Pages

Come and be with me

20110416

Kerenah, Gelagat, dan terGELIAT

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 12:55 am
Dunia hari ni terlalu mencabar bagi seorang guru. Mcm aku. Tak pasti la kawan2 yang lain. Memang setiap kerja ada cabaran masing2.. Apepun bersyukur la sebab kite dapat jugak kerja akhirnya. Dan aku paling bersyukur sbb tak pernah tak bekerja...

Bersyukur sebab masih guna sebahagian otak ni utk berfikir ke arah yang baik dan menjana sesuatu tindakan yang baik.

Erm.. hari2 aku melihat tingkah laku pelajar yang diluar bandar. Jauh dari bandar yang pesat. Jauh dari hiruk pikuk deretan kereta yang sibuk Beruntung sangat mereka ni. Tapi apa yang aku perhatikan, mereka ni adalah kebanyakannya anak peneroka. Boleh dihitung dengan jari penjaganya yang bekerja selain tu. Namun, masih lagi mereka lupa akan sesuatu hal yang penting. Kebanyakan mereka masih berada di zon selesa.

Berada pada ZOn Selesa yang aku maksudkan disini adalah dari segi tujuan utama (niat) mereka. Amat malang bagi mereka kerana tak sedar akan kelemahan diri sendiri. Puas aku bagitau pd mereka yang bahawasanya jika mereka tidak mahu mengubah nasib mereka, tidak akan ada orang lain yang dapat mengubahnya.

Sebagai guru dan pendidik, melihat anak bangsa menjadi orang yang berjaya adalah harapan kami dengan tulus ikhlas. Aku tak pernah ada niat lain datang ke sekolah. Memang tujuannya untuk menyedarkan anak bangsa ini dari terus leka dibuai mimpi indah yang masih belum kesampaian. Aku masih cuba dari hari ke hari.

Marahku tidak pernah berpenghujung niat untuk melukakakn hati mereka. Tetapi niatku hanya untuk menyedarkan mereka. Aku harap suatu hari nanti mereka pasti sedar dan diharap kesedaran itu belum terlewat.

Yang nyata, bila pelajar tidak berjaya, guru disalahkan. Mengapa? Sedangkan guru sudah bertungkus lumus untuk mendidik pelajar, menggunakan kepelbagaian keadah2 pengajaran, menganalisis pelajar dari pelabagai aspek perwatakan dan masalah. Namun, guru masih terus dianggap SALAH.

Ibu bapa yang nyata mengharapkan kejayaan anak2 ini, kurang menyedari bahawa anak mereka terdapat sebilagannya mengambil kesempatan di atas kepercayaan yang diberikan. Kalaula mereka tahu akan usaha ibu bapa mereka ini, sudah tentu mereka sedar dan bangun untuk keluar dari kehidupan disini. Tapi masih ramai yang lupa akan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada mereka. Mereka ambil mudah. Mereka tidak pernah berfikir akan kesusahan ibu bapa mereka. Allahuakbar!

Aku masih di sini, mencari jalan terbaik untuk mengeluarkan mereka dari mimpi indah yang ngeri ini. Semoga jalan penyelesaiannya mereka temui.

Insya Allah

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea