu. Ini dapat kita lakukan tanpa menyusahkan diri kita sendiri.
Ideanya begini :-

Untuk sepanjang tahun ini, JANGAN beli petrol dari TIGA SYARIKAT
MINYAK TERBESAR DIDUNIA iaitu

1) ESSO/MOBIL
2) SHELL
3) PROJET

Tiga syarikat gergasi inilah yang sebenarnya mengawal harga runcit petrol dan mengaut keuntungan untuk diri mereka sendiri.

Jika mereka tidak merasa penjualan petrol mereka menurun secara tiba-tiba sedangkan pesaing mereka akan terus maju, mereka akan mula menurunkan harga. Dan jika mereka berbuat demikian yang lain akan turut serta. Tetapi, untuk kaedah ini memberi kesan, kita kena memberitahu berjuta pembeli ESSO MOBIL,SHELL dan PROJET.

Ia sangat mudah dilakukan. Saya akan terangkan disini caranya:-

Saya menghantar mesej ini kepada ramai orang.Jika setiap kita
menghantar kepada sekurang2nya 10 orang atau lebih (30 x 10 = 300)?
Dan 300 orang ini hantar kepada sekurang2nya 10 orang atau lebih (300
x 10 = 3,000)? dan seterusnya. Sebaik mesej ini sampai kepada generasi

penerima yang ke 6, ia sebenarnya telah disebarkan kepada lebih TIGA JUTA pengguna petrol. Sekali lagi, apa yang perlu anda lakukan ialah :

1) Menghantar mesej ini kepada 10 orang atau lebih, itu saja.
2) Berhenti dengan serta merta membeli petrol dari ESSO/MOBIL, SHELL dan PROJET.

Itu sahaja.....

Berapa lama ia akan berlaku? Jika setiap kita menghantar email kepada 10 orang dalam satu hari, semua 3 JUTA orang akan dapat dihubungi dalam masa 8 hari sahaja.

Bertindak skrg, jangan sangka anda tiada kuasa, bertindak secara bersama. Ia pasti akan membuahkan hasil.
Jika anda terima saranan ini, sila sebarkan mesej ini. 
TOLONG KEKALKAN KOMITMEN ANDA SEHINGGA MEREKA TURUNKAN HARGA DALAM LINGKUNGAN 80 SEN SELITER.
Mudah saja, anda cuma perlu....... ......

1. Forwardkan mesej ini kepada kawan-kawan dan kenalan,
2. Beli petrol dari PETRONAS , dan CALTEX sahaja .....jauhi diri anda dari stesyen petrol ESSO/MOBIL, SHELL dan PROJET.

20140624

Lara Hati

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 8:59 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Aku ni nampak tak jujur ke?
Terkadang aku menangis sendiri.... walaupun air mata itu terlalu mahal... tapi apalah ertinya bagi orang yang tidak mengerti dan memahami...

Terkadang silap sedikit... lain pandangan..
Tertampar dengan bahasanya.. tercarik hati dengan kata2nya... terkadang bukan terniat pun aku berkata.. tapi lain pula yg dimaksudkannya.. kalau dah lain mungkin tak mengapa... habis bergunung sindirannya.. habis segala kata2 menghunus ke dada....

Mohon mengerti.. aku benar benar terasa.
Niatku ingin bergembira..
Salah sedikit.. dikira berjuta...
Terkadang berasa kesal membuka bicara...

Benar hidup umpama roda..
Tapi aku juga punya bicara..
Yg terkadang tak mampu diungkap
Dan kau baca...
Belum sempat aku bercerita
Kau dah buat andaian kau kita tepat belaka
Manakala aku terpaksa terima telahan yang tak ku tak minta
Entah mengapa hati ini terkadang benar2 terluka
Dek kata2 yang sia sia

Jika engkau mengertiku
Tak perlu ungkap kata begitu
Kerna aku tetap aku!!

20140611

ZALNAS - Indah Khabar dari Rupa

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 2:12 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Lebih sebulan yang lalu saya dan suami ke Zalnas untuk menyewa teksi bagi menampung pendapatan kami sebagai pendapatan sampingan dan janaan wang tambahan. Kami telah beruang kali ke sana untuk mendapatkan kepastian akan kereta sewa yang akan kami gunakan.

Pihak yang menguruskan mengatakan semuanya OK dan berjalan dengan lancar dan kereta dalam keadaan yang amat baik sekali. (Terdapat penggunaan amat dan sekali dupaya lebih jelas kata kata menunjukkan bahawa keadaan kereta itu berada dalam keadaan yang sangat sempurna!).

Setelah pembayaran sewa dibuat... pihak Zalnas berjanji untuk menyempurnakan perkhidmatan penyelenggaraan enjin memandangkan kereta tersebut katanya telah lama tidak digunakan. Dan sebelum ini digunakan menggunakan gas ngv.

Kemanisan memandu dan mendapatkan penumpang hanya bertaan selama 2 hari saja.. di mana selepas itu kereta tersebut mengalami masalah pada enjin coil menyebabkan penyaman udara tidak berfungsi dan menjadi panas. Kami minta pihak zalnas mengambil semula teksi yang kami sewa ini.
Baru 2 hari guna dah jadi macam ni.. siapa boleh tahan...

Selama lebih seminggu kami menunggu teksi ini siap dibaiki. Apabila kami bertanyakan hal ini.. sepi.. sini tolak sana.. sana tolak sini... lalu kami mencari kedai yang menyenggara teksi kami itu.. setelah bertanya kepada tauke disitu.. beliau menyatakan pihak zalnas tidak membuat bayaran lagi kepada kedai mereka. Jadi mereka tidak mahu melanjutkan persiapan kereta itu.. kami maklum.. takkan la nak buat cantik2 kalau bayar pun belum..

Bila kami lanjutkan pada pihak zalnas... pihak zalnas buat kami macam bola. Ditolaknya ke sana.. ditolaknya ke sini.. seolah olah tiada penyelesaian bagi masalah ini. Takkan la kalian tak boleh nak bayar.. duit kami dah bagi.. kereta bermasalah kalian buat naya pada kami. Ape ni!!!!

Memang kami mulanya agak berlembut memandangkan kami mahu kan penyelesaian dibuat dalam keadaan segera dan mengikut permintaan kami. Bayangkan kami terima keadaan teksi yang tidak sempurna... biarpun namanya sewa... sewa pun dibayar.. bukan benda FREE. Agak2la dalam berrusniaga.. kami bayar.. kamu beri keadaan yang teruk! Apa kejadahnya semua ni....

Kami masih lagi bersabar... kami menunggu lagi seminggu untuk mendapatkan teksi itu.. masa yang ada terbuang begitu saja.. fikirkan nak dapatkan pendapatan sampingan.. tapi tak selesai... Selepas seminggu kereta itu siap dek sebab nak tunggu bayaran lewat daripada pihak zalnas.

Bila kami mula memandu.. keadaan kereta bertambah tambah teruk.. gear tak nak pegi.. i mean gear bermasalah pulak. Ape ni!!!! Kata dah baiki... tapi keadaan jadi lagi teruk.

Tapi kami masih sabar lagi ni.. marah dah memang marah.. tapi kami masih cakap elok elok pada pihak zalnas... kali ini kami beri amaran pertama.

Selepas kejadian itu pihak zalnas berjanji akan tukarkan kereta yang lain. Kami terpaksa tunggu lagi.. sebenarnya dah hilang mood dengan perangai pihak zalnas yang buat layanan macam ni pada kami.

Selepas 2 minggu kami menunggu... pihak zalnas hubungi suami untuk mengambil teksi lain memandangkan katanya insuran telah dihidupkan dan bla bla bla... sebenarnya kami dah letih dan sangst jelak dengan pihak zalnas!

Hari ni suami datang lagi ke sana seperti yang dijanjikan (janji manismu!!).... Ada bagi tayar botak!!

Agak agak la.. teksi ni nak dipandu setiap hari.. duit dah dibayar.. takkan la tau buat senggara minyak enjin je pihak zalnas oiiiii!!!!! Ingat kami ni tak tau apa2??? Ingat kami ni bodoh... main nak terima je apa yang kalian bagi dalam keadaan yang teruk. Apa ingat kami bayar pakai daun??? Petik petik petik... bayar???? Banyak tak banyak pun.. duit kami dah keluar kan. .. entah mungkin ada yang bergolok bergadai sebab nak daptkan teksi utk sewa bagi tampung kehidupan.. tapi pihak Zalnas amik mudah.. amik tak endah... wahhhhh!!!!

Kami dah rasa benar benar kecewa dengan tahap perkhidmatan pihak zalnas yang amat teruk ditambah lagi dengan sikap pekerja pekerja pihak zalnas yang seperti tak ada muka. Kami datang tidak dilayan. Wah.. anda ingat kami macam peminta sedekah menghadap anda.

Mungkin kami ni masih berfikir lagi.. kalau tidak kami akan suarakan menggunakan perundangan kerana kami benar benar merasa terhina dengan perkhidmatan dan tindakan kalian.

20140610

Ulangtahun Kelahiran

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:33 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Setiap kali meniti usia baru setiap tahun... usia semakin bertambah... Pertambahan usia menjadikan aku bersyukur dengan segala nikmat yang Allah telah berikan. ...

Apa pun ujian dan rintangan daripada Allah adalah cara untuk ku cuba mencari penyelesaian yang terbaik bagi setiap permasalahan..

Pertambahan usia menjadikan aku semakin matang dalam menilai sesuatu yang Allah berikan. Sama ada nikmat atau ujian.. ia penuh dengan hikmah dan pengertian yang aku perlu pelajari dan sesuaikan dalam hidupku. Semoga dengan kehadiran ulangan ujian daripada Allah... aku telah bersia untuk menghadapinya.. sama ada baik atau buruk pun aku perlu terima... supaya nanti aku jelas dapat menilai dan melaluinya dengan hati yang terbuka. .

InshaAllah. .. aku semakin kuat... ditambah dengan kehadiran insan tersayang di sisiku menjadikan aku kuat melalui segala ujian dan rintangan.

Usia mengajar aku untuk bersyukur dan terus bersyukur. Kerana usia bukanlah sesuatu yang perlu disia siakan.. usia ku kini semakin bertambah... Aku bersyukur apa yang Allah telah kurniakan untukku. Aku berdoa semoga hari hari yang mendatang lebih indah dan kami dapat lalui ujianMu dengan sabar dan tenang.

20140606

Menjelang exam

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:10 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Assalamualaikum. .

Harao kali ni dapat la tulis apa apa.. sebab da lama sangat sunyi.. lepas ni mmg promise nak bagi input2 berguna utk tatapan pembaca bl9g ni.. get ready..
Insha Allah saya akan luangkan masa untuk menambah koleksi pengetahuan berguna untuk anda. Kalau tak banyak.. yg penting ada ilmu yg kita boleh kongsikan bersama...
Tak gitu.....

Lepas buat durian crepe yg tak menjadi dulu.. sedarla akan diri ini bahawa saya memang tak mampu nak buat durian crepe.. mungkin bidang kreativiti saya bukan kat situ.. ape pun.. saya akan terus mencuba untuk menambah ilmu dalam memasak makanan dan resepi lain.

Memang seronok bila kita dapat menambah ilmu.. maklumla.. sifat manusia lumrah fitrahnya memang bersikap ingin tahu.. jadi.. sebagai manusia kita wajib mencari ilmu. Ilmu yang ada perlu dikembangkan dan dikuasai. Baru kita boleh dipanggil pakar. Pakar rujuk.

Tak gitu??? Ha.. ok.. ini dulu untuk momentum blog saya.

20140408

Motivasi Perubahan Paradigma - Prof M. Dr Azahari Ismail

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 8:33 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

20140307

THING THAT I HATE!!

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:10 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

1. Pagi2 lagi dah jena marah. Belum masuk rezeki dah kena marah.

2. Dimarah tanpa sebab yang pasti.. yang tak diketahui punca.. dan menjadi objek kemarahan.

3. Kena tuduh tanpa usul periksa.. dan tanpa bukti yang mengesahkan keberadaan di lokasi yang sepatutnya.

4. Mencari kelemahan sampai terlupa kelemahan diri.

5. Membuka aib (sesuatu yang memalukan diri sendiri) atau membuka aib orang lain.

6. Terlalu memikirkan masalah sehingga lupa penyelesaian.

Aku cuma manusia biasa yang pasti wujud kelemahan yang perlu dibetulkan. Aku memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar.

Peringatan bagi Isteri... jgn sampai nusyuz

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:58 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda mengenai dengan ganjaran bagi isteri yang mentaati suami dan menunaikan hak-hak suami yang diwajibkan ke atasnya yang bermaksud : “Apabila seorang perempuan telah mengerjakan sembahyang lima waktu, mengerjakan puasa pada bulan Ramadhan, memelihara kemaluannya, dan taat kepada suaminya, maka masuklah (ke dalam syurga) dari mana-mana pintu syurga yang dia kehendaki.”
(Hadis riwayat ath-Thabarani)

Berdasarkan penjelasan di atas, maka jelaslah bahawa Islam memerintahkan seorang isteri itu untuk menunaikan hak-hak suami yang diwajibkan ke atasnya, antaranya mentaati suami. Isteri yang tidak taat pada suaminya bererti dia tidak menjaga hak suami dan perbuatannya itu boleh membawa kepada nusyuz.

Nusyuz bererti keluar dari ketaatan. Para ulama asy-Syafi‘eyah mentakrifkan nusyuz seorang isteri ialah keluar dari (melakukan) ketaatan yang wajib terhadap suaminya.

Terdapat tujuh perkara yang menunjukkan ketidaktaatan kepada suami yang dianggap nusyuz itu ialah seperti berikut:

Pertama : Keluar dari rumah tanpa keizinan suaminya. Terkecuali daripada keadaan ini apabila isteri keluar berjumpa qadi untuk menuntut hak, mencari nafkah apabila suami tidak berkemampuan memberi nafkah kepadanya, meminta fatwa atau hukum jika sekiranya suaminya bukan seorang faqih dalam bidang agama.

Jika seorang isteri meminta izin untuk keluar rumah menziarahi kedua ibu bapanya atau ingin melihat jenazah ibu atau bapanya atau anaknya (yang tidak tinggal bersamanya), maka suami berhak untuk tidak mengizinkan. Walau bagaimanapun dalam hal ini, adalah lebih utama jika suami mengizinkan isteri.

Peristiwa ini pernah berlaku dizaman Rasulullah SAW apabila seorang suami tidak membenarkan isterinya keluar rumah tanpa izinnya semasa beliau bermusafir. Walaupun kematian ayah wanita tersebut, Nabi SAW tidak membenarkan wanita itu keluar rumah untuk menziarahi jenazah ayahnya. Oleh kerana ketaatan wanita ini maka Nabi SAW menjelaskan bahawa Allah SWT telah mengampunkan dosa ayah wanita tersebut.

Kedua : Enggan mengikut suami berpindah ke negeri lain tanpa ada keuzuran yang dibenarkan syarak seperti isteri sakit atau perjalanan menuju ke negeri tersebut tidak aman atau suami berpindah ke negeri yang ditimpa wabak atau taun.

Ketiga : Tidak membukakan pintu untuk suami masuk ke rumah atau ke bilik dengan tujuan menegahnya daripada masuk ke dalam rumah atau bilik.

Keempat : Tidak menyerahkan diri pada suami (ketika suami berhajat kepadanya) tanpa ada keuzuran seperti sakit. Setakat malas atau letih bukan alasan yang menasabah.

Kelima : Tidak mengendahkan panggilan suami kerana sibuk dengan keperluannya.

Keenam : Isteri mendakwa suaminya telah mentalaknya sedangkan dakwaan tersebut adalah palsu.

Ketujuh : Isteri merahsiakan perhubungannya dengan lelaki lain, selalu chatting, talipon dan hantar pesanan ringkas tanpa pengetahuan suami untuk berseronok-seronok dan menceritakan aib suaminya. 

Sahabat yang dimuliakan,

Para fuqaha bersepakat mengatakan bahawa isteri yang nusyuz terhadap suaminya hukumnya adalah haram, bahkan dia dilaknat kerana nusyuznya itu kecuali jika dia bertaubat.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Apabila suami memanggil isterinya ke tempat tidurnya lalu isteri menolak untuk pergi (kepada suaminya), malaikat melaknatnya (isteri) sehingga (masuk) waktu pagi.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Peringatan untuk ku

20140305

Mutiara Kata Dari Ustaz Pahrol Mohamad Juoi :

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:37 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post


Jika tidak mampu menangis kerana dosa... jangan pula sampai ketawa dengannya!

Mudah-mudahan kita tetap mengamalkan akhlak Rasulullah ketika menegur orang yang tidak berakhlak dengan Rasulullah... kerana begitulah yang ditunjukan oleh Rasulullah sendiri ketika menegur orang yang tidak berakhlak kepadanya! (sekadar satu renungan buat kita sesama umat Muhammad SAW.)

Jangan sampai apa yang kita 'tidak ada'  menghalang kita menghargai apa yang kita ada!

Dosa itu satu yang meresahkan hati kita. Jika kita resah besar kemungkinan banyak dosa. Kita harus jaga hati orang sebagaimana kita jaga hati kita supaya bersih. Hati yang bersih dapat buat pilihan yang baik.

Apabila hati bersih, wajah akan kelihatan jernih. Bukan kecantikan yang menambat hati, tetapi kebaikan itulah yang menambat jiwa. Kebahagian bukan milik manusia yang cantik walaupun sering digambarkan demikian... Kebahagian milik manusia yang baik, itulah kenyataan!

Siapa yang lebih menyayangi, dialah yang paling banyak memberi. Justeru, ibu lebih menyayangi anak... kerana ibu lebih banyak memberi berbanding anak.
Dan di atas segala-galanya, Allah jualah yang Maha Penyayang justeru pemberian nikmat yang tidak mungkin dapat dihitung. Sesiapa yang mengaku sayang, meluah cinta harus bermuhasabah sejauh mana dia telah memberi - perhatian, kemaafan, doa, pertolongan, masa dan pengorbanan. Siapa yang paling cinta dialah yang paling banyak memberi!

Kita semua ialah orang 'berada' selagi berada di dunia. Kita sentiasa 'ada' untuk memberi, kerana Allah sentiasa memberi untuk kita boleh memberi!
Dengan doa, kita mengharap sebaik takdir. Dengan usaha kita melaksanakan sebaik tadbir. Tadbir yang baik akan menggamit takdir yang baik... Allah tidak akan mengecewakan hambaNya.

Terimalah ketidak sempurnaan pasangan kita sebagai satu 'kesempurnaan' dalam berumahtangga. Kekurangan, kelemahan dan kesalahan sesungguhnya membuka peluang untuk redha, sabar dan memaafkan. Sidia adalah 'alat' Allah untuk mendidik kita!

ketika kita inginkan doa dimakbulkan dengan cepat... tidak terlambat, sebaliknya Allah dengan kasih sayangNya akan memakbulkan doa itu pada ketika yang TEPAT!

Ya Allah, kurniakanlah kami sifat ramah mesra, kerendahan diri dan ketulusan budi di alam NYATA... bukan di alam maya.

Di kejauhan kelihatan seolah-olah segalanya kerana cintakan Nabi, namun bila didekati... rupa-rupanya hanya kerana kepentingan duniawi. Hasad menjadi lebih buruk, apabila berhujahkan agama!
Melakukan ketaatan kerana cinta lebih indah daripada melakukannya dengan terpaksa.

a) Petanda ketaatan dilakukan kerana cinta... terasa kemanisan semasa melakukannya.
b) Petanda ketaatan dilakukan kerana terpaksa... terasa kelegaan selepas melakukannya.

Sebelum sampai ke tahap kemanisan, laluilah dahulu jalan ketaatan dengan keterpaksaan. Mujahadah itu awalnya susah... tetapi akhirnya indah!

Guru ada dua, pertama yang terserlah kepandaiannya. Kedua, yang ingin 'memandaikan' kita. Pilihlah guru yang ingin 'memandaikan' kita. Bagaimana mengenal antara keduanya?

a) Guru yang terserlah kepandaiannya... diri terasa ingin menghargainya.
b) Guru yang 'memandaikan' pula.... diri terasa dihargai apabila bersamanya!

Kita buat baik, bukan kerana kita sudah menjadi orang yang baik... tetapi itulah usaha kita untuk menjadi orang yang baik!

Guru yang baik, membuat kita terasa 'kecil' bila melihat keluasan ilmunya. Tetapi guru yang hebat, diri terasa 'besar' bila kita dihargai dengan ketinggian akhlaknya!
Untuk melakukan kebaikan sukar, untuk menyembunyikan kebaikan yang telah dilakukan jauh lebih sukar, namun untuk melupakan kebaikan yang pernah kita lakukan adalah suatu yang paling sukar.

All is well. Jika hujan, syukur. Jika panas, sabar. Yang penting 'cuaca' diri kita... sejauh mana hati ingat Allah. Ya Allah, bantulah aku sabar dalam sukar. Amin ya Rabb.

Apabila kita tidak mendapat apa yang kita inginkan, hanya ada dua sebabnya.
Pertama, kerana kita tidak benar-benar inginkannya. Kedua, kerana kita tidak membayar 'harga' untuk mendapatkannya!"Ya Allah, kami malu meminta syurgaMU dengan tangan yang berdosa dan mengaku cinta dengan hati yang alpa... namun kami tetap mencintaiMU walaupun cinta itu sering terganggu!"

Perkahwinan bukan sahaja menagih kebijaksanaan memanfaatkan PERSAMAAN tetapi memerlukan kesabaran menguruskan PERBEZAAN.

Apabila cinta 'demam', tanggung jawablah yang akan menjaga perkahwinan sehingga cinta pulih semula! Perkahwinan diserikan oleh cinta tetapi disempurnakan oleh tanggung jawab.

(terasa kerdilnya diri serba kekurangan.. meminta yg lebih pd Allah tp masih dlm keadaan penuh dgn dosa)

20140302

Aku

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:01 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

Aku bukan wanita yang suka mencari peluang untuk mengambil kesempatan terhadap orang lain. Aku faham mengapa aku berkahwij dengan seorang lelaki. Aku faham dan aku akui aku juga buka manusia sempurna.

Tapi aku bukan wanita yang sengaja membuka ruang untuk mencari sesuatu.. apapagi untuk mewujudkan hubungan trrlarang. Aku tahu hukum. Aku tak mungkin melakukan hal bodoh untuk seseorang yang aku sayang. Apalagi untuk menghancurkan hati seorang suami. Memang tidak pernah terlijtas dalam hatiku ini...

Aku sedar kau kini melihat aku dari sudut yang berbeza... katamu kerana aku kini bekerja.. sebenarnya aku masih begini.. dari dulu .. dan kini... aku masih tetsp insan yang sama.

Tidak pernah wujud istilah insan ketiga. ...
Aku amat menghormatimu suamiku.. dan kerana aku benar benar menyintaimu apa adanya diriku.

Apa yang aku lakukan tidak pernah ingin membelakangkan kamu. Tidak pernah ada langsung istilah untuk mengambil kesempatan.

Tapi mengapa kepercayaan aku kepadamu seperti dihancur hancurkan oleh mu???
Sedangkan aku benar benar tidak menyembunyikan sesuatu rahsia pun kepadamu....

Seperti tidak ada ruang bahagia lagi untuk kita. Untuk mencari kegembiraan dalam istilah perhubungan.

Mengapa aku terlihat seolah olah mengambil kesempatan? Aku kau lihat mewujudkan hubungan terlarang? Mengapa begitu kejam anggapanmu terhadap ku???

Aku sedih.... merasakan bahawa tidak pernah ada peluang untuk aku cuba menulihkan keadaan. Apakah d9sa aku terlalu besar padamu sehingga kau merasakan aku ini tidak wajar untuk dipercayai???

20140117

[BB: Sekolah Bukan Penjara~Universiti Bukan Kilang]

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:33 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post

BB - SHORTFORM UNTUK 'BEDAH BUKU'.

Rasanya dah lama betul saya menghilangkan diri daripada menulis meng'update' blog ni... Maklumlah.. banyak halangan untuk meneruskan penulisan saya ni.

Jadi berbalik kepada tajuk buku di atas...

Suatu hari saya dan suami berjalan-jalan ke KLCC. Tujuannya memang takde. Tapi suami sarankan saya untuk ke kedai buku. Jadi tanpa berfikir panjang kami pun masuk. Setelah melihat buku-buku yang ada. Rasanya cukuplah saya beli satu je.


Baiklah.. Berdasarkan pembacaan saya.. Buku ini benar-benar membuka mata, minda dan memberi inspirasi kepada saya. Maklumlah, saya juga tergolong dalam golongan yang terlibat dengan institusi pendidikan Mesia.

Memang agak terkesima juga dengan keadaan yang berlaku dalam kehidupan kita ini. Melalui pembacaan ini, kita didedahkan dengan keperluan sebenar pelajar di sekolah dan di universiti. Terkadang kita secara tidak langsung telah berbual tentang hal ini semasa berborak sesame rakan sekerja. Tapi ia menjadi kurang bermanfaat jika kita hanya berbual kosong dan sekadar melepaskan rasa yang sesak di dada.

Tidak cukup dengan itu, kita didedahkan juga dengan kemelut politik yang menhantui kelopok institusi pendidikan di Negara kita. Yelah, masing-masing nak menempa nama. Nak tersenarai dalam penambahbaikan bidang pendidikan. Tetapi hakikatnya, masyarakat pelajar ini dianiaya dengan teruk. Tidak dapat kita gambarkan di mana halu tuju bagi objektif pelaksanaan dan hasil capaian yang kita peroleh dalam bidang pendidikan yang bukan sedikit sebanyak telah mencorakkan insan insan di Mesia ini.


Betapa pedulinya penulis akan masa depan anak-anak yang berada dibangku sekolah. Bagaiamana mereka turut berusaha untuk meningkatkan mutu pembelajaran terhadap murid-murid yang dianggap bermasalah, keciciran dan miskin. Ada di antara kita hanya pandai merungut tentang hal itu ini tetapi tetap tidak berganjak untuk menambahbaik pengajaran masing-masing.

Zaman kian berubah.... Semakin lama semakin banyak jaringan dan rangkaian akses internet. Tetapi sejauh manakah kita berusaha untuk memberi pendidikan terbaik kepada generasi kita. Mungkin ada di antara kita yang bermati-matian berusaha untuk mendapatkan sebuah kebebasan. Kebebesan yang memberi makna paling indah untuk diri masing-masing. Bukan untuk diri sahaja tetapi untuk memberi kesedaran kepada insan lain bahawa betapa kita ini sedang lena atas kesusahan insan lain bagi menjamin sebuah kebebasan.

Bukan itu sahaja, buku ini juga memberi inspirasi tentang kejayaan yang kita sendiri tidak ambil peduli. Juga, permainan politik, undang-undang dan pemikiran ortodoks masing-masing dalam menegakkan hak yang kuno.

Jika anda bukan seorang pendidik pun, anda patut membaca buku ini. Ia baik untuk ibu, bapa dan pelajar sendiri. Kita perlu bangun dan sedar apa yang sedang berlaku dan mengambil iktibar atas apa yang telah berlaku disekeliling kita.

Semoga kita beroleh manfaat hasil usaha sang penulis ini. Insha Allah.

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea