Pages

Come and be with me

20120225

Rutin harian seorang GUru

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:46 pm
Assalamualaikum,
tahun ni tahun yang agak sibuk bagi saya.
Sekolah ni kecil jadi seorang guru akan memegang banyak jawatan.
Segala-galanya perlu difikirkan, disiapkan dan juga dilakukan secara individu.
Bukan macam di MRSM, siap ada PA, kerani untuk selesaikan segala kerja2 guru dan kerja2 pentadbiran.

Buat masa ini, saya memegang jawatan sebagai Guru Tingkatan 4 aliran Teknologi. Selain itu, mata pelajaran yang diajar ialah Sains (T1), Kemahiran HIdup Tingkatan (1&2), Pendidikan Seni Visual (T1), serta Lukisan Kejuruteraan (T4&5).

Jawatan bagi Kurikulum - Setiausaha Panitia LK/TK, Pentaksir PBS LK, Guru Biasiswa Dato' Onn, Guru Penyelaras SPBT Ting. 3, Setiausaha Prog. Pemantapan SPM.
Jawatan bagi Kokurikulum - Ketua 1Murid1Sukan (Bola Jaring). Persatuan SPBT. Guru Bilik LK, Guru Bilik Yayasan ISkandar.

Serabut kadang-kadang nak fikir. Mana nak selesaikan Rancangan Mengajar harian. Cilok-mencilok baik punyer la keje saya.

Kadang-kadang bila dah balik rumah, saya rasa terlalu letih lantas memang terus tak ada perasaan nak buat kerja. Selesai solat, makan, saya akan tertidur. Keletihan.

Rutin ini mungkin akan berkurang selepas berakhirnya Pertandingan Bola Jaring MSSD. Tentunya saya akan turut sibuk sebab sekolah kami menjadi tuan rumah untuk acara bola jaring tahun 2012 ini.

Kadang2 saya gunakan masa hari jumaat untuk selesaikan semua rancngan mengajar. Otak saya sentiasa berfikir untuk membantu melancarkan proses P&P. Namun disebabkan keletihan otak, saya tak mampu untuk melakukannya.

Tahun ni satu cabaran jua buat saya, melihat keputusan SPM 2011 LK yang bakal diwar-warkan tak lama lagi. Saya masih menanti keputusan sama ada pelajar lepas dapat meningkatkan prestasi LK atau tidak.

Nak menanda buku pun saya tak boleh siapkan di rumah. Dirumah adalah masa untuk saya berehat dan menyiapkan kerja2 di rumah. Oleh itu saya tidak berminat untuk membawa pulang kerja2 sekolah di rumah.

Saya tak pasti adakah guru2 lain sama seperti saya. Tapi saya rasa ada guru lain yang mempunyai beban mengajar yang banyak. Seminggu saya ada 26jam utk menghabiskan masa mengajar.

Selasa mungkin jadual saya nampak "free". Tapi kadang2 tak rasa lapang pun, sebab ada pelajar2 yg nak berurusan biasiswa. Kadangkala saya terpaksa menghalang mereka untuk datang ketika saya mengajar di kelas.

Dunia hari ni terlalu mencabar. Guru diasak dengan macam2 perkhidmatan melalui talian. Manakala pelajar2 pula hilang minat untuk belajar. Masing2 ada agenda tersendiri. Klau kualiti p&p guru tak melibatkan pelajar, rasanya ramai guru dah pegang title GC.

Sangat beruntung kepada guru2 yg mengajar bukan di sekolah harian. Tapi kaalu mengajar di sekolah harian, segalanya perlu diselesaikan SEGERA, dan tidak boleh ditangguh! Kalau ditangguh kerja akan semakin melimpah ruah.

So, tahun ni saya tak de mood sangat nak jaga exam.
Kalau boleh saya nak relaxkan minds. Last year, masa sy kawin pun saya jaga periksa SPM. Belum sampai hujung tahun pun jadual saya masih padat. Dari pukul 5.30pg saya bangun dan siap2 ke sekolah, balik sekolah dan ke sekolah semula selepas asar, balik sekolah pukul 6.30petang.

Saya berterima kasih kepada pelajar2 saya yang sanggup datang untuk latihan bola jaring. Terima kasih atas komitmen anda.

Memang saya seorang guru,kata orang gajinya banyak, elaun lagi macam2. Tapi kalau sy berada di kawasan ini sy rasa tak berbaloi. Tapi tak guna nak cerita lebih2. Allah Maha Mengetahui.

Cuma saya doa untuk dapat pindah ke tempat yang lebih dekat dengan suami. Itu sahaja harapan saya.

Keadaan ini sudah cukup melelahkan saya. (Saya mengeluh di sini)...
;p

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea