Pages

Come and be with me

20100814

Gaza Palestin... Hatiku terusik

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:03 pm
Bila menonton M3 minggu ini (14 Ogos 2010), aku tergamam melihat usaha pihak sukarelawan yang bersungguh-sungguh untuk membantu rakyat Palestin. Begitu juga dalam usaha mereka untuk masuk ke GAza dan terpaksa melalui pengalaman getir ditahan selama 8 hari.

Betapa sukarnya untuk memberi bantuan kepada mereka. Akhirnya hanya barangan bantuan sajaha yang dapat dibawa masuk. Hal yang ingin aku perjelaskan di sini bukanlah tentang bantuan dan sukarnya perjalanan itu. Tetapi apa yang lebih penting adalah kesedaran kita terhadap kesusahan Gaza yang masih dikepung.

Usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk membantu mereka supaya dapat bebas dari sempadan tembok tinggi yang mengasingkan mereka terus daripada dunia luar.
Ini memperlihatkan juga pengaruh pihak Mesir yang bersekutu dengan musuh utama dunia itu. Mungkin kerana Mesir sendiri sudah rasa bersalah tetapi terikt dengan perjanjiannya itu. Atau mungkin juga disebabkan Mesir rela untuk mengikut telunjuk musuh dunia itu.

Mengapa kita masih merasa gembira sedangkan saudara-saudara seagama kita menderita kerananya. Kenapa rakyat kita masih tidak peka dengan keadaan ini? khususnya remaja kita yang sedang leka dengan kelalaian masing-masing.. Entahlah.. kadang-kadang aku fikir apa agaknya yang akan membuatkan remaja kita sedar dan berubah. Mungkin dengan terjadinya perang seperti di Gaza, Palestin agaknya bagulah remaja kita buka mata, buka minda.

Walaupun seperti yang dilihat tidak seperti perang, tetapi dalam hati dan fikiran mereka.. mata mereka sudah nampak akan penderitaan yang dialami.

Bersatulah kita !!!!!

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea