Pages

Come and be with me

20121210

Guru Kita Tak [Dapat] Buat Kerja

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:14 am
Dipaut daripada :http://www.aimanazlan.com/2012/09/guru-kita-tak-dapat-buat-kerja.html

<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<


Saya banyak bersembang dengan guru-guru, termasuk juga pensyarah-pensyarah universiti. Ajaib, masalah yang mereka hadapi hampir sama. Mungkin kerana meraka di bawah sistem yang sama. Selama ini saya lalui kehidupan saya di alam persekolahan tanpa menyedari hakikat ini. Kini setelah saya bersembang dengan mereka heart to heart, barulah saya tahu.

This is another side of the coin that we need to consider.

Pentadbiran: Okeh cikgu semua, sekarang bulan Januari. Anda diberi masa sehingga September untuk habiskan silibus kita. Tolong bentangkan pelan pengajaran anda untuk tahun ni.

Cikgu: Ini dia pelan kami. Dengan pelan ini, kami dapat habiskan silibus tu dalam masa yang diberikan. Kami jugak boleh ajar dalam pace yang sederhana. Pelan ni memang nice.

Pentadbiran: Great! Kami ada satu pengumuman: sekarang kita ada satu acara untuk disambut tidak lama lagi. Semua pelajar wajib hadir.

Cikgu: Oh, kalau macam tu kami kena push pelan pengajaran forward skit la ye. Takpe-takpe.

Pentadbiran: Ha, bagus-bagus! Jangan lupa jugak, ada majlis besar yang kita akan buat nanti. Suma pelajar wajib hadir. Kita bagi cenderahati skit kepada yang hadir.

Cikgu: Oh ye ke? Kena buat kelas tambahan la camni untuk keep up dengan pelan kami. Hmm...nak kena ajar laju skit gak ni.

Pentadbiran: Awesome! Aha, tak lama lagi ada VIP yang nak melawat kita. Dia nak tengok progress kita camna.


VIP datang.

VIP: Hmm…belum menepati standard.

VIP balik.

Pentadbiran: Selepas lawatan VIP, dia tekankan kepada kita supaya kita up kita punya performance. Kita ketinggalan skit dengan silibus kita. Keje umah pun tak cukup.

Cikgu: Baiklah. Kami akan buat lebih banyak kelas tambahan dan bagi lebih banyak homework. Kami akan ajar lagi laju.

Pentadbiran: Hebat! Untuk pengetahuan anda, sekarang ni dah bulan September so harap-harap silibus kita akan dapat dihabiskan by the end of this month. Apa progress kita sekarang?

Cikgu: Umm...kami baru cover 20% silibus.

Pentadbiran: Say what?! Belum cukup bagus ni. Final exam dah hampir. Lepas silibus tamat, kita kena buat latih tubi lagi.

Cikgu angguk sahaja.

Cikgu: Kalau macam tu, kami akan go turbo. Kami akan banyakkan keje umah dan kelas tambahan.


Meanwhile dalam kelas…

Cikgu: Tolong buat latihan daripada bab 3 sampai 10. Hantar kat saya minggu depan.

Pelajar: Cikgu, banyaknya keje! Ni belum masuk subjek-subjek lain lagi ni.

Meanwhile dalam pejabat guru…

Ibu Bapa: Kenapa cikgu bagi banyak sangat keje umah ni?! Kesian anak saya.

Cikgu: Maaf. Kami kena habiskan silibus. Sudah kesuntukan masa.

Ibu Bapa: Macam mana boleh tergesa-gesa time last minute ni? Takkan takda pelan pengajaran kot?

Cikgu: Ada. Tapi atas beberapa sebab di luar kawalan kami, kami kena tangguh banyak benda dan kena cover balik apa yang tertangguh tu.


Final exam menghampiri.

Pentadbiran: Hello cikgu semua, kita ada acara besar coming up. Suma pelajar wajib hadir ye. Tolong push ke depan skit pelan pengajaran anda. Oh ye, jangan lupa untuk habiskan silibus ek?

Cikgu: ...



Cikgu, saya sayangkan cikgu. Tidak perlu saya tunggu 16 Mei untuk saya ungkapkan kata-kata itu. Saya bersedih dengan kesusahan yang cikgu lalui. Saya lebih menghargai cikgu selepas mengetahui hal ini.

Nilai kembali sistem dengan pemikiran yang adil, luas, fresh, dan fleksibel. Ketahui prioriti kita yang sebenar.

I wish I saw this side of the coin sooner.

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea