Pages

Come and be with me

20121207

Pikat Hati Suami yang simple

Dicoret oleh; Nurain Shukree at 11:33 am
'Sambil-sambil mendengar Usrah di tv9 hari ni"



Wanita yang paling bahagia adalah bila dia senang berada di rumah.

 Kenapa? Kerana wanita merasakan rumah itulah segala-galanya bagi dirinya. Nak masak apa-apa pun dia pandai / tahu. Anak-anak pun rasa senang berada di rumah. Rumah itu jalan segala-gala kegembiraan. Indahnya perasaan begini.  

Sakinah, Mawaddah dan Rahmah adalah berpunca daripada di rumah.


Ma penah pesan... "Walau tinggi mana pun kita belajar, kena pandai masak. Sikit-sikit pun takpe. Yang penting kena belajar masak. Tak guna belajar tinggi-tinggi sampai PhD tapi memasak fail."

Memang betul pun cakap ma tu. Kunci kebahagiaan rumah tangga pun salah satunya adalah memasak. Nak ikat perut suami pun bermula daripada masakan isteri.

Kalau tak pandai, sekarang dah banyak resepi dalam internet. Macam-macam resepi ada. Nak tradisional, western, ala-ala Arab, indian cuisine pun ada. Jadi takde alasan untuk isteri cakap tak pandai masak.

Cara nak masak pun ada tips, masa nak kacau masakan tu.... Kacau mengikut arah lawan jam. Dan berzikir. "Laisalaha mindu nillahi kashifah" - Baca sebanyak mungkin.
Bila kita berzikir, niatkan supaya hati suami lembut, anak-anak mendengar kata ibu.


Cara nak pikat suami selain itu adalah jaga emosi. Banyakkan berdoa daripada berleter dan marah-marah. Jaga dan kawal emosi diri kita supaya tidak memberi impak kepada suami dan anak-anak.


Jaga diri wanita, ada iman ada ilmu. Jadi motivator kepada suami. Menenangkan suami dan anak-anak. Ilmu agama sangat penting. Kita banyakkan solat dan berdoa. Kelemahan isteri adalah bila tidak melakukan perkara dengan istiqamah.


Apa-apa yang berlaku ... Hati tak tenang.. Baca ' Innalillahi wa inna lillahi rojiun'.

Bila dizalimi 'Lailaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzolimin'.

Rajin-rajin juga baca doa.


Dunia kita ini sangat mencabar, jadikanlah alquran sebagai bacaan. Peluk quran. Bacalah sedikit walaupun sehari.

Mintalah segala-galanya kepada Allah. Semoga Allah dapat membantu kita untuk suami dan anak-anak kita.

0 komen dari pembaca:

 

Shain Blog Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea