Pages

Come and be with me

20130106

Belibarang Atas Talian

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 8:44 pm
Ok.. Sebut pasal beli barang atas talian atau 'online shopping' ni sebenarnya banyak juga kelebihannya. Klik ... Klik.... Tengok mana yang berkenan.. Kalau baju.... Ukur2 dengan badan kita... Ngam... Boleh terus transfer duit ke akaun ketiga (si penjual tu)....

Walaupun pebelian online ni sebenarnya memudahkan kita sebab tak perlu ke shopping mall.... Dan adakalanya kalau nak beli suatu barang tu pulak ... kena beli borong... Harga dah lain. Daripada nak dapat murah pun asalnya jadi mahal.

Bukan lah nak cerita sangat tentang pembelian atas talian ni. Sebenarnya sebagai pembeli, kita ada banyak pilihan untuk mencari dan membandingkan harga daripada blog jualan kepada blog jualan yang lain walaupun barangnya sama. Samalah juga macam kita nak beli barang kat shop lot pun kan?
Cuma, adakalanya pembeli kena tunggu berjam-jam lamanya untuk dapatkan kepastian tentang barangan yang dijual sama ada masih ada dalam stok atau tidak. Keadaan ni sedikit sebanyak memberi gambaran negatif tentang si penjual itu.

Sebagai penjual, kita perlu melayan pelanggan yang ingin membeli. Pelanggan mungkin boleh 'lari' kepada peniaga yang lain kerana merasakan tidak dihormati sebagai pembeli. Memang pengguna atau pembeli ada hak. Dan penjual pun ada haknya.

Penjual sepatutnya meluangkan masa apabila pembeli cuba untuk bertanyakan akan produk yang dijualnya. Mungkin si penjual merasakan bahawa sudah ramai pelanggan yang dimilikinya. Jadi mereka mengabaikan akan pelanggan yang bertanya itu.

Terdapat juga penjual yang merasakan bahawa pelanggan tidak berduit. Pada hemat saya lah. Mereka menilai seseorang pelanggan hanya daripada luaran. Menganggap orang yang bertanya itu bukanlah orang yang benar-benar akan membeli produk jualannya. Namun, itulah yang biasanya terjadi. Si penjual akan melayan pelanggan yang dirasakannya layak saja. Sedangkan tidak semestinya begitu.

Saya tak nafikan ada ramai lagi penjual diluar sana yang baik. Namun sayangnya saya tidak memilih untuk berurusan dengan mereka kerana produk yang mereka jual tidak menarik perhatian/ memang saya tak perlu. Jadi terpaksalah saya menghadap penjual-penjual yang SIBUK. Nak tak nak terpaksalah menunggu berjam-jam.

Ketidakpuashatian berurusniaga atas talian seperti ini sebenarnya tidak diketahui jumlahnya. Namun, sedikit sebanyak memberikan gambaran negatif terhadap jualan mereka. Ada juga yang menjual produk terlalu 'limited' / terhad. Bila nak beli dah habis. Tapi masih lagi memaparkan produk yang dijual. Ternyata ia amat menyakitkan hati.

Saya harap penjual-penjual atas talian ni lebih sedar akan tanggungjawab mereka. Memang mudah sebenarnya membeli produk atas talian. Tapi hargailah perasaan pelanggan.

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea