Pages

Come and be with me

20130119

AKU Part II

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:19 pm
Ketika pertama kali menyambung pelajaran di politeknik ...Sabak Bernam. Aku rasa perpisahan kali ini agak jauh dengan keluarga. Namun aku dah biasa berjauhan dengan keluarga.

Kalau nak kata kelakar... Mungkin inilah yang kelakar.. Sebab inilah kali pertama aku punya handfone. Mungkin kalau orang yang baca akan gelak sakan. Ye la.. nak buat macam mana.. Masa ni ada fon pun sebab dah berjauhan dengan keluarga. Beli yang paling murah, Nokia 1100 rasanya.

 
Haa.. ini lah dia first fon tu.
 


Tapi fon ni la yang paling berharga dan paling istimewa yang pernah aku ada. Penghubung untuk semua. Sampaikan keypad tu pun dah jadi kuning dan nombornya pun hilang. Lama jugak lah guna.. Sampai habis belajar.

Bersyukur apa yang ada kan? Tapi fon ni dah tak wujud dah. Entah kat mana dah dicampak. Hehehe..
Apa pun.. nombor fon first ni paling diingatlah.. 0197857395. Hehehe.. Nombor ni pun entah wujud lagi ke tak pun tak pasti. Yang pasti sekarang dah ade no lain yang lebih senang ingat..tapi tak payah nak offshow la kan.

Life di kampus.. dengan batch pertama.. Bukan lah ada apa-apa sangat. Bukan senang dan gembiralah berada di situ. Tapi disebabkan cinta yang mendalam pada ilmu.. Aku terima segala kekurangan yang ada. Bersyukur sangat-sangat. Sebab masa duduk di asrama skewl dulu sangat lah teruk. Bayangkan 28 orang dalam satu dorm. Mungkin ada yang tak boleh bayangkan. Tapi bagi yang melaluinya.. Aku rasa ia azab. Sebab aku sampai dapat penyakit kulit yang teruk masa duduk asrama skewl dulu. Sebab tu bersyukur sangat-sangat dengan keadaan yang di kampus.

Nak cerita pasal belajar... Masa tu keadaan kat situ, bahan belajar pun tak seberapa. Sebab dalam library pun belum ada buku dan bahan ilmiah. Semua nak kena cari. Memang survivor lah pasal belajar. Nak cari dalam internet pun susah. Kedudukan kampus dengan jalan besar adalah dalam 28 km. Sejauh itu jugaklah nak cari bahan keperluan. Dengan keadaan pengangkutan pun terhad. Kalau nak balik kampung atau ke pekan kena telefon prebet sapu. Teksi yang ada kat pekan pun hanya 2 saje. Jadi isu jugaklah masa tu sebab pemandu teksi bengang orang asyik telefon prebet sapu. Eh, kita nak cepat... Takkan nak tunggu lama-lama.

Isu keselamatan lah masa tu sangat diambil kira. Yelah.. Kita risau gak kan.. Dok tempat orang.. Tawakkaltu 'ala Allah je masa tu. Niat kita baik. Alhamdulillah, duduk sana 3 tahun pun tak ada apa-apa yang berlaku.

Masa semester pertama belajar keadaan agak tertekan. Bila rindu nak balik kampung tapi tak dapat, terpaksalah duduk dekat tepi kolam yang bersebelahan dengan Pusat Islam. Kat situlah tempat nak tenangkan fikiran sendirian. Menyedut udara nyaman. Kalau ada kawan berjalan-jalan. Ingat lagi masa tu nak balik pun berkira-kira. Bila cuti panjang je baru balik. Ye lah.. bukan ade duit sangat pun masa tu. Budget sangat-sangat.

Lepas semester yang kedua.. ketiga... keempat... dan keenam.. keadaan makin stabil dan makin kerap la balik ke johor. Perjalanan pun bukan sekejap. Nak balik ke kampung ke, nak balik ke kampus ke... Mula-mula naik teksi/prebet sapu sampai ke pekan, lepas tu beli tiket sama ada ke KL/Klang. Kalau dah takde tiket ke KL, terpaksalah ke stesen Klang. Lepas tu barulah boleh beli tiket ke Johor Bahru.

Pernah sekali, bertolak dari JB pukul 8pagi sampai di kampus hampir pukul 12 malam. Masa tu menangis jugak sorang-sorang. Dah la balik pun sorang-sorang. Kawan yang balik pun ade yang sampai KL je. Jadi nak tak nak terpaksalah balik sendiri. Naik bas dari JB tu ke Klang, sebab masa tu nak ke KL takde. Jadi, bila sampai selangor, bas pun menghala ke UITM dulu, lepas tu barulah ke KLang. Sampai di Klang cari bas ekspress ke kampus sold out. Mana tak sold out, bas yang ke kampus tu bukan banyak pun. Kaunternya pun ikut masa dia je jual.

Terpaksalah naik bas lompat-lompat. Masa ni terpaksalah bersaing dengan manusia pelbagai kaum dan negara. Semua berebut nak naik. Last-last dapat jugaklah naik bas. Tapi sampai ke Kuala Selangor. Lepas tu sambung lagi naik bas untuk ke Sabak Bernam. Sampai di stesen K.Selangor pun hari dah petang dan maghrib. Masa tu cuaca dah gelap dan nak hujan. Akhirnya naik bas ke Sabak Bernam. Dalam bas tu nasib baik jumpa lagi dengan budak-budak poli yang sama. Kalau tak sure menangis sorang-sorang dalam bas.

Akhirnya, sampai jugak di stesen bas pekan Sabak Bernam. Lepas tu, barulah naik prebet sapu.... HUhuuuuu... Sampai je depan pintu pengawal... Dapat sign warna merah. Masa tu dah rasa macam bengang. Tapi lantak la.. Yang penting selamat gak sampai. Rasanya itulah pengalaman paling sukar.

Kadang-kadang tu menabung sikit-sikit, sampai masa korek balik tabung. Hehe..

Masa final sem enam, aku duduk dengan kawan yang sama-sama orang JB gak. Dia banyak nasihatkan aku supaya jangan makan makanan segera. Sebab tak baik untuk kesihatan. Biarlah susah macam mana pun, mesti makan nasi. Walaupun lauk kicap dengan telur je. Alah... biasalah kalau duk kat kampus mesti kenal 'nasi set', 'nasi dara' dan 'nasi teruna'. Tapi lain tempat, lainlah pulak namanya. Sebenarnya sama je... Nasi putih, letak kicap, letak telur / hotdog/ dengan sup. Itu pun dah memadai.

Bercakap pasal pinjaman PTPTN... Bukan tak dapat. Dapat, tapi duit tu tak guna untuk makan pun. Untuk beli buku-buku dan barang keperluan belajar. Dapat pun pinjaman separuh. Ok lah tu. Biarlah, daripada dapat banyak lepas tu lebam nak bayar balik.

Sebab tu bila part makan tu...Nak kata mewah tu takla. Tapi... dengan tulah membuatkan aku rasa bersyukur sangat-sangat dan sangat menghargai apa yang ada. Mungkin orang lain pun ada pendapat masing-masing, tapi terpulanglah.

Aku ni bukan jenis nak minta-minta kat bapak. Apa yang diberi aku amik. Kadang tu nak mintak pun rasa serba salah. Serius serba salah nak mintak lebih-lebih. Biasa aku mintak pun untuk tambang balik kampus dan makan RM150 - 200 je sebulan. Aku tak berani nak mintak lebih-lebih.

Masa sem 6 tu memanglah banyak gila pakai duit. Masa tu ada buat projek akhir, terpaksa keluar cari bahan. Pegi ke pejabat-pejabat kerajaan. Pinjam kereta kawan. Nasib baik dia ada kereta, dan masa tu pun aku dah pass lesen memandu. Memandu pun manual je. Bukan auto. Kereta lama gitu. Kereta apa?? Kereta toyota. Tapi dah cantik, di touchup masa tu. Kalau lalu, orang mesti tengok. Ye lah, kereta lama, yang bawa pun perempuan.

Kesusahan sebenarnya banyak mengajar cara hidup yang lebih baik untuk aku. Aku jenis jarang keluar dengan kawan-kawan. Kalau kawan kelas pun biasa join dengan perempuan. Even, kalau ade buat event berbuka puasa kelas pun aku tak pegi. Banyak sangat yang nak kena fikir. Bab duit ni aku sangat-sangatlah berkira untuk guna. Aku takut lari budget. Sebab tu aku jarang join. Aku tak kesah pun kawan-kawan nak cakap ape. :)

Sekian dulu aku utk Part II.




0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea