Pages

Come and be with me

20090925

Anarkisme dan realiti politik baru pakatan pembangkang

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 3:23 pm
Oleh KAMARUN KH

Semakin ramai orang Melayu yang cintakan Islam meluat dengan telatah dua orang wakil rakyat. 27 buah NGO di utara mendesak agar ahli parlimen Jelutong, Jeff Ooi meletakkan jawatan kerana mengaitkan syariat Islam sebagai ekstremis. Manakala Ronny Liu, Exco Selangor dan juga Adun Klang dikatakan seringkali menganggu tugas pihak berkuasa tempatan membenteras penjualan arak di kawasan majoriti penduduknya Melayu, juga turut didesak jawatan oleh Dr. Hassan Ali, seorang EXCO Kanan dalam pakatan pembangkang Selangor.

Walaupun keduanya mempunyai kes yang berbeza, tetap terdapat dua persamaan yang ketara iaitu membenci dan tidak memahami Islam di samping menganggotai parti yang sama, iaitu DAP. Mereka berdua seharusnya lebih memahami mengenai apa sahaja yang berkaitan dengan Islam dan sensitiviti masyarakat kerana warganegara Malaysia telah menerima mengenai budaya masyarakat Islam.

Dengan melihat kedudukan syariah Islam sebagai pendorong kepada keganasan menyifatkan seorang ahli MPPP, Mohamad Razali Abdullah sebagai ektremis Islam kerana menganggotai Jemaah Islah Malaysia (JIM). Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Abdul Malik Abdul Kasim menggesa supaya Jeff Ooi menarik balik kenyataan tersebut kerana telah menyinggung perasaan umat Islam di seluruh negara.

Jeff Ooi sepatutnya lebih banyak melihat mengenai penduduk Kampung Buah Pala kerana berjiran dengan kawasan yang diwakilinya. Jeff Ooi seharus lebih berani mempertikaikan sikap penduduk Kg. Buah Pala yang terlampau ingin mempertahankan hak yang sebenarnya bukan hak mereka. Mereka perlu sedar bahawa, walau apa pun desakan dilakukan, penempatan tersebut tetap dianggap sebagai kawasan setinggan.

Jika benar sekalipun pemegang warisan Brown memberikan kebenaran tinggal di situ, ia tidak bermakna tanah tersebut merupakan hak mereka yang tidak boleh dipinda. Mereka hanya diberikan kebenaran untuk tinggal dan bukannya memiliki. Oleh itu, Jeff Ooi harus membantu Ketua Menteri Pulau Pinang memberikan penerangan dan memujuk penduduk Kampung Buah Pala agar menerima tawaran yang diberikan oleh pihak pemaju.

Apa yang berlaku ialah Jeff Ooi hanya “nganga” tanpa sedikit pun rasa ingin membantu kerana takutkan kumpulan yang pernah menyokongnya membuat desakan “meletakkan jawatan” sebagaimana diberikan kata dua kepada Ketua Menteri sebelumnya. Berdasarkan keputusan terbaru, setiap keluarga ditawarkan sebuah rumah teres dua tingkat dengan keluasan tanah 1,200 kaki persegi, mereka masih mempertikaikannya.

Jeff Ooi perlu menyinsing lengan memberitahu penduduk bahawa harga rumah teres tersebut melebihi RM 300,000 berdasarkan harga tanah dan aset di Pulau Pinang. Jika melihat kepada tawaran itu, saya anggap ianya jauh memang berbaloi mereka berjuang mempertahankan High Chapparal yang penuh dengan tahi lembu sebelumnya, di persimpangan masuk Lorong Buah Pala.

Kedegilan penduduk Kg. Buah Pala itu kerana didesak oleh sikap tamak mereka yang melampau. Cuba perhatikan bukanlah ini kali pertama pemaju menghadapi tuntutan penduduk, tetapi sudah banyak warisan estet Brown telah dimajukan, ia tidaklah melampau ke usaha menuntut UNESCO menarik balik pengisytiharan Georgetown sebagai bandar warisan dunia.

Masyarakat Melayu yang pernah bekerja dengan pengurusan ladang Brown yang menganjur dari Bukit Gelugor ke Batu Maung tidaklah menuntut yang bukan-bukan. Sekitar Sg. Ara, ladang estet koko Brown juga telah dijual, tetapi penduduk diberikan rumah gantian. Mereka tidak pun sampai melepaskan lembu membenteng usaha menyampaikan bailif dan menghalang pemaju.

Begitu juga dengan sikap Ronnie Liu yang cuba menyakitkan hati Dr. Hassan Ali. Setiap kali pihak berkuasa MBSA membuat rampasan minuman keras, beliau menghalanginya dan mengarahkan supaya arak-arak yang dirampas itu dikembalikan. Sebelum itu, Ronny Liu telah membatalkan arahan supaya pusat-pusat hiburan mematuhi syarat lesen iaitu beroperasi ikut masa. Pusat-pusat hiburan tidak akan dikenakan tindakan walaupun beroperasi melebih masa yang ditetapkan kerana “menjaga hati pelancong.”

Ramai pihak melihat tindak tanduk Ronny Liu sebagai sesuatu yang akan mengundang masalah dan bakal memaparkan imej beliau sebenar. Ada dakwaan dibuat bahawa Ronnie Liu bertindak demikian kerana ingin “menjaga hati dan perasaan penyokongnya” sebagai “membalas budi.”Jika dakwaan itu berasas, ertinya Ronnie Liu turut menggunakan pengaruhnya sebagai Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Penyelidikan dan Pembangunan Negeri menjaga kepentingan hubungan peribadi dan politik. Ini juga boleh dikategorikan sebagai kronisme dan nepotisme.

Kronisme dan nepotisme merupakan dua konsep yang amat dibenci oleh DAP semasa belum berkuasa. Tetapi, nampaknya apabila mempunyai kuasa dan mentadbir negeri, kronisme dan neopotisme menjadi amalan dan prinsip pentadbiran utama. Tidakkah ini merupakan paradoks dan sesuatu yang menjijikkan kerana bertentangan dengan idealisme perjuangan DAP.

Sikap Menteri Besar Selangor sudah jelas mempertahankan Ronnie Liu, manakala Lim Guan Eng masih lagi membisu. Khalid Ibrahim tidak bersetuju dengan desakan Hassan Ali, sebaliknya memberikan amaran supaya tidak membenarkan desakan itu dibincang secara terbuka.

Berasaskan situasi terbaru itu jelas membuktikan semakin lama pakatan pembangkang memerintah, semakin banyak kecelaruan yang akan timbul dan menyusahkan rakyat. Apa yang jelas ialah sikap parti-parti pembangkang yang lebih cenderung ‘mengherokan’ mereka yang melanggar undang-undang dan peraturan sebagai anarkisme dalam politik baru Malaysia.

Percubaan parti-parti pembangkang menganjurkan demontrasi membantah ISA pada hari Sabtu (1 Ogos 2009) boleh dilihat sebagai satu lagi bentuk anarkisme dalam realiti baru politik Malaysia. Dengan menggunakan alasan kebebasan bersuara, pembangkang sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai matlamat walaupun kaedah itu bertentangan dengan peraturan dan undang-undang.

Orang Melayu mungkin sudah lupa dengan apa yang pernah ditulis oleh Syed Sheikh Al-Hadi di dalam rencanya yang terkenal, Teriakan Yang Sebenar, Al-Ikhwan, Oktober 1926. Dengan keras beliau mengingatkan orang Melayu supaya:

“Janganlah tertipu daya kamu dengan angkatan dan pangkat kebesaran gelaran pembesar-pembesar kamu keana mereka itulah asal segala bala yang telah menimpa ke atas kamu itu dan mereka itulah sehingga masa ini sebesar-besar penolong segala bangsa-bangsa yang telah menindih dan hendak menindih akan kamu.”

Maka kembalilah orang Melayu bersatu dan janganlah terus menerus dijadikan alat oleh mereka yang cuba membudayakan anarkisme dalam negara. Anarkisme akan menghancurkan negara, dan membina semula puing-puing kehancuran itu belum tentu dapat menjamin ketenangan, keamanan dan kesejahteraan. Banyak pelajaran daripada sejarah manusia, setiap kerosakan yang timbul, amat payah untuk dipulihkan.
 

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea