Pages

Come and be with me

20111026

Falsafah di sebalik Pesta Cahaya

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 7:44 am
Deepavali atau Diwali

Deepavali / Diwali merupakan satu pesta tradisi India yang diraikan pada hari pertama bulan Kartika Kalendar lunar (sekitar bulan Oktober dan Ogos).Terdapat pelbagai kisah lagenda yang sering dikaitkan dengan perayaan ini, yang paling mashyur ialah kisah Ramayana dimana Putera Rama ( yang juga dianggap sebagai dewa Krisna oleh penganut agama Hindu aliran Vaisnawisme) yang menewaskan raksasa jadian Narakasura yang berkepala 10.

Diwali bukan sahaja disambut oleh orang Hindu, bahkan perayaan ini turut diraikan oleh penganut agama Sikh dan Jain, dan penganut agama Buddha Nepal (khasnya aliran Newar), walaubagaimanapun latar belakang mengapa perayaan ini disambut adalah berbeza-beza. Pada hari ini, festival ini lebih dikenali di seluruh dunia sebagai The Festival of Light, dimana cahaya melambangkan kemenangan kebaikan mengalahkan kejahatan dalam diri setiap individu.

Mengikut satu teori Diwali mungkin berasal daripada pesta tuai yang menandakan tuaian terakhir sebelum tibanya musim sejuk. Dalam masyarakat agreriria ini menyebabkan kapitalis-kapitalis… hehe maksud saya para peniaga menutup akaun kira-kira, dan memulakan akaun tahunan yang baru. Ini juga menjelaskan mengapa penganut agama Hindu juga menjalankan pemujaan dewi kekayaan Lakshmi pada hari tersebut (untuk tahun depan yang lebih makmur), turut menjelaskan ukuran Lakh yang digunakan di India (1 lakh rupees = $2564).

Lagenda

Berbalik kepada lagenda Ramayana, Putera Rama yang pulang selepas 14 tahun daripada hutan telah diraikan oleh rakyat Ayodhya (ibu kota kerajaanya) dengan menyalakan barisan lampu minyak yang diperbuat daripada tanahliat. Ini juga menjelaskan maksud perkataan Deepavali atau korupsinya Diwali yang bermaksud barisan lampu tanah didalam bahasa Sanskrit. Versi di selatan India pula, (yang dipercayai oleh rata-rata orang Tamil yang merupakan kaum India yang majoriti di Malaysia) menjelaskan bahawa hari Deepavali menandakan hari Dewa Krisna menewaskan raksasa jadian berkepala 10 Narakasura (ketua neraka/ raja neraka) (menjelaskan perkataan Neraka yang berasal daripada bahasa Sanskrit). Di barat India pula Deepavali juga menandakan hari Raja Bali menjelajah ke alam barzakh. Pesta Onam di Kerala Sri Lanka turut berkongsi lagenda yang sama.

Dalam agama Jain pula Deepavali menandakan pencapaian tahap nirvana Dewa Mahavira, yang berlaku pada 15 Oktober, 527 BC. Penganut agama Sikh pula menyambut Diwali bagi tujuan yang berbeza sama sekal, iaitu sempena memperingati pembebasan Guru Hargobind Ji daripada penjara bersama 52 orang Raja Hindu (tahanan politik ).. (yes just like the Malaysian ISA detainees). Setelah dibebaskan Guru Hargobind Ji, kembali ke Golden Temple Amritsar, dan disana beliau telah disambut oleh pengikutnya dengan menyalakan lampu minyak. Jadi untuk memperingati kemenangan dan kebebasan yang dicapai penganut agama Sikh menyalakan lilin pada malam hari Diwali.

Maksud disebalik perayaan ini adalah kesedaran cahaya dalaman. Dalam erti kata lain, pencerahan nilai-nilai manusiawi/kemanusiaan dalam diri sendiri.Falsafah yang menjadi asas kepada agama Hindu menerangkan bahawa terdapat sesuatu yang lebih jauh daripada tubuh fizikal, dan minda yang suci, infinit, dan kekaliaitu Atma (macam roh lah). Secara ringkasnya Deepavalli menandakan pembebasan duniawi, dan kesedaran pencerahan rohani yang membawa bersama nilai-nilai universal seperi kasih sayang, kemanusiaan, dan kesedaran pluralisme sejagat dan akhirnya Ananda atau ketenangan jiwa dicapai. Tuk mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Deepavali kepada semua makkal Malaysia. Makkal Sakhti!!! hehehe…

http://diskopi.wordpress.com/2008/10/20/falsafah-disebalik-pesta-cahaya/

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea