Pages

Come and be with me

20121123

SAVE GAZA --> VIVA PALESTINE

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 1:12 pm
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Masa mungkin telah berlalu... tapi adakah kita masih diam membisu?

Walaupun bukan tanah air kita, namun mereka adalah saudara seagama kita. Tidak wajar untuk kita membiarkan mereka sahaja yang berada dalam keadaan ketakutan. Yang pastinya seluruh dunia turut merasakan segala ketidakadilan yang dilakukan oleh bangsa laknat ini..




Harap kita dapat doakan yang terbaik untuk saudara-saudari kita di sana. Walaupun dengan sumbangan yang tidak seberapa... Diharap Allah dapat membantu negara itu kembali Merdeka dan aman. Semoga Allah merahmati mereka....

Kesian pada anak-anak kecik, ibu mengandung dan orang-orang tua yang tidak berupaya. Kekuatan kita bukanlah SENJATA. Akan tetapi kekuatan sebenar kita ialah DIRI KITA SENDIRI.









HADRAMAWT -->food hunter

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:43 am
Reactions: 
0 komen dari pembaca Links to this post
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah Allah masih bagi nafas untuk kita pagi Jumaat yang mulia ni....


Seronok sebut pasal makan ni kan... Rasanya kalau orang-orang KL ni dah biasa dengan restoren arab. Tapi tak semua yang terdedah dengan makanan ni. Kat kawasan Ampang ni boleh kata banyak juga restoren Arab.... tumbuhnya bak cendawan selepas hujan. Boleh dikatakan bukan orang Arab saja suka makanan ni, malah warga Mesia pun boleh terima masakan Arab ni.





 

Hadramawt Jalan Ampang

Antara restoren Arab yang saya penah pegi di Wadi Hadramawt (Jalan ke Batu Caves), Hadramawt Jalan Ampang dan Al-Rawsha Jalan Kg Pandan.


Wadi Hadramawt                    


Menu yang common dengan restoren Arab ni ialah daging kambing (mutton). Biasalah orang arab tak bela lembu, jadi mereka sangat mahir dengan masakan daging kambing. Nak dibandingkan nasi mamak dengan arab ni memang ada kelainan terutama dari segi nasinya.


Beza dengan nasi beriani mamak, nasinya berminyak. Manakala nasi arab ni kering.

Lauk pun lain sikit cara dia masak. Biasanya orang arab gemar mengekalkan bau kambing tanpa menggunakan rempah ratus. Masa mula-mula makan makanan arab ni tekak kurang selera dan susah nak terima. Tapi shuben ni memang gemar masakan-masakan ni. Maklumla...dia membesar dengan keturunan Arab, jadi makanan macam ni dia dah biasa. Saya pula sejak dari kecil terbiasa masakan Kelantan Johor. Jadi mula-mula sukar nak terima. Tapi lama-lama sedap pulak rasanya.


Lamb Madghut, Wadi Hadramawt


Oh ye, antara ketiga-tiga restoren tu... Masakan pada saya yang paling sedap dan ok ialah Hadramawt Jalan Ampang. Rasa masakannya tak terlalu kering dan tak terlalu berbau macam restoren Arab yang lain.



Lamb Madghut (Al-Rawsha)


Apapun terpulang lah pada kalian...


Orang yang nak makan selalu nak tau harga kan? Harga di restoren ni masih tak terlampau dan melampau. Sama level dengan orang yang suka makan Kenny Rogers / Pizza Hut. Saving lebih kalau makan Lamb Madghut ni sebab 1 pinggan boleh makan 4 orang. Harga dalam RM35. Tapi kalau bagi 4 ok la kan? Tapi tak semua harga ni sama dengan restoren Arab yang lain.


Bagi yang sedang berdiet, ada makanan lain di restoren arab ni. Kalau tak nak makan nasi,ada roti. Kalau tak nak makan roti, ada sajian-sajian lain. Buah-buahan pun ada.

Oh ye.... Kalau makan di restoren Arab ni tak sah kalau tak minum Teh Pudina. Sesetengah restoren arab ada guna teh yang agak kelat rasanya. Kalau tak masukkan gula lagi la kelat. Ada juga yang macam guna teh biasa je. Apa pun mereka tak pakai teh serbuk yang berwarna pekat macam kat kedai mamak. Rasanya pun berbeza. Aroma pudina dalam teh memang boleh beri semangat pada kita yang penat. Kalau rasa tak nak minum di restoren....boleh cuba di rumah.


Mint tea (Teh Pudina)


Rasanya sampai sini dulu nak cerita untuk kali ni. Kalian berhak untuk mencuba rasanya. Kalau nak makan di JB memang sukar nak cari. Even kat Benaffe Restoren pun tak sediakan makanan arab ni. Jadi sekali sekala kalau yang pergi ke KL boleh la singgah di mana-mana restoren Arab ni.


Jangan risau pasal bahasa. Sebab kalau tak boleh barbahasa Arab pun anda boleh bercakap dalam bahasa Inggeris.


p/s : Selamat Bersantap. =)

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea