Pages

Come and be with me

20120225

Surah al-Kahfi & Kelebihannya

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:29 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Dipetik dari: http://muzir.wordpress.com/2012/02/17/surah-al-kahfi-kelebihannya/


Terdapat beberapa kelebihan khusus yang telah disebut oleh Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bagi sesiapa yang membaca surah al-Kahfi. Antara kelebihannya ialah pengampunan dosa di antara Jumaat dengan Jumaat jika dibaca pada hari Jumaat dan dijauhi fitnah al-Masih ad-Dajjal jika menghafal 10 ayat terawalnya.


1. Abu Sa`id al-Khudri radhiAllahu `anhu beliau berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:


“Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Jumaat, maka ALLAH terangi ia dengan cahaya diantara dua Jumaat.”


(HR al-Hakim dan Baihaqi, disahihkan oleh al-Albani)


2. Daripada Ali yang meriwayatkan daripada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya:


“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya dirinya terpelihara hingga lapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya”


(Al-Dhurr al-Manthur oleh al-Suyuti 5:355)


3. Daripada Abu al-Darda’ bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya:


“Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada dajjal”.


(HR Muslim 809)


Surah al-Kahfi
Surah al-Kahfi mempunyai 110 ayat. Ia merupakan surah Makkiyah. Di dalamnya terdapat mesej-mesej aqidah yang didatangkan sebahagiannya dalam bentuk cerita. Antara cerita atau penjelasan kisah yang dibawa di dalam surah ini ialah tentang kisah beberapa pemuda Ashabul Kahfi yang mempertahankan aqidah mereka tatkala diburu oleh pemerintah yang zalim, kisah si kafir yang memiliki dua kebun dan sahabatnya seorang yang beriman kepada ALLAH, kisah Nabi Musa dan Khidir, dan kisah Dzulqarnain membantu kaum yang berhadapan dengan masalah yang ditimbulkan oleh Yakjuj dan Makjuj.


Surah ini juga mengajar ummat Islam agar apabila berjanji, hendaklah mengatakan “in sha’ ALLAH”. Ia suatu kalimah yang sangat penting. Antara asbab turunnya beberapa ayat di dalam surah al-Kahfi ialah kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam ditanya oleh orang-orang musyrik tentang 3 perkara iaitu kisah Ashabul Kahfi, kisah Dzulqarnain dan tentang ruh.

Namun, wahyu tidak turun kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam tidak menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji untuk menjawab tiga persoalan tersebut. Selepas beberapa ketika dan agak lama menunggu wahyu, akhirnya turunlah ayat yang menyuruh Nabi sallAllahu `alaihi wasallam menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji, diturunkan sekali jawapan-jawapan dari ALLAH tentang 3 persoalan tersebut.

90 peratus konflik berpunca dari komunikasi.

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:26 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Di tempat kerja saya, untuk mengelakkan pertikaian berlaku berkaitan tugasan harian, kami sering berkomunikasi dalam mesyuarat, perbincangan. Banyak sekali komunikasi adalah melalui e-mel. Perbincangan melalui e-mel digalakkan di kalangan orang bawahan hinggalah ke pengurusan syarikat secara telus.

Ada kalanya satu topik perbincangan dibalas lebih 10 kali dalam 1 hari, agar semua pekerja di syarikat faham apa masalah yang berlaku, dan apa tindakan yang perlu dibuat. Dan dalam kitaran e-mel tersebut, pihak pengurusan tertinggi memantau dan memberi pandangan bila perlu.

Ingat, 90 peratus konflik di kalangan kita adalah berpunca dari komunikasi yang kurang berkesan atau lemah. Perbaikilah komunikasi sesama kita.

Jika di tempat kerja dengan semua kemudahan komunikasi, telefon, sidang video, e-mel dan sebagainya dapat menyelesaikan 90 peratus masalah tersebut, bayangkan jika kita hanya berjumpa setahun sekali ketika mesyuarat agung, sebulan sekali ketika mesyuarat bulanan dan sebagainya, sudah pasti 90 peratus masalah akan timbul.

Ada e-mel gunakan untuk perbaiki komunikasi. Ada SMS gunakan untuk perbaiki komunikasi dan seterusnya.

http://waghih.blogspot.com/2012/02/90-peratus-konflik-antara-ahli-kita.html

JANGAN MENGELUH,,,....

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:23 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
JANGAN MENGELUH ..........
Kita selalu Bertanya....................dan Al-Quran sudah menjawabnya.................




KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216




KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286



KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?
- Surah At-Taubah ayat 111


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129
 
  


KITA BERKATA : AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 12






Kalu nak mengeluh lagi ............jom gi ngaji

Nota:
Peringatan ini saya terima dari sahabat yang prihatin pada saya. Saya sebarkan peringatan ini untuk ingat mengingati kepada kebenaran

10 Negara paling berpendidikan di seluruh dunia

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:14 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Berikut adalah senarai 10 negara yang diiktiraf mempunyai rakyat paling berpendidikan di seluruh dunia. Laporan oleh OECD

1. Kanada
50% atau separuh warga Kanada berkelulusan universiti. Satu rekod yang sangat tinggi..berbanding Malaysia yang hanya 15% berkelulusan universiti. Bahasa pengantar utama pendidikan di Kanada adalah Bahasa Inggeris dan Perancis.....(wilayah Quebec dan New Brunswick menggunakan bahasa Perancis sebagai bahasa ilmu dari peringkat tadika hingga universiti)

2. Israel
45% warga Israel berkelulusan Universiti. Bahasa pengantar utama adalah bahasa Hebrew..namun pelajar juga diwajibkan lulus bahasa Inggeris dan Arab.

3. Jepun
44% warga Jepun berkelulusan universiti...dan Jepun hanya menggunakan bahasa Jepun sebagai bahasa pengantar dari peringkat tadika hingga ke universiti. Namun pelajar digalakkan belajar bahasa asing seperti Korea,Cina,Inggeris,Jerman dan Russia.

4. Amerika Syarikat
41% warga Amerika berkelulusan universiti. Bahasa pengantar utama adalah bahasa Inggeris...namun ada sekolah di Amerika khususnya di negeri selatan seperti New Mexico, Florida, Arizona dan Texas menggunakan bahasa Sepanyol sebagai bahasa pengantar.

5. New Zealand
40% warga New Zealand berkelulusan universiti. Bahasa Inggeris adalah bahasa pengantar utama.

6. Korea Selatan
39% warga Korea Selatan berpendidikan universiti. Korea Selatan hanya menggunakan bahasa Korea sebagai bahasa pengantar utama di sekolah hingga ke universiti...namun pelajar digalakkan menguasai bahasa asing seperti Inggeris, Cina, Russia, Jepun dan sebagainya.

7. Norway
37% warga Norway berpendidikan tinggi. Norway juga menggunakan bahasa Norway sebagai bahasa pengantar tunggal di sekolah hingga universiti...namun pelajar diwajibkan lulus sekurang-kurangnya satu bahasa asing.

8. United Kingdom

37% warga Britain juga berpendidikan tinggi. Bahasa utama semestinya bahasa Inggeris...namun di Scotland dan Wales..ada usaha menjadikan bahasa Scottish dan Welsh sebagai bahasa pengantar utama di sekolah dan universiti terutama selepas Scotland dan Wales mendapat kuasa autonomi ekoran daripada "devolution of British Parliament".

9. Australia

37% warga Australia berpendidikan tinggi dan bahasa utama adalah bahasa Inggeris. Australia juga dipuji kerana pada masa sekarang Australia adalah negara yang menjadi tumpuan pelajar antarabangsa.

10. Finland
37% warga Finland berpendidikan universiti.,.dan negara Finland hanya menggunakan bahasa Finland sebagai bahasa pengantar utama di sekolah hingga universiti.


Kesimpulan....di mana Malaysia????.....di mana negara Islam?????.....

Rutin harian seorang GUru

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:46 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Assalamualaikum,
tahun ni tahun yang agak sibuk bagi saya.
Sekolah ni kecil jadi seorang guru akan memegang banyak jawatan.
Segala-galanya perlu difikirkan, disiapkan dan juga dilakukan secara individu.
Bukan macam di MRSM, siap ada PA, kerani untuk selesaikan segala kerja2 guru dan kerja2 pentadbiran.

Buat masa ini, saya memegang jawatan sebagai Guru Tingkatan 4 aliran Teknologi. Selain itu, mata pelajaran yang diajar ialah Sains (T1), Kemahiran HIdup Tingkatan (1&2), Pendidikan Seni Visual (T1), serta Lukisan Kejuruteraan (T4&5).

Jawatan bagi Kurikulum - Setiausaha Panitia LK/TK, Pentaksir PBS LK, Guru Biasiswa Dato' Onn, Guru Penyelaras SPBT Ting. 3, Setiausaha Prog. Pemantapan SPM.
Jawatan bagi Kokurikulum - Ketua 1Murid1Sukan (Bola Jaring). Persatuan SPBT. Guru Bilik LK, Guru Bilik Yayasan ISkandar.

Serabut kadang-kadang nak fikir. Mana nak selesaikan Rancangan Mengajar harian. Cilok-mencilok baik punyer la keje saya.

Kadang-kadang bila dah balik rumah, saya rasa terlalu letih lantas memang terus tak ada perasaan nak buat kerja. Selesai solat, makan, saya akan tertidur. Keletihan.

Rutin ini mungkin akan berkurang selepas berakhirnya Pertandingan Bola Jaring MSSD. Tentunya saya akan turut sibuk sebab sekolah kami menjadi tuan rumah untuk acara bola jaring tahun 2012 ini.

Kadang2 saya gunakan masa hari jumaat untuk selesaikan semua rancngan mengajar. Otak saya sentiasa berfikir untuk membantu melancarkan proses P&P. Namun disebabkan keletihan otak, saya tak mampu untuk melakukannya.

Tahun ni satu cabaran jua buat saya, melihat keputusan SPM 2011 LK yang bakal diwar-warkan tak lama lagi. Saya masih menanti keputusan sama ada pelajar lepas dapat meningkatkan prestasi LK atau tidak.

Nak menanda buku pun saya tak boleh siapkan di rumah. Dirumah adalah masa untuk saya berehat dan menyiapkan kerja2 di rumah. Oleh itu saya tidak berminat untuk membawa pulang kerja2 sekolah di rumah.

Saya tak pasti adakah guru2 lain sama seperti saya. Tapi saya rasa ada guru lain yang mempunyai beban mengajar yang banyak. Seminggu saya ada 26jam utk menghabiskan masa mengajar.

Selasa mungkin jadual saya nampak "free". Tapi kadang2 tak rasa lapang pun, sebab ada pelajar2 yg nak berurusan biasiswa. Kadangkala saya terpaksa menghalang mereka untuk datang ketika saya mengajar di kelas.

Dunia hari ni terlalu mencabar. Guru diasak dengan macam2 perkhidmatan melalui talian. Manakala pelajar2 pula hilang minat untuk belajar. Masing2 ada agenda tersendiri. Klau kualiti p&p guru tak melibatkan pelajar, rasanya ramai guru dah pegang title GC.

Sangat beruntung kepada guru2 yg mengajar bukan di sekolah harian. Tapi kaalu mengajar di sekolah harian, segalanya perlu diselesaikan SEGERA, dan tidak boleh ditangguh! Kalau ditangguh kerja akan semakin melimpah ruah.

So, tahun ni saya tak de mood sangat nak jaga exam.
Kalau boleh saya nak relaxkan minds. Last year, masa sy kawin pun saya jaga periksa SPM. Belum sampai hujung tahun pun jadual saya masih padat. Dari pukul 5.30pg saya bangun dan siap2 ke sekolah, balik sekolah dan ke sekolah semula selepas asar, balik sekolah pukul 6.30petang.

Saya berterima kasih kepada pelajar2 saya yang sanggup datang untuk latihan bola jaring. Terima kasih atas komitmen anda.

Memang saya seorang guru,kata orang gajinya banyak, elaun lagi macam2. Tapi kalau sy berada di kawasan ini sy rasa tak berbaloi. Tapi tak guna nak cerita lebih2. Allah Maha Mengetahui.

Cuma saya doa untuk dapat pindah ke tempat yang lebih dekat dengan suami. Itu sahaja harapan saya.

Keadaan ini sudah cukup melelahkan saya. (Saya mengeluh di sini)...
;p
 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea