Pages

Come and be with me

20121224

MURTAD in my opinion

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:39 pm
Berkaitan dengan isu murtad yang di baca dari dalam majalah Mastika.

"Cerita itu berkisar tentang seorang lelaki yang telah terlanjur dengan seorang wanita, lalu berhasrat untuk bernikah. Malangnya pihak lelaki tidak menerima. Kemudian, bila dirujuk untuk berkahwin pelbagai tohmahan telah diberikan oleh pihak-pihak yang dianggap jalan penyelesai masalah. Namun akhirnya mereka mencari jalan dengan nikah ditempat lain. Kemudian anak itu lahir.. Sudahlah begitu, diharapkan pagar, pagar makan padi. Orang yang diharapkan untuk menyelesaikan isu pernikahan sah ini pula mendapat tahu bahawa sijil pernikahan yang diperoleh pula tidak sah. Ibarat jatuh dtimpa tangga, mereka sudah melahirkan anak kedua. Apa yang menjadi isu bila mereka nak daftar kelahiran anak mereka. Mereka dikatakan tidak sah taraf. Betapa sukarnya untuk melalui kehidupan seperti itu. Mereka mengambil kesempatan untuk keluar dari negara ini dan memulakan hidup baru. Keadaan di sana baik kerana tiada siapa yang peduli akan agama mereka. Namun, disebabkan oleh pemergian bapanya, dan meninggalkan si ibu yang tidak sihat. Mereka kembali ke tanah air. Mereka tinggal di kawasan setinggan. Sekali lagi malang berlaku bila anak-anak mereka dijangkiti penyakit denggi. Mereka perlukan kos yang tinggi untuk mengubati anak mereka. Kemudian isterinya pula jatuh sakit. Dia telah nekad untuk berhenti kerja, tetapi telah dinasihati oleh ketua majikannya supaya terus bertahan dan dia akan membantu menguruskan segala kos perbelanjaan hospital. Disebabkan oleh pertolongan yang diberikan itu membuatkan dia ingin keluar daripada agama asal. Kerana menganggap orang-orang seagama dengannya tidak pernah memberikan bantuan dan peduli langsung akan nasib mereka sekeluarga. Akhirnya dia nekad untuk bertukar agama setelah diberi pertolongan oleh seorang lelaki yang juga telah keluar daripada agama ini. "


Ok, ini satu cerita.. Ada lagi satu cerita. Tapi tak payah lah nak coret lagi panjang kan... Soalan-soalan pun dah ditanya pada mufti-mufti dan orang agama. Dan jawapan yang dikeluarkan pun agak memeranjatkan. Memang tak sangka jugak kan. Agak mudah dan ringkas jawapannya, tapi amat sini dan tajam. Apa pun itu hak mereka nak cakap.

Ini pendapat saya... Tak ada dipengaruhi oleh media dan mana-mana pihak. Ini pandangan saya sendiri.

Berdasarkan apa yang saya baca dan buku-buku yang saya baca, dikatakan satu masa nanti agama yang bertahan adalah agama Kristian. Bukan nak cakap agama Islam itu tidak bagus. Bukan. Apa yang saya nak bagitau adalah disebabkan oleh kerana sikap orang-orang kristian ini lebih bersabar dibandingkan agama-agama lain. Bukan saya yang cakap, tetapi ini berdasarkan pembacaan saya. Dan saya tak nafikan, kita boleh lihat bagaimana pengaruh kristian dalam kehidupan kita. Bagaimana cara mereka berdakwah. Dana-dana yang mereka peroleh. Sikap mereka sangat mengambil berat.

Ya, Islam mengajar umat Islam untuk menjadi sabar dalam menempuhi kesusahan dan kesulitan. Agama itu tidak bersalah. Yang salah adalah umatnya. Terutama apabila umat itu secara lahirnya sudah menjadi umat Islam. Betapa ramai yang nama saja Islam tetapi tidak mengamalkan ajaran agama Islam dengan sepenuhnya.

Kita lihat di Mesia, berapa ramai diantara kita yang memeluk agama Islam. Tetapi gemar menyakiti hati orang lain. Mudah sangat sakit hati tanpa sebab. Dan sukar untuk membantu orang-orang yang dalam kesusahan. (Bukan yang bagi sedekah kat peminta sedekah tu). Kita senang sangat menuduh orang tanpa usul periksa. Kita mudah sangat menyalahkan orang lain. Menganggap diri kita terlalu baik dan terlalu suci. Menganggap diri kita tak pernah buat dosa walaupun sezarah. Bila perkara tak baik berlaku depan mata, kita mudah tuding jari dan menyalahkan. Berapa ramai di antara kita yang benar-benar tahu akan kehidupan individu-individu itu. (Walaupun ada diantara mereka yang cuba mengambil kesempatan di atas kebaikan kita, itu tidak perlu lah kita pertikaikan)--> kita fikir yang benar-benar ingin berubah tetapi mereka dihampakan oleh makhluk-makhluk yang rasa diri mereka ni baik lah sangat.

Satu hal la... Bila orang yang buat salah nak kawin .. dan fikir nak selesaikan masalah dengan baik. Menggunakan saluran terbaik. Namun malangnya, mereka telah diperlekehkan sedari berada di kaunter Jabatan Agama. Padahal jawatan diorang ni kerani je. Bukan Pegawai pun. Tapi cara, sikap dan layanan dah macam mufti negeri. Rasa diri mereka tu bagus sangat. Bukanlah semua. Tapi inilah realitinya. Bergurau senda tak kira jantina. Lupa duduk di jabatan mana. Ini bukan hal yang direka-reka.

Berdepan pula dengan jiran... Ada jiran yang suka cari pasal. Bab mengutuk nombor satu. Bukan nak bagi bimbingan. Tak habis-habis nak cari masalah. Asik nak mengejek, membuat fitnah. Inilah sebabnya masalah kita tak selesai.

Kita ni cuma insan biasa saja. Ada juga pegawai-pegawai atasan jabatan agama (bukan semua, sesetengahnya) rasa diri mereka bagus. Mereka bagi jawapan sinis dan menyindir. Suruh pasangan itu ke Bahagian Kaunselor. Bagaimana nak ke bahagian kaunselor kalau dari kaunter depan pun dah berlagak macam kaunselor. Jawapan yang diberi oleh Pihak Atasan juga adakalanya seperti mereka terlalu sempurna. Terasa sangat hina bila diperlakukan begitu. Jangan ingat mereka itu sempurna. ada yang mengambil dan menjaga premis-premis pelacuran dan rumah urut. Kalau tak, masakan masih tumbuh macam cendawan selepas hujan walaupun dah banyak kali dibanteras. Berapa ramai umat Islam yang tak puasa, tak de pulak kantoi. Nih.. Padahal ramai je lelaki yang tak puasa bulan ramadhan. Berapa ramai mereka yang betul-betul menjaga kesucian Islam?????

Dari isu murtad tadi.. kita pusing balik.... Sebenarnya isu ini berpusing dan kena balik pada diri kita. Berapa ramai diantara kita yang sedar semuanya berpunca dari diri kita sendiri? Berapa ramai yang rasa mereka juga terlibat dalam hal2 ini?? Ya, kita semua terlibat. Kerana kita tidak membantu insan malang itu, kita juga telah menanggung doa dia. Kita ramai-ramai ok. Jangan ingat kita tak terlibat.

Kita fikir sejenak... Negara kita tak dilanda tsunami, tak dilanda gempa bumi, tak dilanda ribut, taufan .. Tapi kita lihatlah di mana masalah masayarakat kita. Masalah sosial yang semakin teruk dan semakin membimbangkan. Seperti tidak wujud apa-apa ketakutan dalam diri masing-masing. Kita lihat kerajaan yang mentadbir kita hari ini juga melibatkan wujudnya masalah-masalah ini. Sedihkan.... So, fikirlah yang terbaik. Apapun, kita doakan yang terbaik. Semoga kita dapat membantu insan-insan yang malang. Yang perlukan pertolongan. Jangan kita tambah lagi luka mereka yang sudah insaf. Jangan kita keji mereka. Kerana mereka amat memerlukan sokongan kita. Kalau satu masa mereka keluar agama kerana mereka mengatakan kita tidak membantu. Nah..... Kita turut berdosa disebabkan itu.




0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea