Pages

Come and be with me

20100814

Tips Sihat Ketika Berpuasa

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 10:40 pm
Artikel ini hanyalah sedikit panduan dan tips makan yang sihat untuk anda lalui bulan Ramadhan ini tanpa ada sebarang masalah.

Semasa bulan Ramadhan ini diet kita tidaklah perlu banyak berbeza daripada diet-diet harian kita sebelum ini. Kita mesti maintain berat badan. Tapi bagi mereka yang overweight bulan puasa ini sangat baik untuk mereka menurunkan berat badan. Dua hidangan sehari mungkin boleh membantu.

Untuk diet yang membantu kita menahan lapar lebih lama, amalkan makan makanan yang dicerna secara perlahan dan banyak serat. Contohnya makanan yang mengandungi bijirin seperti barli, oats, gandum, kacang dan nasi. Makanan yang banyak serat adalah seperti gandum, kacang, sayur-sayuran, buah-buahan, dan makanan kering seperti prun dan almond.

Makanan yang digoreng tidak berkhasiat dan harus dihadkan kerana ia boleh menyebabkan percernaan tidak sempurna, pedih hulu hati (heartburn) dan masalah berat badan.

Apa yang harus anda elakkan:

  • Makanan yang digoreng dan berlemak.
  • Makanan yang mengandungi banyak gula.
  • Makan berlebihan (terutama semasa sahur).
  • Minuman banyak kafein semasa sahur. Teh dan kopi menyebabkan anda kencing lebih banyak. Ini menyebabkan mineral yang diperlukan badan turut hilang dalam air kencing.
  • Merokok.

Apa yang anda dinasihatkan untuk amalkan:

  1. Makan banyak karbohidrat kompleks supaya lebih tahan lama.
  2. Makan kurma. Mengandungi kandungan gula, serat, karbohidrat, potassium dan magnesium.
  3. Makan pisang. Sumber potassium, magnesium dan karbohidrat yang baik.
  4. Minum banyak air atau jus buah-buahan sekurang-kurangnya antara buka puasa dan sebelum tidur.
  5. Semasa buka puasa, makan makanan yang ringan seperti bubur, buah atau kurma dan minum. Selepas Maghrib, barulah makan makanan yang berat.

Makan makanan untuk makan malam semasa bersahur. Ini penting bagi memulakan hari anda. Tapi masalahnya ramai yang tidak dapat bangun atau makan makanan yang berat semas bersahur.

Selamat Berpuasa..

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea