Pages

Come and be with me

20111026

Jangan hanya menyalahkan....

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 9:14 am
Semua orang faham bila sebut perkataan GURU, sudah tentu tanggungjawabnya mengajar. Itulah tugas hakiki guru. Sering disebut dan berkali-kali diulang.

Bila saya baca blog pensyarah saya berkisar guru,saya akui kata-katanya. Ada juga saya baca blog lain-lain tentang Generasi Y (generasi hari ini). Apa yang penting bagaimana menguruskan generasi Y dengan baik.

Segalanya terlihat begitu cepat. Semua perubahan perlu dilakukan dengan pantas. Kadangkala terasa tidak terkejar dengan mereka. Mungkin jika di bandar. Tetapi dengan keadaan saya disini, saya letakkan mereka agak lewat. Lewat untuk sedar apa sebenarnya yang berlaku di khalayak luar sana. Apa yang berlaku di luar sana adalah lebih kejam berbanding zon selesa mereka disini. Jika mereka tidak sedar dan tidak bangun dari tidur yang lena, mereka akan terus ketinggalan oleh rakan-rakan mereka di luar sana.

Namun hakikat ini tidak pernah dipedulikan. Matlamat mereka datang ke sekolah sering meragukan. Adakah yang datang ini benar-benar dengan niat yang ikhlas untuk belajar? Adakah kehadiran mereka ke sekolah sekadar menjauhkan leteran-leteran ibu di rumah? Adakah mereka yang datang ke sekolah sekadar ingin bertemu dengan teman-teman dan mungkin teman wanita tersayang? Banyak persoalan yang diluar kotak pemikiran terpaksa dijengah supaya pelajar-pelajar ini sedar akan tujuan asalnya.



Bercerita tentang keadaan manusia yang sentiasa kejar-mengejar untuk memenuhi keperluan masing-masing, guru mula menjana strategi untuk mengubah minda untuk melakukan transformasi pemikiran mereka. Namun kehadiran guru dipandang sepi. Kehadiran guru seperti tidak diperlukan. Ada pun tak apa. Tak ada lagi bagus.

Alangkah ruginya mereka? Saya sedih melihat keadaan ini. Sukar untuk mengubah anak bangsa jika mereka tidak membuka pintu hati mereka untuk berubah. Bagaimana guru akan terus berdiam diri jika anak-anak bangsanya ini dalam keadaan lena dan leka... Aduhai anak bangsaku.

Bila nak salahkan pelajar-pelajar, sudah tentu akan terkena batang hidung guru-guru yang mengajar. Ada yang kata guru mengajar tiada strategi, guru tak pandai mengajar, guru kurang persediaan, guru tak prihatin, guru tak minat nak mengajar, guru tiada ilmu. Saya sedar kalau golongan ibu bapa yang diluar sana lebih mudah menuding jari menyalahkan guru. segalanya terpikul di atas bahu guru seorang itu sahaja. Tetapi ibu bapa tidak sedar, anak-anak itu seringkali merungut akan hal-hal mereka dan mencampakkan kepada guru-guru. Guru menjadi mangsa ibu bapa. Bila Mesyuarat PIBG diadakan, ibu bapa sukar hadir untuk membincangkan bersama-sama dengan guru.

Dimana peranan utama ibu bapa? Ibu bapa juga pemangkin kejayaan anak-anak. Jika anak-anak ini tidak didorong oleh ibu bapa untuk berjaya, mereka akan sentiasa berada dalam keadaan yang rugi. Setiap kita mempunyai masalah masing-masing. Masalah adalah lumrah bagi setiap orang. Sama juga ibu bapa dan pelajar. Diharap mereka memberi perhatian kepada anak-anak mereka.

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea