Pages

Come and be with me

20101018

manipulasi atau minoriti??

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:53 am
Memang aku agak sibuk kebelakangan ni, tapi teringin sangat nak menulis.. dikesempatan yang ada sesingkat ini aku cuba juga untuk menulis...

Setiap hari aku melalui jalan yag sama, dari hadapan Jusco Tebrau, trun dari 'flyover' Pasir Gudang - Perling, kanan Wisma Lace, dihadapan jalan 4 laluan hingga ke 2 laluan yang sungguh meyesakkan.

Tetapi apa yang sering aku perhatikan semasa suasana sesak itu, aku sering memerhatikan pekerja yang membersihkan jalan di tepi lebuhraya ini.
Bila diamati bukan pekerja Melayu atau warganegara.
Yang aku perhatikan adalah pekerja antarabangsa.
Apakah tidak ada lagi warganegara kita yang mahu menyapu jalan di tepi lebuh raya itu?
Sering aku perhati dan aku fikirkan.. Mengapa negara ini pekerjanya yang rata2 melayu tidak mahu bekerja taraf rendah. Adakah pekerjaan ini terlalu hina?
Apakah kerana stigma masyarakat Melayu yang tidak mahu menjadi kuli dan hanya ingin menjadi tuan?

Aku bezakan antara Malaysia dan Jepun. Jepun negara yang maju.... Tetapi semua pekerjanya saling bekerjasama tidak kira peringkat atas atau bawah.

Bila kita baca koran, seringkali penyalahgunaan kuasa oleh rakyat negara ini yang ingin menambil keuntungan secara berganda dengan membawa masuk warganegara asing.
Tidakkah mereka terfikir akan lambakan warga asing yang sungguh menyesakkan mata.
Keuntungan dapat yang akhirnya merugikan kita sendiri.

Tidakkah kita merasa malu membiarkan mereka sewenang-wenangnya memasuki negara kita, dan kemudiannya mereka itu juga yang membuat onar di negara tercinta kita?
Manakah otak yang dianugerahkan oleh tuhan supaya kita berbuat kebaikan??

p/s: kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea