Pages

Come and be with me

20110806

HATI, Ramadhan dan kehidupan

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:41 pm
Assalamualaikum

Wa'alaikumussalam wmbth Cikgu.

Saya melihat murid-murid. Ada saja alasan mereka, baru bulan puasa. Bulan puasa dijadikan sebab untuk tidak mahu belajar.

Ada ke patut? Yang nak belajar ni cikgu ke murid-murid?


Aku yang tak faham k murid aku yang tak faham?
Mungkin mereka tidak diingatkan, atau buat-buat lupa dan sengaja mencari alasan. Aku tak pasti semua murid di Malaysia ini begitu.

Pelik.

Pada zaman Rasulullah saw, banyak perang yang berlaku pada bulan Ramadhan.

Kenapa begitu mudah untuk kita melemahkan pemikiran kita hanya kerana kita menahan lapar dan dahaga?
Berpuasa tidak hanya menahan lapar dan dahaga, tetapi memerlukan kita untuk menjaga keseluruhan anggota badan dan hati.

Tidak ramai yang benar-benar memahami penghayatan bulan Ramadhan. Bukan susah sangat pun. Tetapi ramai yang masih suka bergossip, menjerit-jerit, mudah marah, mudah memukul kawan, mudah terlepas cakap, mudah naik darah, apa lagi yang ada pada puasa jika semua perkara tak baik yang mudah begitu pun kita tidak sanggup untuk tinggalkan.

Itu hal yang nampak remeh tapi itulah sebenarnya penyakit hati. Bila hati tidak dapat dikawal lagi. Bagaimana keadaan manusia itu nantinya?

Kadangkala aku tidak mengerti mengapa mereka semakin degil dan tidak mudah mendengar kata. Kalau dimarah, memberontak. Kalau ditegur, tak boleh terima. Betul kan penyakit hati mu dulu. Jika hatimu semakin hitam, semakin teruklah akal budimu.

Semoga ramadhan ini akan lebih bererti daripada ramadhan sebelum ini. Jika ini pengorbanan yang seorang guru perlu lakukan, aku redha. Semoga kalian berubah dan tersedar sebelum telat.

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea