Pages

Come and be with me

20100825

Orang GILA!!!!!!

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:05 pm
Reactions: 
1 komen dari pembaca Links to this post
Hah? Dengar ayat je pun da boleh agak... Memang sekarang dah ramai orang yang gila.
Macam-macam gila. Macam lagu Datuk M. Daud Kilau dengan Wings.. Gila judi, gila harta, gila pangkat, gila kuasa, gila (skizoprhenia)...

Kebelakangan ni saja dah macam-macam cerita disebabkan pendeknya akal manusia, kurangnya rasa sabar dan gila la senang cerita. Simbah cuka getah di muka, bunuh anak sendiri (menggugurkan kandungan), buang anak, bunuh isteri dan cederakan anak, dan yang paling terbaru, sebelih anak sendiri.

Kalau dah memang ada masalah mental, kenapa tidak mendapatkan ubat? Adakah kita sengaja mahu mencari padah?

Pendapat-pendapat mudah dikeluarkan, tetapi apa yang penting perlu kita sedar di sini bahawa segala tindak tanduk manusia hari ini bergantung sebenarnya dengan perubahan alam (cuaca dunia).

Kalau kita renungkan sejenak, disebabkan pemanasan global yang semakin ketara dan meningkat ini telah menyebabkan ramai diantara kita yang jadi berubah sikapnya. Yang secara tidak langsung menjadi agresif, mudah marah, merasa tertekan, mudah tersinggung dan juga mengakibatkan mereka ini berfikiran singkat.

Mengapa tidak, masakan ramai manusia dibunuh, Dan hampir setiap hari ada sahaja pembunuhan terjadi di dunia ini. Adakah manusia sudah hilang rasa perikemanusiaannya?

Hal yang kita tanyakan ini saling berkait dengan alam .. dan sebagaimana kita merosakkan alam..
begitula juga alam bertindak terhadap emosi dan pemikiran kita. Mungkin telahan saya ini tidak masuk akal pada ahli pengkaji, tetapi mungkin juga ada benarnya.

Sebagai makhluk yang dikurniai akal fikiran, sewajarnya kita selalu tanyakan pada hati, adakah betul apa tindakan yang akan kita lakukan ini. Dan bawalah ia bersama persoalan minda..

P/S: Setiap perkara yang berlaku pasti ada sebabnya.

PLASTIC BAG punya cerita

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:43 pm
Reactions: 
2 komen dari pembaca Links to this post
Entah berapa lama sudah kita pakai beg plastik. Setiap kali beli barang mesti masuk dalam beg plastik. Lepas guna, kita buang pulak dalam tong sampah. Paling tak pun kita guna beg plastik tu buat alas isi sampah. Kemudian kita buang jugak ke dalam tong sampah besar.

Bak kata pepatah, "Pi Mai Pi Mai Tang Tu". Apa cerita pula dengan plastik itu? Adakah ia terbiodegradasi? Persoalannya, berapa lamakah lagi kita akan mengamalkan kitaran beg plastik seperti ini?

Sedangkan kita sudah sedia maklum dengan pengetahuan bahawa plastik itu tidak akan terurai.
Namun mengapa kita masih tetap menggunakannya? Tidakkah ada cara yang lebih baik untuk menggantikan plastik sebagai bahan yang digunakan untuk mengisi barang.

Kita ambil contoh, terdapat beberapa negara yang menggunakan beg kertas sebagai pengganti beg plastik. Penggunaannya secara berleluasa telah menjejaskan pemandangan alam ini. Kita boleh lihat pelbagai warna yang tidak sepatutnya kita lihat.

Mengapa kita masih tidak peduli akan alam ini? Adakah kerana kita berfikir bahawa kita ini hidup sendiri? Pernahkah kita terfikir bahawa adakah ini yang akan kita tinggalkan kepada generasi kita akan datang dengan keadaan kotor disebabkan oleh plastik yang tidak terurai ini?

Marilah kita amalkan cara terbaik untuk mengelakkan penggunaan beg plastik ini.

Sayangi alam maya ini.

"Save the Earth"
 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea