Pages

Come and be with me

20121227

Kucing pun lagi baik lah!

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 2:19 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Tau tak yang kalau bela anak kucing ke binatang, ia lebih baik daripada nak bela manusia?

Sekurang-kurangnya kucing pun sayang dan hormat tuan dia. Walaupun tuan tu tak baik sangat. Tapi, kucing tetap akan sayang bila tuan dia bagi dia makan. Sebab dia tau, kalau tuan dia tak bagi makan. Mungkin dia susah nak dapat makanan lain dan mungkin juga akan mati. Atau kucing tu perlu cari tuan yang baru. Sekurang-kurangnya kucing pun sayang dan hormat kat tuan dia.

Kucing tu ada perasaan. Sama jugak macam manusia, nak rasa disayangi, nak dibeli. Kucing memang nakal. Tapi kalau diajar cara yang betul, dia takkan buat lagi kesalahan tu. Dan dia pun belajar untuk tau yang mana tuan dia suka.. dan yang mana tuan dia tak suka.

Tapi manusia, ada tuan pun masih nak cari kesempatan. Masih nak bagi alasan itulah inilah. Masih tak boleh nak hormat apa yang tuan cakap. Apa pun tak boleh. Padahal tuan yang dok bela, bagi makan. Masih lagi tak rasa apa-apa. Jangan kan nak hormat. Tak bagi apa-apa sumbangan pun. Ada ke patut manusia macam neh?? Tak reti bersyukur. Itulah ungkapan yang paling sesuai.

Kucing pun tau nak hormat tuan dia.... sayang tuan dia... ucapkan terima kasih pada tuan yang bagi makan dan tempat tinggal.

Tapi manusia tak pernah nak rasa bersyukur dengan apa yang tuan dah bagi kat dia. Asik nak dengar cakap dia aje.

Kalau kucing jumpa kawan dia pun, dia tetap kucing. Perangai dia tak ikut berubah bila balik daripada keluar bermain atau jumpa kawan.

Tapi manusia.... Kalau dah jumpa kawan, lupa diri. Selalu sangat lupa diri. Ingat kawan dia tu yang bagi makan kat dia. Tapi bila susah boleh ingat plak kat tuan dia. Pelikkan perangai manusia??

Tuhan bagi akal kat dia, tapi dia masih tak boleh fikir mana yang baik dan yang buruk.


Memang lebih baiklah membela yang boleh menghargai daripada yang lupa diri, tak bersyukur dan tak mahu berfikir. alias MALAS.

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea